پرونده جاسوسی ​آمریکا سنگین​تر شد

شنود 1.730.000.000 تماس تلفنی ایرانیان توسط آمریکا

ماجرای شنود تلفنی مردم جهان توسط آمریکا، هــر روز ابعاد گسترده‌تری می‌یابد و آنچنان که کاخ سفید نیز اعتراف کرده، افشای جاسوسی این کشور از دولت‌ها و شهروندان در نقاط مختلف جهان، روابط واشنگتن با بسیاری از متحدانش را تحت تاثیر قرار داده است.
کد خبر: ۶۱۰۵۴۷
شنود 1.730.000.000 تماس تلفنی ایرانیان توسط آمریکا

به گزارش جام‌جم، مردم ایران هرچند سه دهه قبل با تسخیر سفارتی که نام لانه جاسوسی بر آن گذاشته بودند نشان دادند که دولت آمریکا چگـونه از این سفارت به عنوان پوششی برای شنود تلفنی مقامات و فعالان سیاسی و مذهبی استفاده می‌کرده، اما دور جدید این جاسوسی‌ها بار دیگر و این بار در سطحی گسترده‌تر، مواضع کشورمان را اثبات کرد و پرده از جاسوسی هدفمند دولت آمریکا برداشت.

هرچند پیش از این موضوع شنود مکالمات تلفنی مقامات و شهروندان اروپایی خبرساز شده بود، اما دیروز این پرونده به شنود مکالمات تلفنی ایرانیان نیز تعمیم یافت و بنابر اعلام یاهونیوز، از مجموع ۱۲۵میلیارد تماس تلفنی که آژانس امنیت ملی آمریکا تنها در ماه ژانویه ۲۰۱۳ شنود کرده، 1.7 میلیارد تماس تلفنی مربوط به مردم ایران بوده است.

به گزارش فارس، کریپتوم، سایتی که اسناد دولتی و شرکت‌ها را پست می‌کند نیز گزارش داد آژانس امنیت ملی آمریکا، 21.98 میلیارد تماس تلفنی را در کشور افغانستان، 12.76 میلیارد تماس تلفنی در پاکستان، 7.8 میلیارد تماس تلفنی در عراق، همین میزان تماس در عربستان، 1.9 میلیارد تماس تلفنی در مصر، 1.73 میلیارد تماس تلفنی در ایران و 1.6 میلیارد تماس تلفنی در اردن را به صورت مخفیانه مورد شنود قرار داده است.

پیش از این یک عضو کمیسیون امنیت‌ ملی و سیاست‌خارجی مجلس از پیگیری این شنود خبر داده بود.

حجت‌الله سوری، اما یادآور شده بود: «آمریکایی‌ها نمی‌توانند از شنود مکالمات ایرانی‌ها سوءاستفاده کنند چرا که مردم ما باهوش هستند.» وی از وزارت امور خارجه نیز خواسته بود تا اقدامات لازم در این خصوص را انجام دهد.

اما در تازه‌ترین موضعگیری‌ها، منصور حقیقت‌پور، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس به جام‌جم گفت که ایران می‌تواند همراه با اروپا، جاسوسی و شنود مکالمات ایرانیان از سوی واشنگتن را مورد پیگیرد حقوقی قرار دهد.

وی با این حال در گفت‌وگو با خبرنگار ما، برداشتن گام‌های عملی در این رابطه از سوی وزارت امور خارجه را منوط به پیگیری بیشتر موضوع کرد و گفت که مجلس پرونده شنود را بدقت مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

حقیقت‌پور شنود مکالمات ایرانیان توسط مقامات آمریکایی را حداقل عناد این کشور با مردم ایران عنوان کرد و گفت: «شنود مکالمات ملتی که همواره شعار مرگ بر آمریکا سرمی‌دهد چندان عجیب نیست، اما تعجب‌آور این است که آنها در جریان این جاسوسی حتی به متحدان خود هم رحم نکرده‌اند.»

در همین رابطه سیدباقر حسینی، یکی دیگر از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم خواستار موضع‌گیری جدی وزارت امور خارجه در قبال شنود مکالمات هموطنانمان شده و در گفت‌وگو با جام‌جم تاکید کرد: مجلس و دولت باید برای دفاع از حقوق مردم ایران، به هر شیوه‌ای که می‌توانند موضوع شنود مکالمات را پیگیری کنند.

نماینده زابل دلیل شنود گسترده مکالمات ایرانیان ازسوی سرویس‌های جاسوسی آمریکا را ظلمی می‌داند که این کشور در حق ملت ایران انجام داده و ادامه داد: آنها چون به ایرانیان و دیگر ملت‌ها ظلم کرده‌اند، می‌خواهند با شنود مکالمات ببینند که واکنش مردم در کشورهای مختلف به این ظلم و ستم‌ها چیست، چراکه از واکنش مردم می‌ترسند.

وی به کنایه گفت که «گویا دولتمردان آمریکا به شعار مرگ بر آمریکا علاقه‌مند هستند، زیرا چنین رفتارهایی نفرت ملت ایران را بیشتر و آنان را در سردادن شعار مرگ بر آمریکا مصمم‌تر می‌کند.»

در همین حال نوذر شفیعی، دیگر نماینده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است که ادعاهای رسانه‌ای درباره شنود مکالمات باید اثبات شود، با این حال از آنجا که پیامدهای سیاسی تکنولوژی‌های ارتباطی روز پیچیدگی‌های زیادی دارد، کمیسیون حقوق بین‌الملل سازمان ملل باید قوانین جدیدی برای ارتقای امنیت شهروندان تدوین کند.

وی در گفت‌وگو با جام‌جم، شنود مکالمات شهروندان از سوی آمریکا را غیراخلاقی و مداخله در امور داخلی کشورهادانست و تصریح کرد: دولت ایران برای مقابله با این شنود، ابتدا باید ادعاهای مطروحه را پیگیری کند و در صورت اثبات، به جرم جاسوسی از دولت آمریکا به مجامع بین‌المللی شکایت کند.

مصطفی انتظاری هروی - گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
طیب
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
۰
۰
مهم نیست!! من كه هم اش پای تلفن گفته ام : ندارم بابا بخرم . بذار حالا هزار بار شنود كنند .
شنود
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
۰
۰
از هرجهتی حرف بزنی یكی میشنوه

نیازمندی ها