رئیس جمهور در گفتگوی تلفنی با بشار اسد:

استقرار ثبات و صلح در سوریه یکی از اهداف ایران است

در نشست خبری ظریف با داود اغلو مطرح شد:

همکاری ایران و ترکیه برای کاهش مشکلات مردم سوریه

وزیرامورخارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با وزیرامورخارجه ترکیه که بعدازظهر امروز در دفتر مطالعات سیاسی وزارت امورخارجه در تهران برگزار شد گفت: ترکیه از همسایگان نزدیک و قانون اعتماد ما است و امیدواریم روابط بین دو کشور گسترش یابد. در موضوعات منطقه ای گفتگوهای خوبی داشتیم و امیدوارم به کاهش آلام منطقه بویژه سوریه که مردم در شرایط دشواری زندگی می کنند کمک کنند.
کد خبر: ۶۲۰۰۲۹
همکاری ایران و ترکیه برای کاهش مشکلات مردم سوریه

محمد جواد ظریف تصریح کرد: راه حل مبتنی بر مذاکره ، توقف جنگ، کمک رسانی و رسیدن به راه حل را با کمک هم پیش می بریم و از طریق نگرانی های منطقه و مواضع دو کشور این موضوع را هدایت کرده و مانع گسترش خشونت در منطقه خواهیم شد.

وزیرامورخارجه کشورمان گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در منطقه عدم مداخله در امور داخلی کشورها است و همزمان سیاست ما حمایت از مقاومت در برابر زیاده طلبی های رژیم صهیونیستی است.

وی در پاسخ به سئوال شبکه تی آر تی ترکیه در این باره که 22 ژانویه کنفرانس ژنو 2 برگزار می شود و آیا در طول 2 ماه آینده خونریزی در سوریه ادامه خواهد داشت حتما با نگرانی جدی وضعیت سوریه را پیگیری می کنیم در سفرهای متقابل وزرای خارجه به تهران و ترکیه در این مورد گفتگو کردیم و در چندین مورد نیز توافق داریم.

وی تصریح کرد: یکی از توافق ها این است که بران سوریه راه حل نظامی ندارد و از سوی دیگر توافق داریم همه کسانی که توان دارند برای تشویق راه حل سیاسی در ترکیه همکاری کنند. جمهوری اسلامی ایران و ترکیه قصد دارند همه گونه همکاری برای این امر انجام دهند.

وزیرامورخارجه کشورمان ادامه داد: همه تلاش ما باید برای پایان دادن به درگیری و آتش بس و حتی در صورت امکان قبل از برگزاری اجلاس ژنو 2 در سوریه باشد. ما باید با یکدیگر برای کمک رسانی به مردم سوریه که در شرایط ناگوار بسر می برند همکاری کنیم.

ظریف بیان کرد: در این باره تصمیم عملیاتی گرفته ایم که از طریق مراکز امدادرسانی از جمله هلال احمر ایران و ترکیه به سوریه کمک رسانی کنیم و هماهنگی هایی را انجام دهیم که وضعیت مردم سوریه به ویژه در آغاز فصل سرما بهتر شود.

ظریف در پاسخ به این سئوال که آیا ترکیه و ایران در مورد سوریه به موضع مشترکی رسیده اند گفت: ما در بسیاری از موارد موضع مشترک داریم اما در بعضی موارد نیز اختلاف موضع داریم امیدواریم بتوانیم این تفاوت ها را برای رسیدن به صلح کنار بگذاریم.

وزیر امور خارجه ترکیه نیز گفت: برای کمک به کنفرانس ژنو 2 باید کمک کنیم آتش‌بس در حوزه میدانی بوجود بیاید و از همه طرف‌ها می‌خواهیم که آتش‌بس را رعایت کنند.

احمد داود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه کشورمان که بعد از ظهر امروز در دفتر مطالعات وزارت امور خارجه برگزار شد، با اشاره به دیدارهای مشترکی که در طول سه ماه گذشته با ظریف داشته است، گفت: در 17 دسامبر نیز در قونیه به مناسبت سالگرد مولانا در خدمت وزیر امور خارجه خواهیم بود و در ژانویه نیز آقای روحانی به ترکیه سفر می کند و متعاقبا نخست وزیر ترکیه به تهران می آید.

وی با اشاره به ملاقات با مقامات ایرانی گفت: ایران و ترکیه دو کشوری هستند که اقتصادشان مکمل یکدیگر است ما امیدواریم تا سال 2015 سقف روابط به 30 میلیارد دلار و تا سال 2020 به یکصد میلیارد دلار برسد.

وزیر امور خارجه ترکیه ادامه داد: برای کمک به ژنو 2 باید کمک کنیم، در حوزه میدانی در سوریه آتش بس بوجود بیاید و این امر موجب می شود که ژنو 2 موفق باشد از همه طرف ها نیز می خواهیم که آتش بس را رعایت کنند، آنهایی که دستشان به خون مردم سوریه آلوده نیست یک دوره انتقالی در سوریه ایجاد کنند، صلح و ثبات در این کشور ایجاد شده و زمینه موفقیت ژنو 2 فراهم شود ما ضمن تماس برنامه ها را ادامه می دهیم.

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین تاکید کرد: به تازگی در کربلا خاک کربلا را بوسیده ام و دست برادران ایرانی را فشرده ام اهل بیت(ع)  مقدس هستند و ما به آنها احترام می گذاریم باید دست در دست هم در مقابل فتنه ها مقاومت کنیم.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
لالب
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
۰
۰
یكی میخواد به مشكلات تركیه برسه كه خودشون توش موندن

نیازمندی ها