مردم بحرین در اعتراض به احضار شیخ علی سلمان رهبر حزب الوفاق، بزرگ‌ترین حزب مخالف این کشور به پلیس و بازجویی از وی، در منامه پایتخت این کشور تظاهرات کردند. به گزارش واحد مرکزی خبر، بحرینی‌ها در این تظاهرات شعار «مرگ بر خلیفه» (پادشاه بحرین) سردادند.
کد خبر: ۶۱۲۳۱۳

تظاهرکنندگان علاوه بر منامه در شهر عدلیه و شهرک مقابه نیز به خیابان‌ها آمدند. نیروهای رژیم بحرین برای سرکوب تظاهرکنندگان در شهرک مقابه از گلوله‌های گاز اشک آور استفاده کردند. معترضان بحرینی در این تظاهرات همبستگی خود را با شیخ علی سلمان اعلام کردند و وعده دادند به تظاهرات خود ادامه خواهند داد.

در همین حال گفته می‌شود دادستانی کل بحرین قرار است درباره پرونده موسوم به «موزه انقلاب بحرین» علی سلمان را تحت بازجویی قرار دهد. شبکه المیادین نیز روز گذشته به نقل از یک مسئول جمعیت الوفاق اعلام کرد: بازجویی از «شیخ علی سلمان» در باره موزه‌ای است که جمعیت الوفاق با نام موزه انقلاب در مقر خود برپا کرده و نیروهای امنیتی محتویات آن را مصادره کردند.

وزیر مشاور در امور اطلاع رسانی بحرین ادعا کرد: اتهام شیخ سلمان اهانت به یک نهاد نظامی یعنی وزارت کشور است، زیرا در موزه انقلاب مجسمه ها، ماکت‌ها و نقاشی‌هایی ارائه شده بود که در آنها پلیس بحرین به اتخاذ شیوه‌های غیرانسانی و نقش منظم و برنامه‌ریزی شده نقض حقوق بشر متهم شده بود. این وزیر بحرینی گفت: شیخ سلمان سخنرانی‌های تحریک‌آمیزی داشته که همه آنها حاوی اهانت به ماموران پلیس از طریق ایجاد صحنه‌های دروغین علیه نیروهای امنیتی بوده است.

در واکنش به این ادعاها، یوسف ربیع، رئیس یک نهاد حقوق بشری در بحرین گفت: هیاتی از وکلای برجسته روز گذشته در کنار دبیرکل جمعیت الوفاق در دادستانی حاضر شدند، زیرا شیخ سلمان یک شخصیت بین‌المللی است، نه یک شخصیت معمولی داخلی بحرین. وی افزود: شیخ سلمان به عنوان یکی از چهره‌هایی مطرح است که می‌تواند در پیدا شدن راه‌حل سیاسی برای بحران در این کشور کمک کند. از این گذشته وی بزرگ‌ترین فراکسیون نمایندگان را در مجلس بحرین رهبری کرده است. دبیرکل الوفاق همچنین در زمره افرادی است که به لزوم فعالیت‌های مسالمت آمیز سیاسی و دوری از خشونت ایمان دارد. بنابر همه دلایل یاد شده، اتهام‌های وارده به وی باطل و غیرقانونی است.

ربیع در باره دلایل طرح اتهام‌های واهی علیه شیخ سلمان گفت: این اتهام‌ها به گونه‌ای علیه وی مطرح شده تا از برگزاری نمایشگاه و موزه از سوی جمعیت الوفاق انتقام گرفته شود، زیرا در آستانه دومین سالگرد انتشار گزارش کمیته حقیقت‌یاب به ریاست « بسیونی» هستیم. آنچه در موزه انقلاب به نمایش درآمد، در مقایسه با اقداماتی که پلیس بحرین علیه معترضان انجام داده، بسیار اندک است. شاید بتوان گفت تنها 30 درصد واقعیت‌ها در این موزه به نمایش درآمده بود.

از سوی دیگر و در دومین سالگرد انتشار گزارش «بسیونی»، اتحادیه اروپا بار دیگر بحرین را به اجرای کامل و سریع توصیه‌های کمیته حقیقت یاب و توصیه‌های حقوق بشری اجلاس ژنو دعوت کرد و از رژیم آل خلیفه خواست مانع سفر بازرس سازمان ملل به بحرین نشود. به گزارش فارس، نماینده اتحادیه اروپا در نشست کمیته سه‌گانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت: گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره حقوق آزادی اجتماعات مسالمت‌آمیز و تشکل‌ها باید از نزدیک اوضاع بحرین را پیگیری کند تا توصیه‌های کمیته حقیقت‌یاب بحرین و شورای حقوق بشر در ژنو اجرا شده باشد.

نماینده اتحادیه اروپا افزود: دولت بحرین باید برای اعتمادسازی مجدد بیش از این همکاری کند از جمله این‌که به قضیه آزادی زندانیان که فعالیت‌های سیاسی مسالمت‌آمیز انجام می‌دادند اهمیت بدهد تا به‌این گونه آشتی ملی واقعی در این کشور آغاز شود. دیگر نمایندگان حاضر در این نشست نیز با اشاره به این‌که هنوز گزارش‌هایی درباره شکنجه بدنی و روحی و بدرفتاری با زندانیان در بحرین دریافت می‌شود بر اهمیت سفر بازرس سازمان ملل در امور شکنجه به بحرین تاکید کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها