مسئولیت نابودی سلاح‌های شیمیایی سوریه به آمریکا واگذار شد

اسد: اگر هدف ژنو 2 انتقال قدرت باشد، شرکت نمی‌کنیم

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه می‌گوید کشورش با یک جنگ جهانی روبه‌روست و تا زمانی که عربستان و کشورهای دیگر به حمایت از گروه‌های تروریستی ادامه دهند، بحران سوریه حل نخواهد شد.
کد خبر: ۶۲۰۹۱۴

وی همچنین درباره آینده مذاکرات کنفرانس ژنو 2 می‌گوید: در چنین شرایطی رسیدن به یک توافق بعید است و اگر هدف از این کنفرانس انتقال قدرت باشد سوریه به آنجا نخواهد رفت.

سخنان اسد در شرایطی ایراد می‌شود که مقامات سازمان ملل و روسیه تلاش می‌کنند مقدمات برگزاری کنفرانس ژنو2 را فراهم کنند.

از سوی دیگر ارتش سوریه به پیشروی‌های خود در مناطق تحت تصرف تروریست‌ها ادامه می‌دهد. همچنین گزارش‌ها نشان می‌دهد به دلیل ادامه جنگ در سوریه روز به روز بر تعداد کشته‌ها، مجروحان و آواره‌های سوری افزوده می‌شود.

به گزارش ایسنا، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در دیدار با هیاتی از احزاب سیاسی کشورهای عربی تاکید کرد: دولت سوریه بیش از هر زمان دیگری در مبارزه با تروریسم پیشروی داشته است.

رئیس جمهور سوریه در این دیدار که در حاشیه کنفرانس احزاب عرب و ده روز قبل در سوریه برگزار شد، درباره اوضاع داخلی کشورش نیز صحبت کرد و گفت: ما امروز با جنگی جهانی روبه‌رو هستیم و باید در مرحله اول بر پایداری خود تکیه کنیم و این چیزی است که ما در سال اول آغاز این جنگ‌ آن را انجام دادیم، اما اکنون به مرحله پیروزی بر دشمن رسیده‌ایم.

اسد با تشکر از حمایت‌های روسیه از سوریه گفت: من مستقیما از رهبران روسیه شنیدم که تاکید کردند حمایت از سوریه فقط دفاع از دمشق نیست، بلکه دفاع از مسکو است.

وی با لحنی تمسخر‌آمیز خاطرنشان کرد: آنچه امروز ما می‌بینیم نشان می‌دهد که امکان ندارد بشود در ژنو به توافق رسید، بویژه این‌که برخی در این توهم به سر می‌برند که ما برای تحویل قدرت به ژنو می‌رویم، اما اگر این را می‌خواهند به سوریه بیایند تا قدرت را به ‌آنها بسپاریم! اگر آنها احمد الجربا را به عنوان رئیس خود برگزیده‌اند آیا فکر می‌کنند او می‌تواند به سوریه بیاید؟ اسد همچنین تاکید کرد مسئولان دمشق در صورتی که هدف از برگزاری ژنو2 انتقال قدرت باشد به ژنو نخواهند رفت.

رئیس‌جمهوری سوریه در ادامه گفت عربستان بزرگ‌ترین عملیات خرابکارانه مستقیم را در تمام کشورهای عربی رهبری می‌کند و حتی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را نیز در جنگ علیه تمامی کشورها و گروه‌هایی که رودرروی اسرائیل ایستاده‌اند، تشویق می‌کند.

وی در ادامه اظهاراتش گفت: صراحتا اعلام می‌کنیم که ما در حالت جنگ با عربستان به سر می‌بریم.

رایزنی‌های سیاسی

اکثر سفرای کشورهای اروپایی که اواخر سال گذشته میلادی سوریه را ترک کرده بودند، می‌گویند با هدف ازسرگیری روابط با دولت سوریه مشغول رایزنی هستند.

به گزارش ایلنا و به نقل از خبرگزاری فرانسه، یکی از سفرای اروپایی در این‌باره گفته است: از ماه می گذشته آرام آرام روند بازگشت خود به سوریه را آغاز کردیم.

اکنون سفرای اتریش، رومانی، سوئد و دانمارک نیز به‌طور پیوسته سفرهایی را به دمشق انجام می‌دهند. این امر نشان می‌دهد که دولت‌های اروپایی به ثبات و ادامه بقای نظام حاکم بر سوریه مطمئن شده‌اند.

در یک تحول دیگر، نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب گفت کشورهای عضو این اتحادیه احتمالا کنفرانسی را با حضور گروه‌های مختلف سوری پیش از برگزاری کنفرانس ژنو2 سازماندهی خواهند کرد. کنفرانس ژنو2 قرار است دوم بهمن ماه امسال برگزار شود.

در یک خبر دیگر روز گذشته مدیرکل سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی اعلام کرد این سازمان تعداد بازرسان خود را در سوریه دو برابر خواهد کرد. وی علت این اقدام را کارهای برجای مانده از جمله جمع‌آوری مواد شیمیایی، جمع‌آوری نمونه‌های آزمایشگاهی و نظارت بر عملیات بارگیری و خالی کردن مواد برای خارج کردن آنها از سوریه عنوان کرد. سازمان ملل متحد همچنین در یک گزارش جدید اعلام کرد شمار پناهندگان سوریه به سه میلیون نفر رسیده است. برخی گزارش‌ها حکایت از رفتار بد با پناهندگان سوری در تعدادی از کشورها دارد و برخی حتی آنان را از خاک خود بیرون می‌کنند.

به لحاظ تحولات میدانی نیز درگیری‌ها در سوریه همچنان استمرار دارد و ارتش می‌کوشد مناطق تصرف شده از سوی گروه‌های تروریستی را بازپس بگیرد. در همین رابطه منابع سوری می‌گویند ارتش سوریه به پیشروی خود در منطقه استراتژیک «القلمون» ادامه می‌دهد. ارتش سوریه روز پنجشنبه موفق شد شهر «دیر عطیه» در القلمون را به کنترل خود درآورد. پیش از آن نیز ارتش توانست شهر مهم و استراتژیک «قاره» را از دست گروه‌های مسلح در منطقه القلمون بازپس گیرد.

آمریکا وسلاح شیمیایی سوریه

در یک خبر دیگر اعلام شد مسئولیت نابودی سلاح‌های شیمیایی سوریه به آمریکا واگذار شده است. هنوز جزئیات این خبر اعلام نشده است.

پیش از این اعلام شده بود که تسلیحات شیمیایی سوریه، روی یک کشتی باری آمریکا و در دریا با رعایت شرایط ایمنی منهدم خواهد شد. حدود 800 تن از مواد شیمیایی سوریه و 7.7 میلیون لیتر زباله‌های مایع آن طبق توافق سازمان ملل و سوریه باید نابود شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها