دانستنی‌هایی درباره نحوه پاک کردن چند نوع لکه

چگونه به جنگ لکه‌ها برویم؟

شاید مواقع بسیاری پیش آمده باشد که در مواجهه با لکه‌ای روی لباس یا وسائل منزلتان، از خود پرسیده باشید: این لکه را چگونه باید پاک کنم؟ آشنایی با اصول لکه‌زدایی، در واقع نوعی مهارت است؛ برخی از این اصول را در یک نوشتار، گرد آورده‌ایم تا در برابر بسیاری از لکه‌ها، ریزه‌کاری زدودن آن را بدانید.
کد خبر: ۶۱۲۸۷۲

روش پاک‌کردن لکه گل‌ولای روی لباس

کافی است ۱ عدد سیب‌زمینی را با چاقو به ۲ نیم کنید و روی لکه بزنید، سپس لباس را در آب سرد بخیسانید و طبق معمول با مواد شوینده شست‌وشو دهید. در صورتی که لکه همچنان پایدار ماند، دستمال را به الکل آغشته کنید و روی لکه بزنید.
 
لکه رنگ روی قالی
لکه‌زدایی رنگ روی قالی و موکت مشکل‌تر است. برای پاک‌کردن آنها باید پنبه را با تربانتین خیس کنید و روی لکه بمالید و بعدا با پنبه دیگری پاک کنید تا لکه از میان برود.
 
روش پاک‌کردن لکه سس گوجه‌فرنگی:
ابتدا روی سطح لکه را با روش ضربه‌ای به وسیله پارچه‌ای دیگر به الکل آغشته کنید، سپس در آب سرد و مواد شوینده بشویید. اگر لکه روی سطح فرش یا موکت ایجاد ‌شده باشد، ابتدا مقداری فوم ریش‌تراشی روی لکه بریزید و سطح آن را با اسفنج آنقدر مالش دهید تا پاک شود. سپس دستمال دیگری را کمی مرطوب کنید و روی لکه بکشید و صبر کنید تا خشک شود.
 
روش پاک‌کردن لکه رژلب:
شما می‌توانید با زدن خمیر دندان روی این نوع لکه و سپس شست‌وشو آن را به طور کامل از بین ببرید. البته پاشیدن اسپری مو نیز برای از بین بردن چنین لکه‌هایی (پیش از شست‌وشو) بسیار مفید است. راهکار دیگر برای این منظور، استفاده از الکل است.
 
روش پاک‌کردن خطوط کاربن از روی نایلون و رومیزی
برای محو کردن این نوع لکه‌ها آب ژاول را با آب سرد مخلوط کنید و روی لکه بمالید.
در صورتی که لکه روی پارچه‌ای که از الیاف مصنوعی تهیه ‌شده ایجاد‌ شد می‌توانید با آبلیموی خالص آن را برطرف کنید. برای برطرف‌کردن لکه روی نایلون نیز می‌توانید از ابر همراه با پودر شست‌وشو استفاده کنید.
 
روش برطرف‌کردن لکه واکس کفش
اگر بر اثر بی‌احتیاطی مقداری واکس روی فرش یا لباستان ریخت، می‌توانید ابتدا پنبه‌ای را خیس کنید و روی آن بکشید. سپس روی پنبه مقدای مایع ظرفشویی بریزید و روی لکه بکشید. بعد از این کار پنبه را آغشته به آب خالص کنید و دوباره روی لکه بکشید تا لکه کاملا از بین برود. اگر با این کار لکه از بین نرفت، مقداری الکل روی دستمال بریزید و روی لکه بکشید تا کاملا تمیز شود. اگر لباس قابل شست‌وشو باشد، بعد از زدودن لکه، لباس را با پودر لباسشویی و آب نیمه‌‌گرم کاملا بشویید.
 
روش رفع برق اتو روی لباس:
اگر پارچه و لباس شما بر اثر اتو کشیدن برق افتاده، پارچه نخی مرطوبی را روی قسمت براق ‌شده قرار دهید و اتو بکشید تا بخار حاصله برق افتادگی را از میان ببرد.
 
اثر سوختگی با اتو:
اگر لباس شما بر اثر گرمای زیاد اتو زرد رنگ ‌شده، می‌توانید پیاز را ۲ نیم کرده و روی پارچه بزنید و بعد آن را داخل آب سرد به مدت چند دقیقه خیس کنید و سپس آن را بشویید. لکه‌های زرد برطرف خواهد ‌شد.
 
روش از بین بردن لکه اتو روی فرش:
برای از بین بردن لکه اتو روی فرش و موکت همانند لباس می‌توانید ۱ پیاز را به ۲ نیم کنید و روی محل لکه بگذارید. بعد آن را با آب سرد خیس کنید و بشویید.
 
روش از بین بردن لکه چای روی فرش:
آیا می‌دانید لکه چای که روی فرش رنگ روشن ریخته و همان لحظه پاک نکرده‌اید و الان هم خشک ‌شده را چگونه می‌توانید از بین ببرید؟ در پاسخ باید گفت به محض ریخته‌شدن چای روی فرش، آن را با آب سرد و مواد شوینده شست‌وشو دهید. اگر امکان شست‌وشوی سریع آن وجود نداشت، مقداری نمک روی سطح لکه بریزید و مدتی صبر کنید تا نمک آن را به خود جذب کند. سپس در صورت فراهم‌شدن شرایط شست‌وشو، آن را به روش معمول با آب گرم و مواد شوینده بشویید.راهکار دیگر این است که سطح لکه را با اسپری مخصوص مو بپوشانید، سپس ۱ قطعه صابون روی سطح لکه بزنید و بعد آن را در آب سرد خیس کنید و بشویید.
 
طریقه پاک‌کردن لکه خون
لکه خون را با چند روش می‌توان پاک کرد:
۱٫اگر لکه خون تازه است و خشک نشده محل لکه را با آب سرد و صابون بشویید تا برطرف شود.
۲٫ روی لکه خون را فورا با خمیری که از مخلوط کردن آب سرد و نشاسته ذرت درست کرده‌اید، بپوشانید و به آرامی کمی مالش دهید و آن را مقابل آفتاب بگذارید تا خشک شود. آفتاب خون را از پارچه خارج کرده و جذب نشاسته می‌کند. در صورت نیاز این عمل را چند بار تکرار کنید.
۳٫ پارچه خونی را درون مخلوط آب سرد و نمک خیس کنید. آب را آنقدر عوض کنید تا لکه به طور کامل برطرف شود.
۴٫ برای پاک‌کردن لکه‌های کوچک خون روی یقه پیراهن‌های مردانه (در اثر تراشیدن ریش)، کافی است چند قطره آب سرد روی هر لکه بریزید و سپس مقداری پودر نشاسته روی آن بپاشید. وقتی نشاسته خشک‌شد، پیراهن را بشویید. لکه‌های خون برطرف خواهند ‌شد.
 
روش برطرف‌کردن لکه جوهر
برای پاک‌کردن لکه جوهر خودکار یا خودنویس از شیر استفاده کنید. قسمت جوهری ‌شده لباس را حدود ۵ دقیقه داخل شیر قرار دهید و سپس آن را با آب معمولی بشویید. اثر لکه جوهر کاملا از بین خواهد رفت. برای این کار می‌توان از شیر ترش‌‌شده یا دوغ نیز استفاده کرد. گاهی برای برطرف‌شدن کامل اثر لکه، باید این کار چند بار تکرار شود.
 
روش پاک‌کردن لکه شمع، مداد شمعی و مدادهای چرب آرایشی
برای این منظور کافی است ابتدا باقیمانده ماده ایجاد‌کننده را با جسمی نوک تیز به آرامی بردارید. سپس ۲ تکه دستمال توالت یا کاغذ قهوه‌ای (مورد استفاده در خشکشویی‌ها) در ۲ طرف لکه قرار دهید. سپس اتوی گرم را روی یکی از کاغذها در محل لکه فشار دهید. به این ترتیب، چربی موجود در لکه آب و جذب دستمال یا کاغذهای طرفین می‌شود و لک از بین می‌رود. ولی در مورد موکت و فرش پس از برداشتن پارافین سفت ‌شده از روی سطح، تنها ۱ کاغذ روی سطح لکه قرار دهید و اتو بکشید.
 
روش پاک‌کردن لکه سفیده تخم‌مرغ
لکه سفیده تخم‌مرغ را هرگز با آب گرم نشویید، زیرا لکه ثابت می‌ماند. بلکه برای از بین بردن آن، محل لکه را با آب سرد، کاملا بشویید.
 
روش از بین بردن جوهر سیاه روی فرش
برای از بین بردن جوهر سیاه روی فرش، مقداری ماست روی محل لکه بریزید و با قاشق ماست را جمع کنید. چند مرتبه این کار را تکرار کنید، لکه کاملا از بین می‌رود.
 
روش پاک‌کردن لکه قیر
برای از بین بردن لکه قیر روی پارچه می‌توان از بنزین و کره استفاده کرد.
 
پاک‌کردن لکه‌های زرد روی یخچال
هنگامی که لکه‌هایی روی یخچال به رنگ زرد ایجاد می‌شود و با هیچ مایع پاک‌کننده‌ای رفع نمی‌شود در آن هنگام کمی پنبه را به سرکه آغشته کنید و با آن روی لکه‌های زرد رنگ بکشید. بگذارید کمی بماند. بعد با ۱ ابر تمیز روی آن بکشید. سریعا‌ پاک می‌شود.
 
پاک‌کردن لکه آدامس
گاهی اوقات برایتان اتفاق افتاده که آدامسی به لباس شما بچسبد. برای حل این مشکل می‌توان از راه‌های زیر استفاده کرد:
۱٫ در مرحله اول می‌توانید ۱ تکه یخ روی لکه بگذارید و بعد آدامس سفت ‌شده را بکنید.
۲٫ اگر پارچه شما قابل شست‌وشو است، کمی سفیده تخم‌مرغ روی آدامس بزنید تا نرم شود و تا جایی که ممکن است آدامس را از روی پارچه بردارید و سپس بشویید.
۳٫ اما اگر پارچه شما قابل شست‌وشو نیست با ۱ تکه اسفنج ابتدا تراکلریدکربن و سپس آب و صابون بزنید. این عمل را تکرار کنید تا لکه پاک شود.
توجه: باید برای پاک‌کردن لکه آدامس احتیاط کرد تا پارچه آسیب نبیند و پاره یا سوراخ نشود.
 
روش کندن آدامس از مو
بچه‌ها گاهی با آدامس خود بازی می‌کنند و آن را به جاهای مختلف مانند مو می‌چسبانند!
اگر آدامس به موی کودک شما چسبید، می‌توانید برای کندن آن از ۲ روش زیر کمک بگیرید:
روش اول: ۱ تکه یخ را چند بار روی آدامس بکشید تا سفت شود سپس آدامس را از مو جدا کنید.
روش دوم: کمی کرم مرطوب‌کننده به همان قسمت مو بکشید، سپس با ۱ دستمال خشک، مو را چند بار پایین بکشید آدامس از آن جدا خواهد ‌شد.
 
روش پاک‌کردن لکه شمع، مداد شمعی و مدادهای چرب آرایشی
برای این منظور کافی است ابتدا باقیمانده ماده ایجاد‌کننده را با جسمی نوک تیز به آرامی بردارید. سپس ۲ تکه دستمال توالت یا کاغذ قهوه‌ای (مورد استفاده در خشکشویی‌ها) در ۲ طرف لکه قرار دهید. سپس اتوی گرم را روی یکی از کاغذها در محل لکه فشار دهید. به این ترتیب، چربی موجود در لکه آب و جذب دستمال یا کاغذهای طرفین می‌شود و لک از بین می‌رود. ولی در مورد موکت و فرش پس از برداشتن پارافین سفت ‌شده از روی سطح، تنها ۱ کاغذ روی سطح لکه قرار دهید و اتو بکشید.
 
روش پاک‌کردن لکه از روی پارچه مبل
لکه نوشابه روی مبل: کمی نمک روی لکه تازه بپاشید و بعد اسفنجی را خیس کنید روی لکه بکشید و سپس با آب گرم به وسیله اسفنج، آبکشی کنید.
 
اثر سوختگی روی مبل: حبه قندی را روی لکه بکشید و آنقدر این کار را ادامه دهید تا لکه از بین برود. برای از بین بردن این نوع لکه اسفنجی را به شیر آغشته کنید و روی آن بزنید. اگر لکه روی پارچه‌ای از الیاف مصنوعی ایجاد ‌شد، با آبلیموی خالص آن را برطرف کنید.
لکه جوهر روی مبل: اگر لکه مربوط به مرکب سیاه است ابتدا محل را خیس کنید. روی آن کمی نمک آشپزخانه بریزید و سپس با پنبه مالش دهید و چنانچه نتیجه نگرفتید، مخلوطی از گلیسیرین و آمونیاک را روی لکه بزنید و سپس با آب و پودر دستی خوب شست‌وشو دهید.
 
لکه خون روی مبل: بهترین راه‌حل برای از بین بردن لکه خون هم این است که مقداری نشاسته را (به نسبت بزرگی و کوچکی لکه) در آب مخلوط کنید و به هم بزنید تا خمیر نسبتا غلیظی به دست آید. آنگاه روی لکه خون را با این خمیر بپوشانید و بعد از خشک‌شدن نشاسته‌ها، آنها را بتراشید و با برس محل لکه را پاک کنید.
 
لکه چربی روی مبل: برای از بین بردن لکه چربی قسمت لکه ‌شده را با کمی محلول نمک و الکل بمالید. اگر لکه چربی روی پارچه ابریشمی است با ۱ برگ کاغذ خشک کن روی قسمت لکه ‌شده را بپوشانید و اتوی داغ را محکم روی آن فشار دهید تا لکه ناپدید شود.
 
روش برطرف‌کردن لکه روغن ماشین
تا به حالی پیش آمده که از کنار ماشین عبور کرده باشید و لباس شما سیاه ‌شده باشد؟ برای این منظور روی لکه‌ها، کره یا روغن بمالید و بگذارید ?? ساعت بماند. سپس آن را با بنزین پاک کنید. این راه برای لباس‌های ابریشمی و کتانی است.
برای پارچه‌های چرمی می‌توانید مقداری وازلین روی روغن بزنید و بعد از ۱ ساعت و نیم با تتراکلرورد و کربن پاک کنید سپس با ۱ تکه پارچه پشمی آن را جلا دهید.
 
روش برطرف‌کردن لکه‌های رنگ
برای لکه‌زدایی رنگ‌ها باید بدانیم که چند نوع رنگ داریم و بعدا برای هر نوع از آنها تدبیر خاصی بیندیشیم.
۳ نوع رنگ داریم:
۱٫ لکه‌های مربوط به آبرنگ
۲٫ لکه رنگ پلاستیکی
۳٫ لکه رنگ روغن
 
زدودن لکه آبرنگ: زدودن لکه آبرنگ ساده است. برای این منظور باید لکه را با آب سرد بشویید سپس با آب نیمه گرم و پودر رختشویی آن را تمیز بشویید و آب بکشید و اگر باز هم نشد، پنبه را به گلیسیرین آغشته کنید و روی آن بزنید سپس با آب گرم و پودر رختشویی بشویید و آب بکشید و اگر نتیجه نگرفتید از تربانتین استفاده کنید.
 
لکه‌های پلاستیکی: ابتدا اضافی رنگ را بتراشید سپس نفت خام بزنید و با پنبه پاک کنید و سرانجام با آب گرم و صابون بشویید و آبکشی کنید.
 
لکه‌های رنگ روغن: اگر کهنه و خشک است پاک‌کردن آن تقریبا غیرممکن است اما در صورتی که هنوز خشک نشده یا فقط یکی، ۲ روز پیش اتفاق افتاده باید این اقدام را انجام داد: از روی هر نوع پارچه اضافه رنگ را از لبه تیز کار بگیرید بعد پنبه‌ای را به تربانتین آغشته کنید و روی لکه بمالید سپس با پنبه دیگری پاک کنید. این کار را چند بار تکرار کنید و ته رنگ را نیز با آب گرم و پودر لباسشویی از بین ببرید. مسلما از نتیجه کار راضی خواهید بود.
>> پارسینه
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها