نشست ژنو 3 سرانجام با امضای توافقنامه میان جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 به پایان رسید.توافقنامه‌ای که دارای نکات مثبت و منفی متعددی بوده اما به هر حال می‌توان آن را گام مقدماتی برای مذاکرات بعدی براساس اصول و خطوط قرمز حقوق هسته‌ای ملت ایران دانست.
کد خبر: ۶۱۸۹۷۸
چرا  صهیونیستها خشمگین هستند

در کنار این مذاکرات یک اصل مهم مطرح است و آن مواضع و دیدگاه‌های صهیونیستها و برخی کشورهای عربی است. سران صهیونیستها و متاسفانه برخی کشورهای عربی این توافقنامه را توافقی بد عنوان داشته و خواستار مقابله جهانی با آن شدند. حال این سوال مطرح است که چرا پس از توافق کشورهای غربی با ایران، این مواضع از سوی صهیونیستها و برخی کشورهای عربی مطرح شده است؟ در پاسخ به این پرسش در کنار دشمنی ریشه‌ای صهیونیستها و برخی سران عرب با ایران، یک اصل بسیار مهم وجود دارد و آن اینکه توافقات ژنو در حالی صورت گرفت که پس از 4 روز مذاکره سرانجام غرب نتوانست خواسته‌های خود را به ایران تحمیل و در نهایت به حداقل‌ها رضایت داد تا در برابر افکار عمومی ظاهر خود را حفظ کند.

 نکته مهم آن است که جمهوری اسلامی ایران از موضع قدرت در برابر 1+5 قرار گرفت نه از موضع سازش و تزلزل. شاهد این امر نیز به طول انجامیدن چهار روز مذاکرات و تاکید ایران بر عدم خروج از خطوط قرمز حقوق هسته‌ای خویش بوده است. این مهم در شرایطی روی داده که در ورای مذاکرات یک اصل مشاهده می‌گردد و آن اینکه غرب در برابر مقاومت ملت ایران و تیم هسته‌ای عقب‌گرد داشته است. به عبارتی دیگر فرهنگ مقاومت زمینه‌ساز اصلی عقب‌گردهای غرب در برابر ایران بوده که ملت ایران در طول 10 سال اخیر در عرصه هسته‌ای به نمایش گذاشته است اکنون صهیونیستها و برخی کشورهای عربی از الگو شدن فرهنگ مقاومت در میان ملتهای منطقه در هراس هستند. این فرهنگ صرفا در قالب هسته‌ای نیست بلکه در امور مختلف می‌تواند نتایج بسیاری داشته باشد که مهمترین آن حرکت ملتهای منطقه به مقابله با دشمن اصلی منطقه یعنی صهیونیستها و نظام سلطه است.

با توجه به این شرایط می‌توان گفت که فرهنگ مقاومت ریشه اصلی توافقات ژنو بوده است که استمرار آن می‌تواند در آینده دستاوردهای بیشتری برای ایران به همراه داشته باشد. مسلما غرب برای آینده برنامه‌های بسیاری در دستور کار دارد که از محورهای آن را نیز تسلیم‌سازی ایران در برابر زیاده‌خواهی‌های آنها است امری که تنها راهکار مقابله با آن فرهنگ مقاومت و ایستادگی است امری که در مقطع کنونی غرب را به عقب‌گرد وادار ساخته است هر چند که آنها در فضای رسانه‌ای و تبلیغاتی همچنان ادعا می‌کنند که پیروز مذاکرات بوده‌اند.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها