در مجمع عمومی سازمان ملل

نتانیاهو: روحانی اشک تمساح ریخت

ایران و 1+5 به توافق رسیدند

اکنون چهره نتانیاهو دیدنی است

اکنون پس از توافق اولیه ایران و 1+5 اکنون چهره نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدنی است؟! پس از پیروزی‌های شگفت انگیز و پی در پی در عرصه ورزش به ویژه تیم‌های ملی والیبال و فوتبال ساحلی اکنون نوبت به عرصه دیپلماسی رسید و با توافقی که میان ایران و 1+5 انجام شد حقوق هسته‌ای جمهوری اسلامی از سوی کشورهای غربی به رسمیت شناخته شد.
کد خبر: ۶۱۸۵۰۵
اکنون چهره نتانیاهو دیدنی است

به گزارش جام جم آنلاین تیم هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در این دور از مذاکرات سرانجام توانست حقوق هسته‌ای ایران را در مقابل گروه 1+5 به اثبات برساند.

این پیروزی و توافق صورت گرفته حاصل تلاش تیم‌های هسته‌ای در همه دوره‌های گذشته و تیم هسته‌ای کنونی و به ویژه مقاومت مردم ایران اسلامی در لوای رهبر معظم انقلاب به دست آمد.

در همین زمینه و پس از توافق اولیه میان ایران و 1+5 محمد جواد ظریف که در چند روز گذشته روهای سخت و دشواری را سپری کرده است در گفت‌وگو با رسانه‌هلای کشورمان از جزئیات این توافق خبر داد.

وزیر خارجه گفت:حق غنی سازی ایران در سند مورد توافق قید شده و علاوه بر این تاسیسات نطنز،فردو و اراک به فعالیت کنونی خود ادامه خواهد داد.

ظریف افزود: تحریم ها افزایش نخواهد یافت و کاهش می یابد و یک صفحه از سند 4 صفحه ای مورد توافق به تحریم ها اختصاص دارد.

وی همچنین درباره تولید سوخت 20 درصد هم گفت:چون به سوخت 20 درصد نیاز نداریم به مدت 6ماه آن را تولید نخواهیم کرد.

در متن سند توافق شده میان ایران و 1+5 تحریم نفتی ایران متوقف‬ ، ‫فروش نفت در سطح فعلی حفظ و ‫تحریم پتروشیمی به طور کامل برداشته می‌شود.

همچنین ‫تحریم صنایع خودروسازی، ‫طلا و فلزات گرانبها‬، ‫تحریم های بیمه و حمل و نقل برداشته می‌شود‬.

 


وزیر امور خارجه کشورمان گفت: غیرنظامی دانستن همه فعالیت های هسته ایران در مذاکرات ۵ + ۱ به رسمیت شناخته شد.

ظریف گفت: مردم ایران خواهان احترام به حقوق خود هستند و این مسئله برای آنها بسیار مهم است.

 

وزیر امور خارجه با بیان اینکه توافق امروز چند حوزه مهم دارد، گفت : مهمتر از همه این است که برنامه غنی سازی ایران به رسمیت شناخته شده است و این برنامه ادامه خواهد داشت .


ظریف در پاسخ به این سوال که غربی ها چقدر به تعهدات خود در این توافقنامه متعهد خواهند بود افزود: ما یک کمیسیون مشترک تشکیل دادیم که همه انجام موافقتنامه را مد نظر قرار دهد.

ظریف در پاسخ به خبرنگاری که پرسید ما امروز شاهد چه چیزی هستیم آیا این آغاز یک  آشتی با غرب است یا قدمی در این باره است؟ شما چه چیزی با خود به تهران می برید و به مردم خود چه می گویید ؟

ظریف در پاسخ با تاکید بر موضع ایران در حل مسئله هسته ای افزود: ما معتقد بودیم مسئله هسته ای به این شکل وجودش لازم نبود و باید به مسائل مهمتری می پرداختیم ؛ مسائلی که اهمیت بیشتری داشتند .

ظریف افزود: باید اعتماد مردم ایران نسبت به غرب افزایش یابد و این شروع خوبی برای روابط است وزیر امور خارجه گفت: این حرکت ثانویه است و حرکت اصلی به سمت برقراری روابط خواهد بود.

وی تاکید کرد: دولت ها هم باید گزینه جنگ را و اینکه گزینه جنگ روی میز است از صحبت هایشان حذف کنند.

ظریف گفت: ما متعقد هستیم این معاهده ای که امروز امضاء شد کاملاً اشاره می کند که کشور ایران حق غنی سازی دارد و ایران هیچ موقع از این حق خود عقب نشینی نمی کند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره عکس العمل عربستان و رژیم صهیونیستی به این توافقنامه گفت: این توافقنامه برای حل مشکلی است که سایه آن بر همه جهان و منطقه افتاده است.

ظریف با بیان این که هیچ توجیهی نمی بینم که درباره مشکلات صحبت کنم،گفت: منطقه خلیج فارس اولویت ماست که حفظ خواهد شد و به همسایگان درباره این مسئله توضیح خواهیم داد.

وزیر امور خارجه افزود: همواره همسایگان برای ما در اولویت بوده اند تا امنیت منطقه و همسایگان را حفظ کنیم.

این توافق اولیه در همان ابتدا واکنش‌هایی را به همراه داشت. واکنش‌اوباما رئیس جمهور آمریکا که البته از سوی رژیم صهیونیستی تحت فشار بود تا این توافق انجام نشود، پس از آن که رسماً اعلام شد توافق انجام شده است گفت: ایران حق برخورداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را دارد.

رئیس جمهور آمریکا که به همین خاطر سخنرانی کرد با گفتن اینکه دیپلماسی پنجره جدیدی به سوی جهانی جدید باز کرد توافق هسته‌ای با ایران را فقط یک گام اولیه اما دستاورد بزرگی دانست.

رئیس جمهور آمریکا در سخنان خود و با ژست پیروزی مدعی شد؛ برای اولین بار در 10 سال گذشته توانستیم گسترش برنامه هسته‌ای ایران را متوقف و بخش‌هایی از آن را به عقب ببریم.

در حالی که آژانس انرژی اتمی و حتی سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا هم اعتراف کرده بودند جمهوری اسلامی ایران ههیچ انحرافی از فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمزی خود نداشته است اما باز هم اوباما در سخنرانی خود ادعا کرد اینها محدویت‌هایی هستند که جلوی دسترسی ایران به بمب اتم را می‌گیرند.

رئیس جمهور آمریکا به برداشت برخی از تحریم‌ها علیه ایران اشاره کرد و گفت: در صورتی که در پایان 6 ماه به نتیجه نرسیم، این تخفیف‌ها را متوقف می‌کنیم.

اوباما گفت: ایران باید بداند که امنیت از طریق بمب اتم به دست نمی آید. «اوباما در حالی این سخن و ادعا را مطرح می‌کند که کشورش دوبار از بمب هسته‌ای علیه مردم ژاپن استفاده کرده و رژیم صهیونیستی هم بیش از 200 کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد.»

رئیس جمهور آمریکا ضمن ابراز اینکه این گام اولیه با ایران مهمترین پیشرفت واشنگتن در روابط با ایران بوده، گفت: باید به سمت توافق جامع با ایران حرکت کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
بهزاد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
۰
۰
زنده و سرافراز باد ایران و ایرانیان حالا دولت عزیز وقت نجات دادن ملت عزیزایران ازگرانی وسردرگمی است .
مریم
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
۰
۰
اقای ظریف خسته نباشید ایران ما به وجود مردانی مثل شما خیلی نیاز دارد تا به پیشرفت برسد
ممنون و خسته نباشید دستانتان را میبوسیم و خستگیتان را به جون میخریم تا در كمال ارامش و اسایش ایرانی اباد ساخته شود
بهنام
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
۰
۰
تبریك به آقای روحانی و هیأت مذاكره كننده گان و ملت شریف ایران . راستی از سگ هار منطقه چه خبر (نتانیاهو) میگن دنبال سوراخ موش میگرده.

نیازمندی ها