بسیاری از مردم دوست دارند خانه آن‌ها فضا و هوای پاکیزه داشته باشد. برای این منظور نیز انواع وسایل و دستگاه‌های تهویه هوا و پاک کننده هوا می‌خرند. یا متریال خانه را از انواع دوستدار محیط انتخاب می‌کنند تا مسومیت و خطر کمتری داشته باشند. راه‌های ساده‌تر و ارزان تری نیز برای این منظور وجود دارد. یکی از آن‌ها، سرکه است که در همه خانه‌ها می‌توان پیدایش کرد.
کد خبر: ۶۱۵۲۰۷

به گزارش جام جم سرا به نقل از لقمه- سرکه در پاکسازی بسیاری از قسمت های خانه استفاده می شود. در ضمن، بسیار هم ارزان تر از دیگر شوینده ها و ضدعفونی کننده ها است. برای این منظور، می توانید یک پیمانه آب و ¼ پیمانه سرکه سفید را داخل اسپری بریزید.
شاید هنگام اسپری کردن این مخلوط بوی بد آن شما را اذیت کند. اما خیالتان راحت باشد، این بو خیلی سریع می پرد و اثری از تندی آن باقی نمی ماند.


دستشویی
سرکه را می توان برای شستن از بالا تا پایین دستشویی استفاده کرد. مخلوط مذکور را روی کاسه دستشویی، دیوارها یا کف دستشویی بریزید و بشویید. این مخلوط برای پاک کردن لکه، لایه جرم گرفته و باقی مانده صابون معجزه می کند. نیازی هم نیست که خیلی بسابید و زحمت بکشید. فقط مخلوط آب و سرکه را روی سطح موردنظر اسپری کنید و با دستمال یا فرچه پاک کنید.
برای ساختن مخلوط غلیظ تر و موثرتر، دو قاشق غذاخوری آب لیموترش، ¼ پیمانه سرکه،  ¼ پیمانه آب گرم و دو قاشق غذاخوری بوره را با هم مخلوط کنید تا معجونی کارساز به دست بیاورید. این مخلوط را روی سطح موردنظر بریزید و چند دقیقه بگذارید بماند سپس با فرچه بکشید تا همه جرم و آلودگی ها از میان بروند.


نکته: برای پاک و تمیز کردن سردوشی حمام، آن را چند دقیقه در این مایع بخیسانید و سپس آبکشی کنید.


آشپزخانه
آشپزخانه از دیگر اتاق های خانه است که می توان با سرکه آن را از هر نوع آلودگی پاک و تمیز کرد. مخلوط آب و سرکه را برای تمیز کردن سطح زمین و کاشی های استفاده کنید.
• از مخلوط سرکه و آب می توانید برای ضدعفونی کردن یخچال، کانتر آشپزخانه، کاشی های کف زمین و حتی تخته گوشت خوردکنی استفاده کنید.
• برای برق انداختن ظروف، دو پیمانه سرکه سفید را در مخزن پودر شوینده ماشین ظرفشویی بریزید و یک دور کامل همه ظرف ها را با آن بشویید.
•  برای پاک کردن و بوزدایی از چاه ظرفشویی، دو پیمانه آب داغ و سپس دو پیمانه سرکه سفید را داخل سوراخ های چاه بریزید.


ماشین لباسشویی
برای از بین بردن لکه های لباس و نرم کردن آنها نیز می توانید از سرکه استفاده کنید.
• دو پیمانه سرکه سفید را در مرحله آبکشی ماشین لباسشویی اضافه کنید تا هرگونه لک یا باقی مانده پودر و صابون از روی لباس ها برداشته و نرم شوند.
• برای از بین بردن لکه آب میوه و شربت از روی لباس های نخی، اسنفجی را داخل سرکه بخیسانید و روی لکه بکشید. سپس آن را آبکشی کنید. البته فقط تا 24 ساعت پس از لک شدن، می توانید به این روش لکه را از بین ببرید.
• برای ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی، دو پیمانه سرکه سفید داخل دستگاه بریزید و بگذارید خالی، یک دور کامل کار کند.
• برای از بین بردن لک قهوه ای ایجاد شده روی فلز اتو هم می توانید از عصاره غلیظ سرکه و نمک استفاده کنید. این خمیر را روی اتو بکشید و با دستمال پاک کنید. دیگر اثری از لکه های قهوه ای نخواهد بود.


اتاق نشیمن، هال و اتاق خواب
این اتاق ها اصولا برای استفاده زیادی که از آنها می شود بسیار آلوده هستند و باید ضدعفونی بشوند.
• کفپوش های چوبی، دیوار، در و کلیدهای برق را می توانید با مخلوط آب و سرکه تمیز کنید.
• برای برق انداختن شیشه هم می توانید به نسبت مساوی از آب گرم و سرکه استفاده کنید. این مخلوط را به شیشه اسپری کنید و با دستمال بکشید تا تمیز شود و برق بیفتد.
• برای از بین بردن لکه مبل و فرش هم می توانید از مخلوط یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی، یک قاشق چایخوری سرکه و یک لیتر آب ولرم استفاده کنید. مخلوط را روی لکه موردنظر بریزید، با فرچه نرم روی آن بکشید و با حوله خشک کنید. این کار  را تا زمانی تکرار کنید که لکه از بین برود.


نکته: ابتدا باید جنس فرش یا پارچه رومبلی خود را بشناسید تا در اثر این مواد پوسیده نشوند. می توانید ابتدادر بخش کوچکی آن را امتحان کنید و اگر مشکلی نداشت، در محل موردنظر اعمال کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها