نزار القطری، مداح معروف ایرانی‌تبار مقیم کویت، برگزاری اجلاس پیرغلامان حسینی را یک اتفاق بزرگ مذهبی دانست که به تعامل بیشتر میان مداحان ایرانی و دیگر کشورها منجر شده است.
کد خبر: ۶۱۲۰۳۲

نزار القطری که مهمان ویژه یازدهمین اجلاس پیرغلامان بود، درباره این ‌که برگزاری این اجلاس تا چه میزان در تعامل میان مداحان موثر است، به جام‌جم گفت: طبیعی است برگزاری هر اجلاسی می‌تواند نقش موثری در نزدیکی میان کشورها داشته باشد. امسال اولین باری است که من در اجلاس پیرغلامان شرکت کردم. به نظرم این یک اتفاق بزرگ مذهبی است و ایران هم میزبان خوبی برای مداحان کشورهای دیگر است. خوشبختانه مداحان شاخص از کشورهای مختلف در این همایش بزرگ حضور داشتند.

وی ادامه داد: این اجلاس به تعامل بیشتر میان مداحان ایرانی و دیگر کشورها منجر شده است. عاشورا، نقطه مشترک و وحدت میان مسلمانان است. نبود وحدت باعث افت میان مسلمانان می‌‌شود و غربی‌ها هم متوجه شده‌اند که از این روش می‌توانند به ما ضربه بزنند. وحدت باعث تمسک و قدرت همه مسلمانان می‌شود و خداوند هم بارها در قرآن به این مساله تاکید کرده که مسلمان برادر مسلمان است.

این مداح با اشاره به این‌ که برگزاری اجلاس پیرغلامان باعث می‌شود تا مداحان از نوع کار و روش مداحان کشورهای دیگر آگاه شوند، توضیح داد: بدون تردید هر چه دانش مداحان افزایش یابد تاثیر بیشتری بر کارشان دارد و خوشبختانه اجلاس پیرغلامان حسینی این فضا را فراهم می‌کند تا مداحان نسبت به یکدیگر شناخت بیشتری کسب کنند.

القطری خواندن نماز جماعت را یکی دیگر از فصل‌های مشترک مسلمانان ذکر کرد و گفت: در قرآن کریم به نماز‌جماعت هم سفارش زیادی شده است. خواندن نماز جماعت وحدت شیعه و سنی را تقویت می‌کند. ما نباید اجازه بدهیم غربی‌ها از این طریق به مسلمانان ضربه بزنند.

وی عنوان کرد: حال این پرسش مطرح می‌شود که عاشورا باعث وحدت میان مسلمان می‌شود یا افتراق؟ ممکن است برخی مردم می‌گویند این مناسبت اختلاف‌برانگیز بین فرقه‌های مسلمان است. در حالی که معتقدم این‌طور نیست و عاشورا اتحاد میان مسلمانان را تقویت می‌کند و امام حسین(ع) نقطه عطف بین آنهاست.

این مداح افزود: همه مسلمانان امام حسین(ع) را قبول دارند. همه می‌‌دانند یزید ظالم، فاسد و عهدشکن بود و به مظلومیت امام حسین(ع) شهادت می‌دهند. پس چرا ما باید درباره عاشورا اختلاف داشته باشیم. همه ما در رکاب امام حسین(ع) هستیم و نهضت او را ادامه خواهیم داد. همه ما امام‌حسین(ع) را دوست داریم. شیعه‌ها و سنی‌ها مراسم عزاداری برای امام حسین(ع) می‌گیرند و برای او اشک می‌ریزند.

القطری با اشاره به این ‌که هر فردی بنا به توانایی‌هایی که دارد در این روز نذری پخش می‌کند، توضیح داد: همه علاقه‌مند هستند به سهم خودشان مراسم عزاداری امام‌حسین(ع) را بخوبی برگزار کنند. ایران هم با برگزاری اجلاس پیرغلامان حسینی به پیشواز ماه محرم رفته است. امیدوارم این اجلاس هر سال باشکوه‌تر از سال‌های قبل برگزار شود.

مهلت جشنواره جوانه تمدید شد

مهلت ارسال آثار رادیویی به جشنواره بین‌المللی جوانه تمدید شد و شرکت‌کنندگان تا پایان آبان ماه برای شرکت در این جشنواره فرصت دارند. تاکنون آثاری از کشورهای فرانسه، ژاپن، هند، ترکیه و پاکستان به دبیرخانه بخش بین‌الملل این جشنواره رسیده است.

بهنام احمدپور، مدیر رادیو جوان با اشاره به تمدید جشنواره جوانه به جام‌جم گفت: با توجه به استقبال شرکت‌کنندگان و درخواست‌های فراوان، تصمیم گرفتیم مهلت ارسال آثار به جشنواره جوانه را تمدید کنیم، به همین دلیل شرکت‌کنندگان تا پایان آبان ماه فرصت دارند آثارشان را بفرستند.

وی ادامه داد: برخی شرکت‌کنندگان علاقه‌مند هستند آثاری را برای بخش بین‌الملل تولید کنند. بنابراین به زمان بیشتری نیاز داشتند. ما سعی کرده‌ایم با فراهم کردن این فرصت و دادن زمان بیشتر به شرکت‌کنندگان شاهد آثار خوبی در جشنواره باشیم. مراسم اختتامیه این جشنواره با‌توجه به تمدید و داوری آثار به تعویق افتاد و پنجم اسفند ماه برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان داخلی می‌توانند در بخش بین‌الملل هم شرکت کنند. موضوع بخش بین‌الملل جوان و محیط زیست است.جشنواره بین‌المللی جوانه شامل دو بخش شنیداری با حوزه‌های برنامه‌سازی، آنونس، قطعه موسیقی و بخش غیرشنیداری شامل داستانک، شعر، ایده برنامه، وبلاگ و متن رادیویی دارد. در بخش بین‌الملل تنها آثار صوتی پذیرفته می‌شود.

بهترین مراسم خداحافظی برای قهرمان ورزشی در رادیو تهران

«ورزش از رادیو تهران» امروز با موضوع بهترین مراسم برای خداحافظی یک قهرمان ورزشی، از ساعت 18 تا 19 از رادیو تهران پخش می‌شود.

محمدهادی نه‌برادر، سردبیر برنامه در این باره به جام‌جم گفت: ورزش از رادیو تهران همراه با تازه‌ترین و آخرین رویدادهای ورزشی هر روز بجز جمعه‌ها به مدت 55‌دقیقه همراه شنوندگان است. این برنامه با موضوع بهترین مراسمی که می‌توان برای خداحافظی یک قهرمان ورزشی از دنیای حرفه‌ای گرفت، همراه با نظرسنجی شنوندگان پخش می‌شود.

ورزش از رادیو تهران با بیش از 20 سال قدمت، با بخش‌های مختلف فوتبال، ورزش بانوان، کشتی، فوتبال خارجی، بسکتبال و والیبال شنوندگان این برنامه را همراهی می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها