جاسوسی از مبادلات مالی میلیون‌ها شهروند؛

ابعاد تازه‌ای از جاسوسی‌های آمریکا فاش شد

وزیر خارجه آمریکا از برنامه‌های جاسوسی آمریکا دفاع کرد اما در عین حال، اعتراف کرد که این برنامه «در مواردی» بیش از حد نامناسب بوده است.
کد خبر: ۶۱۱۳۹۹
دفاع جان کری از برنامه جاسوسی آمریکا

جان کری در یک ویدئو کنفرانس در لندن درباره جاسوسی‌های آمریکا گفت: «تردیدی وجود ندارد که رئیس جمهور، من و اعضای دیگر دولت از چیزهایی که تا اندازه زیادی، به صورت خودکار اتفاق افتاده‌اند مطلع شده‌ایم؛ به این دلیل می‌گویم به صورت خودکار که فناوری‌ها از قبل وجود داشته‌اند و توانمندی استفاده از آنها هم از خیلی وقت پیش وجود داشته است ـ در واقع این توانمندی به دوران جنگ جهانی دوم و سالهای بسیار سخت شوروی و جنگ سرد مربوط می‌شود.»

وی در ادامه از برنامه‌های جاسوسی آمریکا دفاع کرد: «اگر قرار بود شما حمله‌های تروریستی را قبل از وقوع متوقف کنید چه می‌کردید؟ ما در واقع از سقوط هواپیماها، انفجار ساختمان‌ها و ترور شدن افراد جلوگیری کرده‌ایم چون ما توانسته‌ایم قبل از وقوع آنها از آنها مطلع شویم.»

این اظهارات وزیر خارجه آمریکا در حالی مطرح شده که رئیس آژانس امنیت ملی که مجری این برنامه‌های جاسوسی بوده چند وقت پیش اعتراف کرد برنامه‌های گسترده جاسوسی آمریکا تنها در جلوگیری از چند حمله تروریستی موفق بوده‌اند.

وی افزود: «من به شما اطمینان می‌دهم حقوق افراد بی‌گناه در این قضیه نقض نمی‌شود اما برای جمع‌آوری اطلاعات، تلاش می‌شود. و بله، در برخی موارد این کار به صورت نامناسبی انجام شده است.»

در روزهای گذشته انتشار گزارش‌هایی درباره شنود آمریکا از کشورهای هم‌پیمان خود، به اعتراض‌هایی در سطح بین‌المللی منجر شده است.

طبق این گزارش‌ها، سازمان امنیت ملی ایالات متحده از رهبران، دیپلمات‌ها و شهروندان کشورهایی جاسوسی می‌کرده است که رابطه خوبی با آمریکا دارند؛ از جمله برزیل، فرانسه، آلمان، مکزیک و اسپانیا. این گزارش‌ها برآمده از اسنادی هستند که ادوارد اسنودن، تحلیلگر سابق اطلاعاتی آمریکا، درز داده بود.

آمریکا در پی بازگرداندن و محاکمه آقای اسنودن به خاطر انتشار غیرمجاز این اسناد است. او در حال حاضر با پناهندگی موقت، در روسیه اقامت دارد.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها