جمع‌آوری هزاران لیتر نفت از عرصه‌های طبیعی استان فارس

به دنبال ترکیدن لوله انتقال نفت از گچساران به شیراز در منطقه گویم شیراز ـ که چهارشنبه گذشته رخ داد و حدود هزاران لیتر نفت وارد عرصه‌های طبیعی استان فارس و بویژه منطقه بیضا شد ـ محیط زیست استان به جمع‌آوری خاک آلوده منطقه مبادرت کرده و پرونده‌ای را نیز در مراجع قضایی تشکیل داده است.
کد خبر: ۶۱۸۳۴۹

مدیرکل محیط زیست استان فارس در این باره به مهر گفت: چند روز قبل، این لوله دچار ترکیدگی شد و قسمت‌هایی از نفت آن روی سطح زمین در منطقه بیضا جاری شد.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی با اشاره به این که این لوله در گذشته به دلیل برخورد بیل مکانیکی برای برداشت ماسه دچار مشکل شده و در تعمیر آن سهل‌انگاری شده بود، افزود: پس از ترکیدگی این لوله به میزان قابل‌توجهی نفت روی خاک در منطقه بیضا جمع شده بود که با اقدام بموقع و به وسیله پمپ، جمع‌آوری و خاک آلوده نیز ایزوله شد.

به گفته وی اکنون خاک‌های آلوده به نفت از منطقه جمع‌آوری و به مکان دیگری برای رفع آلودگی منتقل شده و مکان نشت نفت کاملا تحت مراقبت و پایش است ضمن این که اقدامات اولیه برای بی‌خطرسازی خاک و جلوگیری از نفوذ نفت به منابع آب در منطقه انجام شده و همچنان ادامه دارد.

مدیرکل محیط زیست استان فارس یادآور شد: خسارت وارد شده برآورد خواهد شد و در این زمینه پرونده‌ای نیز تشکیل شده که در مراجع قضایی رسیدگی می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس با اشاره به جاری شدن نفت در منطقه،‌ خاطرنشان کرد: این مساله باعث وارد شدن خساراتی به پوشش‌های گیاهی و خاک منطقه بویژه پوشش جنگل کاری‌ منطقه شده است که میزان خسارت در دست بررسی است.

کاظم بردبار یادآور شد: در صورت بارش باران، نفت جمع شده روی پوشش‌های گیاهی می‌تواند مشکلاتی برای محیط زیست منطقه به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به ورود حدود 507 هزار لیتر نفت به عرصه‌های طبیعی استان گفت: 110 هزار لیتر از نفت جاری شده در لایه‌های زیرین خاک بر جا مانده که نیاز به انتقال دارد.

بردبار با بیان این که 7000 بوته مرتعی در این حادثه آسیب‌دیده است، افزود: خط لوله تا ایستگاه چشمه انجیر منابع طبیعی شیراز حدود صد متر فاصله دارد و وزش باد باعث شد نفت به سمت لایه‌های زیرین زمین نفوذ کند.

قاسم یاراحمدی، مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات فارس نیز در زمان وقوع حادثه به ایرنا گفته بود: این اتفاق فقط یک حادثه بوده و این شرکت همه الزامات زیست‌محیطی را در انتقال نفت رعایت می‌کند.

البته وی فرضیه پوسیدگی را به عنوان عامل ترکیدگی لوله رد کرد و افزود: در این منطقه طی سال‌های گذشته شن‌برداری غیرمجاز صورت گرفته و از این رو به خط انتقال نفت صدمه فیزیکی وارد شده است.

یاراحمدی تصریح کرد: خراشیدگی به طول دو متر در خط انتقال نفت دیده شده که این خراشیدگی به مرور زمان، لایه لوله را ضعیف کرده و به نشت نفت منجر شده است.

مدیر خطوط لوله و مخابرات استان فارس تاکید کرد: این شرکت به صورت هوشمند هر نوع خردگی در خطوط انتقال را پیگیری و کنترل می‌کند، هرچند منابع محلی می‌گویند: آخرین بار پنج سال پیش کنترل هوشمند این خطوط انجام شده و همین موضوع نگرانی از تکرار این حادثه را بیشتر کرده است.

خط انتقال نفت گچساران ـ شیراز مواد نفتی و خوراک مصرفی پالایشگاه شیراز را به این پالایشگاه منتقل می‌کند.

مسئولان زیست‌محیطی فارس، مساحت آسیب‌دیده از جاری شدن نفت در این منطقه را بیش از 3.5 هکتار برآورد کرده‌اند و گفته می‌شود 3000 بشکه نفت معادل 507 هزار لیتر نفت در لایه‌های خاک جاری شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها