مدیرعامل شرکت بازرگانی از قطعی شدن واردات 3.6 میلیون تن گندم خبر داد و گفت: انبارهای کشور مملو از ۱۲ قلم کالای اساسی است و از این جهت به تیم مذاکره کننده ایران در ژنو می‌گویم با خیال راحت مذاکره کنند.
کد خبر: ۶۱۷۲۳۵

عباس قبادی در گفت‌وگو با فارس، در خصوص ذخایرکنونی کالاهای اساسی افزود: 12 قلم کالای اساسی که از جمله می‌توان به گندم، جو، ذرت، کنجاله، گوشت قرمز، مرغ، برنج، شکر، کره و شیر خشک اشاره کرد در شرایط بسیار مناسبی قرار دارد و در بسیاری از این 12 قلم مخازن ما پر است.وی با تأکید بر این‌که معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری همکاری خوبی با این شرکت دارد، اظهار کرد: انتظار داریم بانک مرکزی هم تعامل بیشتری با شرکت بازرگانی دولتی در خصوص تأمین ذخایر کالاهای اساسی داشته باشد.

قبادی در پاسخ به این پرسش که از هفت میلیون تن گندم چه میزان تاکنون وارد شده است، افزود: تاکنون 3.6 میلیون تن گندم خریداری کرده‌ایم که دو میلیون تن آن وارد کشور شده است و این خریدها تا رسیدن به سقف هفت میلیون در صورت تأمین ارز توسط بانک مرکزی و تأمین ریال توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ادامه خواهد داشت.

وی افزود: ذخایر گوشت مرغ نیز به فراتر از 5000 تن رسیده است و این ذخایر به صورت گردشی ادامه دارد و پیش‌بینی ما این است که تا ماه مبارک رمضان سال آینده هم در تأمین مرغ مشکلی نخواهیم داشت.

وی گفت: ذخایر گوشت قرمز نیز بیش از 1500 تن است که عمدتاً از محل تولید داخلی خریداری شده است.معاون وزیر صنعت با تأکید بر این‌که، شرایط خوبی در ذخایر کالاهای اساسی حاکم است گفت: پر بودن انبارها از کالاهای اساسی پشتوانه مناسبی برای حضور در مذاکرات است چرا که اگر وضع ذخایر کالاهای اساسی خوب باشد، مذاکره‌کنندگان می‌توانند قوی‌تر و محکم‌تر در مذاکرات حاضر شوند و این نوید را به مقامات سیاسی کشور می‌دهیم که به لحاظ تأمین کالا هیچ مشکلی در کشور وجود ندارد.

ورود دو محموله بزرگ نهاده‌های کشاورزی

در همین حال، مدیرکل گمرک شهیدرجایی از ورود دو محموله بزرگ نهاده‌های کشاورزی به کشور خبر داد و گفت: 35 هزار تن نهاده کشاورزی در حال ترخیص است و یک کشتی 45 هزار تنی هم هفته بعد در این بندر پهلو می‌گیرد.کمبود نهاده‌های تولید کشاورزی مانند سم، کود و خوراک دام در هفته‌های اخیر باعث نگرانی کشاورزان، دامداران و مرغداران در سال زراعی و نوسان قیمت شیر، لبنیات و مواد پروتئینی شده است.

مهرداد جمال ارونقی در این باره افزود: 35 هزار تن محموله نهاده‌های کشاورزی هفته پیش به مجتمع بندری شهید رجایی بندرعباس وارد شده که در حال ترخیص است.

ارونقی افزود: کود و سم از جمله نهاده‌های کشاورزی وارداتی است که از هند و چین به این مجتمع بندری وارد شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها