در آستانه رقابت‌های جام قهرمانان قاره‌ها

سرو قامتان ایرانی در راه افتخارآفرینی در جام جهانی کوچک

خولیو ولاسکو در هر دو دوره‌ای که در این رقابت‌ها شرکت کرده دست خالی برنگشته و این‌بار با تیم ملی ایران راهی رقابت‌های بین قاره‌ای شده تا قدرت والیبال ایران را به رخ قهرمان سایر قاره‌ها بکشد.
کد خبر: ۶۱۵۷۸۹
سرو قامتان ایرانی در راه افتخارآفرینی در جام جهانی کوچک
چند سال پیش شاید خیلی دور از ذهن بود که کشورمان در یکی از رشته‌های گروهی چنان پیشرفتی کند که بتواند حضوری غیر از توریست در رقابت‌های جهانی و المپیک داشته باشد. چه برسد به اینکه در رقابت‌های جمع و جوری مثل جام جهانی کوچک که اجتماعی است از چند تیم برتر دنیا در این رشته حضور یابد. اما نه تنها این اتفاق برای والیبال کشورمان افتاده که حتی افکار عمومی انتظار کسب مقام هم در این رقابت‌ها را دارند.
 
به گزارش تابناک، بعد از حضور چشمگیر تیم ملی کشورمان در رقابت‌های لیگ جهانی و پس از تکرار قهرمانی در جام ملت‌های آسیا این روزها همه منتظر شروع رقابت‌های «جام قهرمانان قاره‌ها» هستند تا بازی‌های تیم ملی کشورمان را برابر ابرقدرت‌های دنیا ببینید. با توجه به کلاس بالای والیبالیست‌های کشورمان که روزهای طلایی را با خولیو ولاسکو پشت سر می‌گذارند چندان عجیب نخواهد بود که از سه‌شنبه روزهای خوبی در انتظار هواداران والیبال کشورمان باشد.
 
از سال 1993 بود که ژاپن پیشنهاد برگزاری رقابت‌هایی را به FIVB داد تا پای قهرمانان قاره‌ها را یک سال بعد از هر المپیک به کشورش باز کند و رقابت‌های «جام قهرمانان قاره‌ها» که از آن به «جام جهانی کوچک» (Mini World Cup) هم یاد می‌شود را پایه‌گذاری کند. رقابت‌های که امسال ششمین دوره‌اش را برگزار می کند و ایران به عنوان قهرمان آسیا در کنار پنج تیم دیگر از چهار قاره از روز سه شنبه مسابقات سخت و نفس‌گیری را برگزار خواهد کرد.
 
بنا به قانون این رقابت‌ها تعداد تیم‌های حاضر در این مسابقات، شش یعنی نیمی از تعداد تیم‌هایی است که در هر دوره جام جهانی حضور می‌یابند. به این ترتیب که چهار تیم از میان پنج قهرمان پنج قاره به همراه ژاپن میزبان و یک تیم مدعو شش تیم حاضر در این رقابت‌ها را تشکیل می دهند.
 
در هر دوره این رقابت‌ها یکی از پنج تیم قهرمان قاره‌ها که بر اساس ارزیابی‌های فنی در رده پنج قرار گیرد از حضور در این رقابت‌ها محروم می‌شود و به جای تیم دیگری بنا به صلاحدید اسپانسر و برگزار کننده به این رقابت‌ها اضافه می‌شود. معمولا تیم ششم میزبان المپیک بعدی است و در برخی موارد مانند امسال ایتالیا (نایب قهرمان جام ملت های اروپا) را به این رقابت‌ها دعوت کرده‌اند.
 
به این ترتیب ایران در کنار برزیل ( قهرمان آمریکای جنوبی )، آمریکا قهرمان منطقه نورسکا ( آمریکای شمالی و مرکزی )، روسیه ( قهرمان اروپا )، ایتالیا ( نایب قهرمان جام ملت های اروپا ) و ژاپن که به عنوان میزبان در همه ادوار این رقابت‌ها حضور داشته از روز سه شنبه، 28 آبان ماه تا یک‌شنبه هفته آینده سوم آذر ماه به مدت شش روز در دو شهر کیوتو و توکیو به رقابت خواهند پرداخت.
 
حریفان ایران در این رقابت‌ها
 
روسیه؛ قهرمان اروپا
 
روسیه سرانجام در سال 2013 توانست برای نخستین بار قهرمانی قاره سبز را کسب کند. بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی روس‌ها در هیچ کدام از رقابت‌های جام ملت‌ها نتوانست مقام اول را کسب کنند و این برای نخستین بار بود که سال گذشته در دانمارک و لهستان با شکست ایتالیا قهرمانی اروپا را کسب کرد.
 
تیم ملی کشورمان سابقه بازی با تیم ملی روسیه را دارد که مهم‌ترین آن به دو بازی رفت و برگشت در لیگ جهانی بر می گردد که البته در هر دو بازی ملی‌پوشان کشورمان مغلوب روسیه شدند. دیمیتری موزرسکی، دفاع وسط بلندبالای روسیه از ارزشمندترین بازیکن این تیم است.
 
در میان شش تیم حاضر در جام قهرمانان قاره ها "روسیه" اگرچه برای اولین بار پا به این پیکارها می گذارد، اما تنها تیمی است که از مجموع دیدارهای سابقش در برابر هر یک از پنج تیم دیگر، برنده از زمین بیرون آمده و به عبارت دیگر؛ برتری با پیروزی هایش است.
 
برزیل؛ قهرمان آمریکای جنوبی
 
شاید باورتان نشود ولی از سی دوره‌ای که رقابت‌های والیبال جام ملت‌های آمریکای جنوبی برگزار شده برزیل 29 طلا را به خود اختصاص داده و طول ادوار این رقابت‌ها از 1951 تا 2013 تنها در 1964 بود که قهرمانی قاره نصیب زردهای برزیلی نشد.
سرو قامتان ایرانی در راه افتخارآفرینی در جام جهانی کوچک
1964 هم سالی بود که برزیل درگیر شورش و عملیات مسلحانه و حکومت نظامی بود و همه این‌ها دست به دست هم داد تا برزیل نتواند در در جام شرکت کند و در تاریخ این رقابت‌ها بالاخره قهرمانی نصیب یک کشور دیگر شد. برزیل تابستان امسال هم در سی‌امین دوره این رقابت‌ها با برتری برابر آرژانتین قهرمان آمریکای جنوبی شد و راهی ژاپن شد.
 
ایران در هر سه بازی که پیش از این برابر برزیل انجام داده بود مغلوب شده است.
 
ایالات متحده؛ قهرمان آمریکای شمالی و مرکزی
 
اینکه آمریکا در جامی که کوبا حضور دارد عنوان قهرمانی را به خود اختصاص دهد نشان از آمادگی این تیم دارد. خصوصا اینکه رقابت‌های جام ملت‌های امسال در کانادا برگزار نی‌شد و کانادایی‌ها که سال گذشته در مرحله نهایی لیگ جهانی هم حضور داشتند امیدوار بودند به مدد میزبانی قهرمانی قاره را به دست اورند. اما سرانجام این تیم ایالات متحده بود که بعد از چهار سال قهرمانی را از کوبایی پس گرفت که با پانزده قهرمانی پرافتخارترین تیم این قاره است.
 
تیم ملی والیبال کشورمان سابقه دو دیدار مقابل آمریکا را در کارنامه خود دارد که البته در هر دو دیدار شکست خورده است.
 
ژاپن و ایتالیا، تیم‌های بدون جام
 
ژاپن که به دلیل میزبانی این رقابت‌ها در هر دوره آن حضور دارد. طبق قانون این رقابت‌ها در صورتی که ژاپن قهرمان آسیا هم شده باشد نائب قهرمان آسیا به عنوان نماینده قاره در این رقابت‌ها شرکت می کند. علاوه بر ژاپن این رقابت‌ها یک مهمان دیگر هم دارد که آن ایتالیاست.
سرو قامتان ایرانی در راه افتخارآفرینی در جام جهانی کوچک
معمولا از میزبان المپیک آینده به عنوان تیم ششم در این رقابت‌ها دعوت به عملی می‌آمد اما در این رقابت‌ها ایتالیا به عنوان تیم ششم حضور دارد. ماجرا از این قرار است که فدراسیون جهانی والیبال آفریقا را به دلیل اینکه نماینده این قاره در المپیک لندن ضعیف‌ترین نتایج را گرفته و در رده آخر ایستاده و همچنین کنفدراسیون آفریقا در رده بندی عملکرد پنج کنفدراسیون زیر مجموعه فدراسیون بین المللی در رده آخر ایستاده، از حضور در جام قهرمانی محروم کرده و به منظور بالا رفتن سطح کیفی این رقابت‌ها یک تیم را جایگزین می‌کند. این جایگزینی هم به انتخاب و پیشنهاد اسپانسر (تلویزیون ژاپن) و برگزارکننده مسابقات (فدراسیون والیبال ژاپن) و در نهایت تأیید فدراسیون جهانی خواهد بود. سرانجام هم جمع بندی‌ها به انتخاب و دعوت ایتالیا انجامید. تیمی که نایب قهرمانی امسال اروپا را یدک می‌کشد و از هواداران پرشماری نیز در ژاپن بهره می‌برد از این تیم «ایوان زایتسف» به عنوان بهترین زننده سرویس مسابقات اروپایی انتخاب معرفی شد.
 
از پنج دیداری که ایران برابر ایتالیا برگزار کرده در چهار دیدار شکست خورد و تنها در یک دیدار معروف سال گذشته و در لیگ جهانی توانسته برابر این تیم به پیروزی دست یابد.
 
جدول برد و باخت بازی های رو در روی شش تیم حاضر در این رقابت‌ها:
 
*لازم به ذکر است در این محاسبه و رده بندی، تنها مسابقاتی ملاک قرار داده شده اند که به صورت مستقیم توسط فدراسیون جهانی والیبال برگزار شده اند.
 

 

برزیل

ایران

ایتالیا

ژاپن

روسیه

آمریکا

برد

باخت

برد

باخت

برد

باخت

برد

باخت

برد

باخت

برد

باخت

برزیل

 

3

0

30

20

29

10

27

32

40

24

ایران

0

3

 

1

4

5

1

0

3

0

2

ایتالیا

20

30

4

1

 

32

7

24

29

23

17

ژاپن

10

29

1

5

7

23

 

10

56

9

29

روسیه

32

27

3

0

29

24

56

10

 

31

13

آمریکا

24

40

2

0

17

23

29

9

13

31

 

یک آمار جالب تکراری
 
مانند رقابت‌های لیگ جهانی موزرسکی . ظریف بلندترین و کوتاه‌ترین بازیکنان این رقابت‌ها هم لقب گرفتند. فرهاد ظریف، لیبروی تیم ملی والیبال ایران با 165 سانتی متر قد، به عنوان کوتاه قامت ترین و از سوی دیگر دیمیتری موزرسکی از روسیه با 218 سانتی متر، بلندقامت ترین مرد حاضر در جام قهرمانان خواهد بود.
 
سرو قامتان ایرانی در راه افتخارآفرینی در جام جهانی کوچک
سومین حضور ولاسکو در بین‌قاره‌ای
 
مربی کارآزموده تیم ملی کشورمان برای سومین بار است که در رقابت‌های جام بین قاره‌ای حاضر می شود. وی پیش از این با تیم ملی ایتالیا قهرمان نخستین دوره این رقابت‌ها در سال 1993 شده بود و پس از ان هم در سال 2005 بار دیگر با ایتالیا به مقام سوم این رقابت‌ها دست یافت. این بار ولاسکو با تیم ملی ایران سومین حضور خود در این رقابت‌ها را تجربه می‌کند و اشتهای بالای او در کسب موفقیت ما را به روزهای خوب اینده امیدوارتر می‌کند.
 
تیم های برتر مردان در جام بین قاره ای
1993 : 1- ایتالیا 2- برزیل 3- کوبا
1997 : 1- برزیل 2- هلند 3- کوبا
2001 : 1- کوبا 2- برزیل 3- یوگسلاوی سابق
2005 : 1- برزیل 2- امریکا 3- ایتالیا
2009 : 1- برزیل 2- کوبا 3- ژاپن
 
ترکیب ایران در این رقابت‌ها
 
خولیو ولاسکو روز جمعه لیست نهایی تیم ملی ایران را برای شرکت در مسابقات جام قهرمانان قاره ها اعلام کرد. به این ترتیب که از بیست بازیکنی که در مرحله نخست به اردوی تیم ملی دعوت شده بودن پانزده نفر به اردو نهایی رسیدند و از میان انها تنها یک بازیکن نتوانست در ترکیب نهایی قرار گیرد و به این ترتیب کاروان تیم ملی با این بازیکنان راهی ژاپن شد.
 
سعید معروف، مهدی مهدوی، سید محمد موسوی، عادل غلامی، آرمین تشکری، حمزه زرینی، فرهاد قائمی، علیرضا مباشری، مجتبی میرزا جانپور، رحمان داوودی، شهرام محمودی، امیر غفور، فرهاد ظریف و ناصر رحیمی پناه چهارده بازیکن ولاسکو در این رقابت‌ها به شمار می روند.
 
برنامه بازی‌های ایران در این رقابت‌ها
 
سه‌شنبه – 28 آبان – کیوتو
 
ساعت 6:40 صبح: ایتالیا – روسیه
ساعت 10:40 صبح: ایران – برزیل
ساعت 13:40 ظهر: ژاپن – ایالات متحده
 
چهارشنبه – 29 آبان – کیوتو
 
ساعت 6:40 صبح: ایران - ایتالیا
ساعت 10:40 صبح: برزیل – ایالات متحده
ساعت 13:40 ظهر: ژاپن – روسیه
 
جمعه – اول آذر – توکیو
 
ساعت 6:40 صبح: ایتالیا – ایالات متحده
ساعت 10:40 صبح: ایران - روسیه
ساعت 13:40 ظهر: ژاپن – برزیل
 
شنبه – دوم آذر – توکیو
 
ساعت 6:40 صبح: ایران – ایالات متحده
ساعت 10:40 صبح: روسیه - برزیل
ساعت 13:40 ظهر: ژاپن – ایتالیا
 
یکشنبه – سوم آذر – توکیو
 
ساعت 6:40 صبح: برزیل – ایتالیا
ساعت 9:40 صبح: روسیه – ایالات متحده
ساعت 12:40 صبح: ژاپن - ایران
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
نشمیل
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
۰
۰
به امید موفقیت هر چه بیشتر شما اقای قائمی مطمئنا شما یكی از بهترین بازیكنان ایران هستید و خواهید بود .بدونید كه من و امثال من پشت شخص شما هستند پس همواره برای موفقیت ایران تلاش كنید
نشمیل
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
۰
۰
صد در صد ایران موفق می شه این كه شكی توش نیست با بازیكنانی مثل قائمی و... انتظار غیر از این رو نداریم به امید موفقیت هر چه بیشتر برای اقای قائمی و تیم ملی والیبال و براورده شدن ارزوهای من .....

نیازمندی ها