معاون هنری وزارت ارشاد: استعفا یا هرگونه کناره‌گیری دبیر جشنواره منتفی است

استقبال هنرمندان 37 کشور از جشنواره تجسمی فجر

ششمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر دو ماه دیگر برگزار می‌شود و دبیرخانه این جشنواره هم در آخرین آمار به جام‌جم اعلام کرد تاکنون حدود 3000 اثر در همه بخش‌ها از حدود 37 کشور جهان برای شرکت در این رویداد هنری ارسال شده‌است.
کد خبر: ۶۲۱۷۰۹

به گزارش جام‌جم، جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر امسال شش ساله می‌شود و قرار است در بخش‌های مختلف آثار برگزیده را معرفی کند.

به همین مناسبت روز یکشنبه جلسه شورای دبیران این جشنواره با حضور علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دبیرخانه جشنواره برگزار شد.

در این جلسه دبیران رشته‌های مختلف جشنواره ضمن ارائه فعالیت‌های انجام شده و چشم‌اندازهایی که تاکنون جشنواره بر اساس آن فعالیت کرده، ادامه روند فعالیت‌ها را به‌صورت مناسب خواستار شدند.

مرادخانی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این جلسه ضمن ارائه دیدگاه‌های خود مبنی بر جریان‌سازی و نهادینه کردن ارزش‌های علمی و هنری منطبق با فعالیت‌های انجام شده که همساز با جریان هنری دهه فجر خواهد بود، تاکید کرد که ادامه فعالیت‌ها با حضور استادان و در حوزه شورای سیاستگذاری و دبیران جشنواره انجام شود.

مرادخانی درباره حضور آقای میرهاشمی که گفته می‌شود از فعالیت‌ها کناره‌گیری و استعفای خود را ارائه کرده است، اعلام کرد: اصولا مدیران دولت در مقاطع مختلف در حال تغییر هستند اما افرادی که در جریان فعالیت‌های هنری بویژه جریان‌های مستمر و مداوم مانند جشنواره تجسمی فجر حضور دارند، لازم است که باثبات، بدون دغدغه و با احترام کارشان را ادامه دهند، بنابراین استعفا یا هرگونه کناره‌گیری منتفی است.

معاون هنری وزیر ارشاد افزود: اصولا با حضور استادان متقدم و همراهی آنان جشنواره‌ها صاحب منزلت و اعتبار خواهند بود و امیدوارم این جشنواره با حضور شورای دبیران و استادانی که نامشان را در شورای سیاستگذاری دیدم با نهایت موفقیت و اقبال هنرمندان کار خود را ادامه دهد و شاهد شکوفایی آن باشیم.

مرادخانی در این جلسه گفت: جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر باید جریان‌ساز باشد و الگوهایی ارائه کند و از چنان اعتباری برخوردار باشد که همه هنرمندان به شرکت در جشنواره علاقه‌مند باشند. انتظار از جشنواره تجسمی زیاد است و خروجی جشنواره و بسترسازی آن برای هنرهای تجسمی اهمیت بسیاری دارد، بنابراین اگر جشنواره فجر بتواند جریان سیال هنرهای تجسمی را شکل دهد و بسترسازی کند، باید این رویداد را تقویت کرد.

مرادخانی ادامه داد: رویکرد ما این است که جشنواره‌ها و برنامه‌ها از سوی بخش خصوصی برگزار شود و معاونت هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برنامه‌ها حمایت‌کند.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مشکلات این معاونت گفت: معاونت هنری اکنون در شرایط مالی مناسبی نیست و مشکلات متعددی دارد که البته حل خواهد شد. ما به دنبال چابک‌سازی مجموعه هستیم و سعی داریم فرصت‌هایی مانند بی‌ینال ونیز را که متاسفانه ازدست رفته است، احیا کنیم.

همچنین اصغر امیرنیا، مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در این جلسه بر اهمیت جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در کنار دوسالانه‌های تجسمی تاکید کرد. عبدالرحیم سیاهکارزاده، دبیر اجرایی ششمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر گزارشی از روند اجرایی ششمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر ارائه کرد.

با وجود تاکید مرادخانی مبنی بر ادامه فعالیت میرهاشمی به عنوان دبیر این جشنواره، اما خود اونظر دیگری دارد ، میرهاشمی به خبرنگار ما گفت: در جلسه روز یکشنبه صحبت‌هایی مطرح شد که سرانجام به جلسه صبح دوشنبه منجر شد. در این جلسه دو نفره من نکات خود را به آقای مرادخانی گفتم و این‌که من به عنوان دبیر جشنواره ادامه فعالیت می‌دهم یا نه را روابط عمومی معاونت هنری باید اعلام کند. او در پاسخ به این پرسش که آیا شروطی را برای ماندن به عنوان دبیر جشنواره مطرح کرده است یا نه گفت: طبیعی است یک‌سری شروطی هست که می‌تواند برای ادامه فعالیت من تعیین‌کننده باشد. میرهاشمی هرگونه اظهارنظر دیگر درباره جشنواره تجسمی فجر را به اعلام نظر روابط عمومی جشنواره موکول کرد و درباره روند کارها در دبیرخانه جشنواره نیز گفت: مدت‌هاست به آنجا نرفتم و از پیشرفت کارها خبری ندارم.

با این حال روابط عمومی معاونت هنری به جام‌جم اعلام کرد که استعفای آقای میرهاشمی از همان ابتدا از سوی آقای مرادخانی پذیرفته نشده و ایشان به عنوان دبیر جشنواره به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

ششمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در رشته‌های نقاشی با موضوع انسان معاصر، خوشنویسی در سه گرایش نستعلیق، شکسته نستعلیق و نسخ و ثلث با موضوع آزاد نگارگری در سه گرایش نقاشی ایرانی با موضوع شعائر ایرانی ـ اسلامی و تذهیب و گل ومرغ با موضوع آزاد، مجسمه‌سازی با موضوع راه بی‌انتها و سرامیک هنری با موضوع آزاد در بخش ملی برگزار می‌شود. بخش بین‌الملل جشنواره در رشته‌های کاریکاتور در دو گرایش کارتون با موضوع هنر و چهره با موضوع سیاستمداران مطرح جهان، عکاسی در گرایش مستند با موضوع امید و شادی‌های زندگی، پوستر با موضوع انرژی و تصویرسازی با موضوع خانواده برگزار می‌شود. فیلم‌های مستند هنرهای تجسمی بخش دیگر ششمین جشنواره تجسمی فجر است.گرچه جشنواره تجسمی فجر در این دوره با چالش‌هایی این‌چنینی مواجه است، اما دبیرخانه جشنواره فعال است و هنرمندان برای شرکت در بخش ملی و بین‌الملل می‌توانند تا بیست و نهم آذر ثبت نام و آثارشان را ارسال کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها