آرامگاه ابدی شقایق های ایرانی

حماسه نبرد تن با تانک در عاشورای 1359

سوسنگرد که اکنون مرکز شهرستان دشت آزادگان در استان خوزستان است، اینک پس از 33 سال از خروج آخرین تانک عراقی از آن، واگویه های بسیاری از حماسه های رزمندگان همدانی در عاشورای سال 1359 در دل دارد.
کد خبر: ۶۱۶۱۴۵
حماسه نبرد تن با تانک در عاشورای 1359

ارتش بعثی عراق در طول دوران جنگ تحمیلی سه بار برای تصرف شهر سوسنگرد تلاش می‌کند اما هر بار این شهر پس از مدتی اشغال بار دیگر با فدا شدن فرزندان غیرتمند ایران اسلامی به آغوش وطن باز می‌گردد.

وقتی ارتش عراق در هفتم مهر 1359 برای دومین بار به شهر سوسنگرد حمله می‌کند، دکتر مصطفی چمران با شنیدن احتمال سقوط این شهر بر آشفته می‌شود چرا که سوسنگرد با داشتن موقعیت ویژه خود در معبر حمدیه به اهواز اهمیت تعیین کننده ای در این نبرد نابرابر داشته است.

اما در حالی که تنها 500 رزمنده در سوسنگرد باقی مانده بود دکتر مصطفی چمران که فرماندهی نیروهای چریکی نامنظم را در آن زمان بر عهده داشت به این شهر رفته و با در اختیار داشتن سه گروه ارتشی، مردمی و نیروهای چریک آموزش دیده توسط خود این دلاور مرد به مبارزه می‌پردازد.

نیروهایی وی از کردستان، لرستان، همدان،تهران، آذربایجان شرقی در این منطقه حضور یافته بودند که می‌توان حضور این افراد از اقصی نقاط ایران را تشبیه به گلستانی از رزمندگان ایرانی نمود.

رزمندگان سپاه استان همدان نیز در قالب گروه هایی از آغاز تهاجم دشمن در این منطقه حضور پیدا کرده و پا به پای مدافعان شهر از حریم سوسنگرد دفاع کردند.در این بین تعدادی از نیروهای با تجربه سپاه استان همدان نیز در قالب گروه های جنگ های نامنظم در رکاب دکتر چمران در این منطقه علیه دشمن شرکت داشتند.

این نبرد نابرابر موجب می‌شود تعدادی از رزمندگان همدانی در سوسنگرد به شهادت برسند و یا مجروح شوند که از جمله شهدا می‌توان به شهیدان مسگریان، فتحی، صیفی و یونسی اشاره کرد.

رزمندگان همدانی تا اواخر اسفندماه 1359 به صورت مستمر در سوسنگرد حضور میابند همچنین تیپ سوم زرهی شهید قهرمان نیز از اواخر آذرماه 1359 در قسمت جنوبی منطقه سوسنگرد و در مجاورت رودخانه کرخه کور استقرار یافته و در تاریخ 15 دی ماه 1359 عملیات نصر را انجام می‌دهند که با انجام این مأموریت آفن دی آخرین گام های تجاوز دشمن را خرد کرده و از آن پس دشمن بعثی در منطقه به صورت انفعالی و فقط در جایگاه پدافندی عمل کرده و اندیشه ادامه پیشروی را از فکر خود خارج کرد.

یکی از فرماندهان سپاه همدان در دوران دفاع مقدس گفت: با درایت، تیزبینی و آگاهی از فنون جنگ و استفاده رهنمودهای رهبر معظم انقلاب توانستیم سوسنگرد را نجات دهیم.

قاسم آرتیمانی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در زمان جنگ نماینده امام در شورای عالی دفاع بودند، افزود: جدا کردن خوزستان از خاک ایران، فروپاشی انقلاب اسلامی ایران، به دست گرفتن ژاندارمری خلیج فارس به جای ایران از اهداف راه‌اندازی جنگ علیه ایران توسط صدام بود.

این فرمانده دوران دفاع مقدس اظهار کرد: جنگ در استان‌های کرمانشاه، ایلام و خوزستان آغاز شد و مهم‌ترین مرکز جنگ تحمیلی نیز استان خوزستان بود.

وی قرار گرفتن سوسنگرد در منطقه میانی استان خوزستان به عنوان دشت آزادگان را یکی از دلایل حساس بودن این شهر برشمرد و گفت: مجموعه نیروهای همدان در منطقه میانی استان خوزستان به ویژه منطقه سوسنگرد نقش پررنگی داشتند و با تمام تلاش خود، دفاع و نگهبانی‌های شبانه با وجود امکانات بسیار کم زیر سنگین‌ترین آتش دشمن توانستند سوسنگرد را پس بگیرند.

سوسنگرد مدینه فاضله رزمندگان هشت سال دوران دفاع مقدس بود

یکی دیگر از فرماندهان سپاه همدان در دوران دفاع مقدس نیز گفت: سوسنگرد مدینه فاضله رزمندگان هشت سال دوران دفاع مقدس بود.

ناصر احمدیان با اشاره به اینکه نیروهای همدان در سه مقطع مختلف زمانی در شهر سوسنگرد حضور داشتند، اظهار کرد: شهیدان مسگریان، مراد خوانی، فتحی، صیفی و یونسی از جمله شهیدانی هستند که در عملیات شکست حصر سوسنگرد به شهادت رسیدند.

وی  افزود: سوسنگرد مدینه فاضله بود و باید آن را شناخت تا به درک درستی از این شهر بزرگ دست یافت.

این فرمانده دوران دفاع مقدس آغاز جنگ را بسیار غافلگیرانه توصیف کرد و افزود: در آغاز جنگ مردم با آموزش‌های نظامی آشنا نبودند و بر اساس تکلیف و غیرت دینی به صورت داوطلبانه به جبهه‌ها می‌رفتند.

احمدیان که از رزمندگان دوران دفاع مقدس بوده است، اظهار کرد: در جنگ هیچ تضاد و ناهماهنگی بین رزمندگان وجود نداشت و همدلی و اتحاد باعث پیروزی ما در برابر دنیای استکبار شد، ما جنگ را زمانی تمام کردیم که تا بصره پیش رفته و پیروز جنگ بودیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) فرمود «ما متجاوز نیستیم و بهتر است جنگ را تمام کنیم»، افزود: طبق فرموده رهبر کبیر انقلاب ما در اوج اقتدار آتش‌بس را پذیرفتیم.

نبرد دوم برای آزاد سازی شهر سوسنگرد را می‌توان به جنگ تن با تانک اشاره کرد چرا که شهید چمران نیز در خاطرات خود به این موضوع اشاره دارد.

وی معتقد بود آزادسازی سوسنگرد در نتیجه همکاری نزدیک بین ارتش سپاه و نیروهای چریکی محقق شد چرا که هیچ یک به تنهایی قادر به موفقیت نبودند.

بالاخره با شهادت و مجروح شدن بسیاری از شقایق های ایرانی،شهر سوسنگرد در روز 26 ام آذر ماه سال 1359 که مصادف با روز عاشورا نیز بود برای دومین بار از چنگ عراقی‌ها خارج شد و رزمندگان و مردم برای ابراز خرسندی از این رویداد در مسجد جامع آن جمع شدند و خدا برای این نصرت عظیم شکر کردند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
۰
۰
درست است كه ما جنگ را تمام كردیم ولی این را بدانیم كه جنگ به نفع هیچ كس نیست و ما فقط دفاع كردیم از كشورمان. اما من در یك مستند ی دیدم كه ارتش عراق در شروع جنگ دارای 5 لشگر بود كه در اواخر جنگ كشور عراق تعداد لشگر خود را به 50 لشگر رسانده بود.

نیازمندی ها