کامور: ما راویان قصه های رفته از یادیم

سبک نوازندگی نوین کمانچه در «راوی»

آرش کامور در مراسم رونمایی از آلبوم «راوی»‌ گفت: با استفاده از ریشه‌های گذشته‌ام، سعی کردم موسیقی «راوی» ‌را خلق و گفت‌وگویی بین گذشته و امروزم برقرار کنم.
کد خبر: ۶۱۷۴۴۲
سبک نوازندگی نوین کمانچه در «راوی»

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی  آلبوم موسیقی راوی، آلبوم موسیقی بی کلام راوی، جدیدترین اثر آرش کامور با تک نوازی کمانچه که اخیراً به بازار عرضه شده است، روز سه شنبه در فرهنگسرای ارسباران به نقد و بررسی گذاشته شد.

در این نشست که با حضور خبرنگاران و سایر عوامل اجرایی آلبوم موسیقی راوی از جمله، ناصر نصیری؛ گرافیست، نیما جوان؛ مدیر شرکت پخش موسیقی جوان و  زکریا یوسفی؛ یکی از نوازندگان این آلبوم برگزار شد، هر کدام از عوامل در حوزه مختص به خود به پاسخگویی به خبرنگاران پرداختند.

در این نشست، آرش کامور آهنگساز و نوازنده کمانچه آلبوم راوی، در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره وضعیت امروز موسیقی ایرانی گفت: موسیقی هنری انتزاعی است و هر کس به فراخور درک و شور و اشتیاق و حالات روحی و تجربی خود، فهمی متفاوت از موسیقی دارد.  قطعاً بن مایه ادبی نام راوی در این اثر تجربه ای است شخصی اما تجربه ای که از ذهن عوامل دست اندرکار این مجموعه چون گرافیست و ... دور نبوده است.«تجربه شخصی» بدین منظور که روایتگر دیده ها و شنیده های خویش بوده ام و هر یک از اعضای مجموعه  از زوایای مختلف ولی همگن و یکپارچه به راوی نگریسته ایم. مهم ترین رسالت هنر، خلق آثار جدید  با حفظ  ارزش ها و اندیشه هایی است که در دوره هایی رخ می دهد و گاه ممکن است بدست فراموشی سپرده شود. واقعیت این است که ما در راوی، راویان قصه های رفته از یادیم اما سعی بر آن شده تا این روایت با شیوه ای نوین با بن مایه های موسیقی ایرانی در ترکیبی با ریتم و ملودی صورت گیرد تا فضای جدیدتری را بسازد. و به نظر من هنر، با حفظ اصالت ها ، رنگ و بویی از فضای امروزی و نوین را نیز باید داشته باشد.

وی افزود: زبان هنر، آیینه داریست و ما سعی کرده ایم در این آلبوم، فضای پیرامون خویش را به زبان موسیقی بازتاب دهیم تا هم نگاه ما در این اثر منعکس شده باشد و هم مخاطبین با گوش فرا دادن به این اثر، در آن متجلی شوند و رابطه ای دو سویه بین مردم و «راوی» برقرار گردد.

کامور اظهار کرد: من فرزند امروزم و ریشه‌هایی از گذشته در من وجود دارد اما مخاطب من مخاطب امروز است و باید با این دسته با بیانی نوین  ارتباط برقرار می‌کردم.

آهنگساز «سراسر مه»‌ افزود: نام آلبوم «راوی» ابتدا «شوکران» بود اما نتوانستم اثر را با این نام منتشر کنم. این در حالی است که من شوکران را جام زهر نمی‌دانم، بلکه جام خرد می‌دانم. ضبط قطعه شوکران هم یک سالی طول کشید و این قطعه را به همه مردم ایران تقدیم می‌کنم.

در ادامه این مراسم، زکریا یوسفی نوازنده سازهای کوبه ای آلبوم راوی نیز گفت: در این اثر تنها از سازهای کوبه‌ای ایرانی استفاده نکردم و آرش هم تعصب خاصی روی این موضوع نداشت بنابراین دستم باز بود که در حال و هوایی متفاوت کار را انجام دهم گرچه آثار ایشان، ملودی محور است اما پیچیدگیهای نهفته ریتمیک نیز در آثار وی به چشم می خورد. از آنجا که کار دونوازی خیلی سخت‌تر از کار ارکسترال است، برایم مهم بود که در این اثر از تنوع سازهای کوبه‌ای و تنوع صدایی استفاده کنم.

ناصر نصیری، گرافیست آلبوم نیز با حضور در این مراسم گفت:‌گرافیک یک هنر ارتباطی است و قرار است در طراحی جلد یک آلبوم حرفی که موسیقی می‌خواهد آن را بزند، گرافیست آن را با طرح خود بیان کند. در واقع این هنر مبدا و مقصد دارد و هدفش پیام‌رسانی است.

وی افزود: من آرش کامور را می‌شناختم و با عاطفه شرقی او و علاقه‌مندی‌هایش آشنا بودم، از این رو پیام‌های این آلبوم را با طرح خودم به گونه‌آی دیگر بیان کردم.

در بخش دیگری از این نشست نیز، نیما جوان، مدیر شرکت پخش موسیقی جوان، که انتشار این اثر را به عهده داشته است، گفت:  آلبوم موسیقی بی کلام راوی در مدت انتشار خود تا امروز، با استقبال چشمگیری مواجه شده است. وی تجربه همکاری با این مجموعه را بسیار مطلوب توصیف کرده و ابراز امیدواری کرد که در پخش سایر آثار ساخته شده توسط این آهنگساز نیز حضور موثری داشته باشد.

این آلبوم، متشکل از یازده قطعه موسیقایی می باشد و در ساخت آنها تلاش بر این بوده که قطعات بصورت یکپارچه راوی را بیافریند اما هر کدام نیز بگونه ای مستقل روایت خویش را از رخدادهای اجتماعی بیان می کند.

به گفته آرش کامور، آهنگساز این اثر، که ساخت آلبوم هایی چون «سبوی تشنه» با صدای سالار عقیلی و «سراسر مه» با صدای محمد معتمدی را در کارنامه هنری خود دارد، در ساخت نخستین قطعه از این مجموعه با نام شوکران، علاوه بر کمانچه، از سازهایی چون قیچک، کمانچه آلتو، کمانچه باس و دل انگیز آلتو نیز استفاده شده است.

کامور در پایان نشست نیز از تمامی دست اندرکاران و عزیزانی چون استاد ارژنگ کامکار و جناب بهنام معصومی که در ساخت و نوازندگی این مجموعه با وی همکاری داشتند تشکر و قدردانی نمود.

لازم بذکر است که اردشیر کامکار ،نیز  در مقدمه ای بر  این آلبوم چنین نوشته است:نکته قابل توجه در آلبوم راوی سبک نوازندگی نوین کمانچه یعنی استفاده از ردیف موسیقی ایران در ترکیب با موسیقی معاصر و تلفیقی هنرمندانه با تکنیک های ویژه ی کمانچه، است.

همچنین خبر اکران آلبوم راوی نیز در روزهای آینده با حضور آهنگساز و سایر عوامل اجرایی این مجموعه، به اطلاع علاقمندان خواهد رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها