حسین ناززاده بعدازظهر امروز در بازدید از راهآهن قزوین - رشت که با حضور سفرای کشورهای عضو اکو صورت گرفت، اظهار داشت: پروژه راهآهن قزوین - رشت جزو طرحهای ملی است که با بهرهبرداری از آن علاوه بر متصل شدن جمهوری اسلامی ایران به آسیای میانه حمل و نقل بار مسافر نیز در این مسیر تسهیل مییابد.
وی عنوان کرد: این پروژه به حدی اهمیت دارد که همه توان داخلی خود را برای اجرای آن به کار بستهایم و اعتبارات مناسبی نیز برای آن در نظر گرفته شده است.
ناززاده خاطرنشان کرد: گروه بازدیدکننده از کشورهای عضو اکو علاوه بر بازدید نحوه ساخت این راهآهن با سرمایهگذاری در آن و همچنین نحوه مشارکت در این پروژه بزرگ آشنا شدند.
این مسئول در ادامه یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به اهمیت اتصال این خط راهآهن به مسیر بمبئی تا قفقاز امیدوار است که کشورهای عضو اکو نیز این مهم را دریافته باشند.
معاون ساخت و توسعه شبکه راهآهن کشور ادامه داد: بیتردید استفاده از مشارکت کشورهایی همچون جمهوری آذربایجان و روسیه میتواند در بهرهبرداری فوری از این پروژه مؤثر باشد.
تردد قطارها با سرعت 160 کیلومتر
ناززاده با بیان اینکه در آینده قطارهایی با سرعت 160 کیلومتر میتوانند در این مسیر تردد داشته باشند، خاطرنشان کرد: این راهآهن به نحوی طراحی شده که میتوان برای عبور قطارهای برقی نیز از آن استفاده کرد.
این مسئول با اشاره به همکاری مطلوب بین ایران و کشورهای حوزه قفقاز و شمال اروپا یادآور شد: بیتردید بهرهبرداری از این خط آهن اتصال ریلی، آسیای میانه به این کشورها را میسر میکند.
وی تصریح کرد: هماکنون راهآهن قزوین - رشت به طول 164 کیلومتر در دست ساخت است که 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
پروژه راه آهن قزوین، رشت، آستارا در دو محور به طول 205 کیلومتر از ایستگاه سیاه چشمه واقع در 15 کیلومتری جنوب غربی قزوین منشعب شده و ضمن عبور از گردنه کوهین و شهرستانهای لوشان، منجیل، رودبار و امامزاده هاشم به رشت و سپس به بندرانزلی منتهی میشود.
این پروژه در حال حاضر از 85 درصد پیشرفت فیزیکی در زیرساختها برخوردار است و تاکنون برای اجرای آن 700 میلیارد تومان هزینه شده است.
پروژه راه آهن قزوین به رشت در مجموع به یک هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تاکنون 30 کیلومتر از مسیر ریل گذاری شده است.
هیئتی متشکل از سفرا، سرکنسول و مقامات ارشد کشورهای عضو اکو از جمله ترکمنستان، افغانستان، ازبکستان، جمهوری آذربایجان، پاکستان و کنسول روسیه و فنلاند در سفر یک روزه به استان قزوین از مسیر اجرای پروژه راه آهن قزوین، رشت، آستارا و ایستگاههای مسیر و پلهای رو گذر در محدوده کوهین و شاهرود بازدید کردند.
این گروه ضمن آشنایی با روند ساخت و نقشی که تکمیل این طرح در ترانزیت کالا و مسافر مسیر شمال به جنوب خواهد داشت میتوانند با سرمایهگذاری در تکمیل آن مشارکت جدی در این کار بزرگ داشته باشند.
معاون ساخت و توسعه شبکه راه آهن کشور در این بازدید اظهار کرد: پروژه راه آهن قزوین-رشت یکی از پروژههای مهم ملی به شمار میرود که نقش مهمی در اتصال کشور ایران به آسیای میانه از یک سو و از سوی دیگر در جابجایی کالا و مسافر با سرعت بیشتر ایفا میکند.
حسین ناززاده افزود: با توجه به اینکه این محور ارتباطی زمینه برقراری ارتباطات جدیدی را در تعاملات تجاری، اقتصادی و سیاسی در بین کشورهای آسیای میانه و شمال اروپا ایجاد میکند، از جایگاه ویژهای در بین این کشورها برخوردار است.
این مسئول با بیان اینکه این پروژه برای جمهوری اسلامی ایران نیز بسیار دارای اهمیت است، اضافه کرد: اهمیت این پروژه برای جمهوری اسلامی ایران به حدی است که با همه توان داخلی برای اجرای آن وارد کار شده و با اعتبارات داخلی و مهندسان متخصص کشور از روند اجرایی مناسبی نیز برخوردار است.
معاون ساخت و توسعه شبکه راه آهن کشور عنوان کرد: ایران علاقه زیادی به تکمیل پروژه راه آهن قزوین- رشت برای اتصال مسیر بمبئی تا قفقاز دارد.
ناززاده تصریح کرد: انتظار میرود کشورهای عضو اکو نیز اهمیت این پروژه را درک کرده و در صورت علاقهمندی در تکمیل آن مشارکت کنند.
معاون ساخت و توسعه شبکه راه آهن کشور با بیان اینکه پیشنهادات مشارکت در این پروژه مورد بررسی قرار میگیرد، اظهار کرد: پس از بررسی پیشنهادات سرمایهگذاران خارجی برای مشارکت در این پروژه، هر یک از موارد که با استانداردهای جهانی منطبق باشد مورد پذیرش قرار میگیرد.
یادآور میشود سفر و مقامات کشورهای عضو اکو مانند پاکستان، ازبکستان، روسیه، افغانستان و جمهوری آذربایجان از این پروژه بازدید کردند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
بهتاش فریبا در گفتوگو با جامجم:
رضا کوچک زاده تهمتن، مدیر رادیو مقاومت در گفت گو با "جام جم"
اسماعیل حلالی در گفتوگو با جامجم: