وزارتخانه‌های مسکو در ۷ ساختمان، در تهران ۳۰۰۰ ساختمان

ثروتی: دلار ۱۲۲۶ تومانی برای واردات گندم وجود ندارد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: در حالی که در مسکو تمام وزارتخانه‌ها در هفت ساختمان هفت طبقه مستقر هستند اما در تهران بیش از سه هزار ساختمان دولتی وجود دارد.
کد خبر: ۶۱۲۰۸۱
ثروتی: دلار ۱۲۲۶ تومانی برای واردات گندم وجود ندارد

موسی‌الرضا ثروتی گفت: در خصوص کسری بودجه و تلاش دولت برای کسب درآمد‌های جدید به عنوان مثال در تهران بیش از سه هزار ساختمان دولتی وجود دارد که مقدار قابل توجهی بودجه جاری برای آب، برق، تعمیرات، نگهداری و حراست از آنها لازم است، در حالی که در مسکو پایتخت روسیه تمام وزارتخانه‌ها در هفت ساختمان هفت طبقه‌ مستقر شده است.

وی افزود: دولت همه بودجه را صرف هزینه‌های جاری می‌کند و جرأت نمی‌کند، اصلاح ساختار تشکیلات انجام دهد، در حالی که در ابتدای کار در باغ سبز و سرخ نشان می‌داد، اما حال که در مسند کار قرار گرفته‌اند، می‌بینند چقدر کار اجرایی سخت است اما دولت قبلی و آقای احمدی‌نژاد تحرک داشت در حالی که اکثر این وزرای کنونی بالای 60 سال سن دارند که تحرک هم ندارند و برخی از وزیران حال حرکت هم ندارند و ما فکر می‌کردیم که آنها فکرشان خوب کار می‌کند، در حالی که فکرشان هم اشتباه کار می‌کند.

انتقاد از کم کاری در خصوصی سازی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: به وزیر نیرو گفتم در پیوست قانون بودجه شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو قرار دارند که باید واگذار شوند ولی او پاسخ داد، اگر این شرکت‌ها از قبیل نیروگاه واگذار شود، استعفا می‌کنم. در حالی که در پیوست بودجه 400 شرکت برای واگذاری قرار داده شده‌اند و قرار است، بخشی از بودجه از محل واگذاری این شرکت‌ها تأمین شود، اما دولت یک ذره هم همت نمی‌کند که درآمد کسب کند. فقط می‌گویند خزانه خالی است و حتی شرکت‌هایی را که دولت قبلی واگذار کرده را می‌خواهند دوباره به دولت برگردانند و اکثر مصوبات دولت قبل را لغو می‌کنند و این دولت یک دهم دولت قبلی هم تحرک ندارد.

طرح جامع مسکن تکلیف قانونی دولت

ثروتی افزود: این دولت می‌گوید طرح مسکن مهر غلط است، در حالی که این مربوط به قانون جامع مسکن است و باید اجرا شود، حال آقای احمدی‌نژاد اسم این طرح را مسکن مهر گذاشته و اینها اسمش را مثلا مسکن اجتماعی بگذارند، اما وظیفه انجام قانون جامع مسکن برعهده دولت است.بسیاری از وزیران این دولت چون از کار اجرایی به دور بوده‌اند، با قوانین آشنا نیستند و تحرک لازم را ندارند.

نماینده بجنورد، جاجرم، گرمه، مانه و سملقان در مجلس گفت: در حوزه انتخابیه بنده 10 هزار نفر از جوانان و کارمندان صاحب مسکن مهر شده‌اند که به طریق عادی نمی‌توانستند مسکن تهیه کنند. حال ایرادی که این دولت به مسکن مهر می‌گیرد، می‌گوید آقای احمدی‌نژاد مازاد بر کوپن خود از بانک مرکزی منابع گرفته، اما باید قانون را رعایت کرده و مسکن مردم کم درآمد را تامین کنند.

مسکن اقشار کم درآمد دنبال شود

وی افزود: گفته می‌شود دولت قبلی 26 هزار میلیارد تومان مازاد بر کوپن خود از بانک مرکزی وام گرفته، اما باید بالاخره مسکن اقشار کم درآمد دنبال شود و اگر مسکن مهر رها شود، روزی می‌رسد که مردم احمدی‌نژاد را تحسین کنند.

ثروتی اظهار کرد: سرعت کار برخی از وزیران این دولت کم است و ایده‌ای هم از خود ندارد و فقط طرح‌های دولت قبلی را زیر سؤال می‌برند و فقط به فکر این هستند که از صندوق توسعه ملی منابعی را برداشت کنند و برخی از وزیران با اصل 44 و خصوصی‌سازی مخالف هستند، اما دولت قبلی از محل سهام شرکت‌های دولتی شش هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بابت طلبشان واگذار کرد. همچنین احمدی‌نژاد 15 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت فروخت، اما این دولت حرکتی برای تامین بودجه انجام نمی‌دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به این پرسش که دولت می‌خواهد از 26 درصد سهم صندوق توسعه ملی شش درصد کم کند، آیا این کار درست است، گفت: مثلا این دولت می‌گوید صندوق توسعه ملی خالی است و این حرف درستی نیست، زیرا 53 میلیارد دلار منابع در صندوق توسعه ملی وارد شده که تاکنون 20 میلیارد دلار به شرکت‌های خصوصی و سرمایه‌‌گذاران پرداخت شده است که با آن قطعات و کارخانه وارد کنند و 32 میلیارد دلار آن موجودی وجود دارد پس صندوق توسعه ملی هم خالی نیست.

خزانه خالی معنا ندارد

نماینده بجنورد، جاجرم، گرمه، مانه و سملقان در مجلس افزود: این هم معنا ندارد که بگوئیم خزانه‌ خالی است، چون یک قانون بودجه‌ای وجود دارد که درآمد نفت و مالیات صد در صد محقق شده و منابع وارد خزانه می‌شود.

وی با انتقاد از عملکرد برخی از وزرا، گفت: احمدی‌نژاد به هر طریق دلارهای نفتی را از خارج وارد می‌کرد اما برخی از اینها ابتکار عمل ندارند و نتوانستند یک راهکاری برای وارد کردن دلار‌های نفتی به کشور پیدا کنند.

ثروتی افزود: مثلاً دولت گفته است گندم را با دلار 1226 تومان وارد می‌کنند، در حالی که طبق قانون بودجه نرخ ارز براساس نرخ مبادله‌ای در حدود دو هزار و 540 تومان است و دیگر نرخ ارز مرجع 1226 نداریم.اگر قرار باشد گندم خارجی با ارز 1226 وارد شود یعنی یک یارانه پنهان به کشاورز خارجی پرداخت شده است و باعث رونق واردات و کاهش تولید داخل می‌شود.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها