سخنگوی قوه قضائیه خبر داد:

نجات 358 محکوم از مجازات اعدام

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضا امروز در گفت وگو با خبرنگاران به تشریح وضعیت پرونده اعدامی بجنوردی، شهادت مرزبانان توسط افراد ضد انقلاب در سراوان، شکایت از خانم اشراقی، اختلاس بیمه،انجمن صنفی روزنامه نگاران، اخلال گران ارزی،صدور حکم انحلال جبهه مشارکت و...پرداخت.
کد خبر: ۶۱۰۲۹۰
پرونده اعدامی زنده شده، شکایت از خانم اشراقی و ...

سخنگوی قوه قضاییه با تسلیت شهادت تعدادی از مرزبانان کشور توسط افراد ضد انقلاب گفت: امیدوار هستیم با کمک نیروهای امنیتی و نظامی هرچه سریع‌تر این افراد شناسایی و دستگیر شوند و آن‌هایی که در خارج از مرز هستند با همکاری کشورهای همسایه تحت تعقیب قرار گیرند و به سزای اعمال خود برسند.

دادستان کل کشور در خصوص فردی که به جرم حمل نزدیک یک کیلوگرم هروئین محکوم به اعدام شده بود تصریح کرد: کلیه کسانی که در خصوص مواد مخدر در صورتی که به حکم خود اعتراض داشته باشند یا خیر باید توسط رئیس دیوان عالی کشور نسبت به حکم اعدام آن‌ها بررسی صورت گیرد و رئیس دیوان عالی کشور نسبت به آن اعلام نظر کند بنابراین پرونده مذکور هم به تهران آمده بود و حکم اعدام آن تایید شده بود.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: حکم فرد محکوم به اعدام به مرحله اجرا درآمده و وی به دار آویخته شد، تشریفات مورد نظر و همینطور پزشک مربوطه در خصوص سلب حیات فرد اعدامی مذکور را مورد معاینه قرار داده و طبق ضوابط وی به پزشک قانونی منتقل شده بود و این در حالی است که یکی از ماموران در سردخانه متوجه شده که آثار حیات بر فرد محکوم به اعدام باقی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: آثار حیات بر فرد محکوم به اعدام حداکثر دو ساعت و نیم بعد مشخص شد و اینکه می‌گویند این مساله بعد از 24 ساعت مشخص شده واقعیت ندارد و در حال حاضر فرد هوشیاری خود را بازیافته و به بخش عمومی منتقل شده و وضعیت وی رو به بهبودی است.

دادستان کل کشور تصریح کرد: چنانچه افراد محکومی که بنا به جرم مواد مخدر محکوم به اعدام می‌شوند درخواست عفو داشته باشند این مهم در کمیسیون استانی و بعد مرکزی تهران بررسی می‌شود و چنانچه آن‌ها مشمول عفو قرار گیرند شامل یک درجه تخفیف می‌شوند به طوری که حکم اعدام آن‌ها به حبس ابد و یا در برخی مواقع مشمول دو درجه تخفیف یعنی به 15 سال حبس محکوم می‌شوند.

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص اعدام مجدد فرد محکوم به اعدام اظهار داشت: در جلسه روز چهارشنبه گذشته که ریاست قوه قضاییه حضور داشتند اعلام شد که به لحاظ حقوقی و شرعی این موضوع اصلا پیچیده نیست و این سوال که از نظر حقوقی چنانچه بعد از اجرای حکم اعدام از فرد مذکور سلب حیات نشده و وضعیت وی بهبود پیدا کرده، آیا الزاما باید وی را اعدام کرد؟ همانطور که ریاست قوه قضاییه اعلام کردند در این خصوص می‌توان درخواست عفو کرد.

دادستان کل کشور اضافه کرد: گاهی خود قاضی هنگامی که فردی محکوم به اعدام است به استناد ماده 38 مواد مخدر می‌تواند درخواست یک درجه تخفیف در حکم کند بنابراین امکان درخواست عفو ممکن است.

دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مقامات دولت گذشته که در رابطه با پرونده بیمه و اخلال ارزی متهم شناخته شده‌اند در قوه قضاییه پرونده‌ای برای آنها تشکیل شده است یا خیر؟ تصریح کرد: در خصوص بیمه، این پرونده مفتوح، تحقیقات لازم انجام شده ولی هنوز به دادگاه نرفته است و در خصوص پرونده اخلال ارزی اطلاعی ندارم و تحقیقاتی صورت نگرفته است.  

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در سال 88  انجمن صنفی روزنامه‌نگاران از فعالیت منع شد، لذا این انجمن برای ادامه فعالیت نیاز به اجازه قانون دارد یا خیر؟ اظهار داشت: هر حزبی که بر اساس قانون و حکم دادگاه به صورت موقت و یا غیرموقت منحل شود تا زمانی که حکم پابرجاست اجازه فعالیت ندارد و اگر فعالیت کند دادستان می‌تواند متعرض شود.  
 
وی در ارتباط با مجرمین کیفری و اینکه مردم از طولانی شدن رسیدگی به جرائم ناراحت هستند، گفت: این حرف کاملا درست است و ما به آن اذعان داریم و قوه قضاییه تمام تلاش خود را در جهت رسیدگی به پرونده‌های کیفری و غیرکیفری انجام خواهد داد ولی با توجه به مجموعه کمبودها ما نتوانستیم انتظارها را برآورده کنیم و بنابر اجازه برنامه پنج که بناست طی پنج سال قضاتی جذب شوند ما می‌توانیم در این زمینه موفق‌تر عمل کنیم.  
 
سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به اینکه قوه قضاییه باید لایحه‌ای را در ارتباط با جرائم مهم به مجلس ارائه دهد، اظهار داشت: این امر نیاز به لایحه ندارد و باید سازوکار آن در قوه قضاییه داده شود که در این راستا برخی پرونده‌ها به زودی رسیدگی شده و برخی دیگر به علت نقص کار زمان‌بر است و در حال حاضر قوه قضاییه تلاش می‌کند و این در حالی است که برخی از پرونده‌ها خارج از نوبت رسیدگی می‌شود که امیدواریم در این زمینه نیز بتوانیم سریعتر عمل کنیم.  

دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در حادثه دیدار دختران موسوی از والدین‌شان آیا شکایتی صورت گرفته یا خیر؟ ادامه داد: تا امروز که از دادسرا و نیروی انتظامی پرس‌وجو کرده‌ام شکایتی نشده و در مورد اصل این موضوع وزارت اطلاعات در حال پیگیری است و هنوز گزارشی رد نشده است.  
 
حجت‌الاسلام والمسلمین  محسنی اژه‌ای در خصوص افزایش اختیارات رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: طرحی در مجلس مطرح شد که در این راستا دستگاه قضایی موظف است لایحه را تنظیم کرده و به مجلس ارجاع دهد ولی در حال حاضر لایحه را تنظیم می‌کنند به دولت داده و لایحه در همانجا می‌ماند.  
 
وی افزود: در برنامه 5 قوه قضاییه در خصوص پلیس قضایی، پلیس می‌بایستی لایحه‌ای به مجلس  ارائه دهد که اگر این کار را انجام ندهد خلاف قانون است و چنانچه لایحه را بدهد در دولت می‌ماند.  
 
سخنگوی دستگاه قضا در ادامه گفت: قوه قضاییه با این طرح موافق بوده و این امر خلاف قانون نیست و از نظر قوه قضاییه این طرح مشکل‌گشاست و با تشخیص شورای نگهبان قانونی و یا خلاف قانون بودن آن مشخص می‌شود.  
 
دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اتهاماتی را که الیاس نادران در خصوص رشوه 300 میلیونی متوجه یکی از وزرای پیشنهادی کرده بود، درست است یا خیر؟ اظهار داشت: این پرونده دارای متهمان متعددی است که تعدادی به دادگاه رفتند و بقیه در دادسرا، که کسانی که به دادسرا رفتند باید منتظر بمانند تا دادستان و بازپرس احراز کنند در این صورت به دادگاه رفته و حکم داده می‌شود.  
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مفاد نامه‌ای که زمانی که در وزارت اطلاعات بودید چیست؟ اظهار داشت: حضور ذهن ندارم ولی متن، متن خوبی نبود.  
 
وی در ارتباط با اینکه رئیس‌ بانک مرکزی اجازه نداد که نرخ دلار پایین بیاید، شما به عنوان مدعی‌العموم و عضو شورای پول و اعتبار چه تصمیمی در این خصوص گرفته‌اید، پاسخ داد: هنوز دادستان کل در این قضیه وارد نشده و خود دولت و سایر افراد در این زمینه فعالیت‌های لازم را انجام می‌دهند.  
 
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی که پرونده‌ اخلال‌گران ارزی در چه مرحله‌ای است اضافه کرد: برخی از آنها به دادگاه رفته، حکم آن داده شده و محکوم شده‌اند و واسطه مهم ارزی هنوز به دادگاه نرفته است و چند نفر بازداشتی داریم.  

دادستان کل کشور در ارتباط با روال قضایی دانشگاه ایرانیان گفت: اگر منظورتان پرونده 16 میلیاردی است حساب مسدود شده و گفته‌اند پول را برمی‌گردانیم و نسبت به آن  ادعایی نداریم و اینکه آیا در نحوه برداشت خلافی صورت گرفته یا نه، این مهم در حال بررسی است.  
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در خصوص پ.الف اظهار داشت: چنین کسی بازداشت نشده و بستگان وی نیز این موضوع را تکذیب کرده‌اند.  

وی در خصوص بحث انحلال جبهه مشارکت تصریح کرد: حکم کمیسیون ماده 10 ابلاغ و صادر شده و این حزب تحت این عنوان مجاز به هیچگونه فعالیتی نیست و اگر فعالیت کنند مجازات می‌شوند.  
 
سخنگوی دستگاه قضا در خصوص اینکه حجاریان که اعلام کرده هنوز ضارب وی مشخص نشده که چه کسی است، افزود: جلسه دادگاه برگزار و به این مهم رسیدگی شده است و به این پرونده به صورت علنی رسیدگی شد.  
 
دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حمله ماموران به دختر یکی از سران فتنه مطرح شده که وزیر امور خارجه نیز این موضوع را تایید کرده، آیا این ادعا درست است؟ گفت: شکایتی نشده و وزارت اطلاعات در حال پیگیری این موضوع است.  
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در خصوص شکایت برخی از خانواده شهدا و ایثارگران از "نعیمه اشراقی" افزود: در این خصوص پرونده در دادستانی تهران تشکیل شده و در حال رسیدگی است و اینگونه موارد که جنبه عمومی دارد، دادستان هم وارد می‌شود.  
 
وی در خصوص پروژه خیابان ایران زمین که به وسیله گودبرداری اهالی منطقه دچار مشکل‌ شده‌اند؟ اظهار داشت: در جلسه قبل سوال شد و بنده مطرح کردم 13 نفر شکایت کردند و پرونده در حال رسیدگی است و شاکی خصوصی دارد و آنها می‌توانند با هم با تفاهم رسیده یا نرسند.  
 
سخنگوی دستگاه قضا در خصوص اینکه آیا از شرکت نفت شکایتی شده است یا خیر؟ ادامه داد: از طرف شرکت نفت شکایتی نشده است.  
دادستان کل کشور در خصوص مرکز رسانه قوه قضاییه تصریح کرد: این مرکز هنوز در حال مطالعه و تعیین سازوکار هستند و کار رسانه‌ای آنها شروع نشده است.  
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ارتباط با اینکه آیا برنامه و تصمیم جدی برای روند رسیدگی و جلوگیری از اطاله دادرسی دارید؟ پاسخ داد: تصمیم جدی دستگاه قضا استفاده از فناوری‌های جدید و نوین به منظور سرعت‌بخشیدن برای رسیدگی به پرونده‌ها است که این مرکز با داشتن نیروهای ‌آموزش دیده و بودجه خوبی که به آن اختصاص داده شده یکی از فعال‌ترین بخش‌های قوه قضاییه است.  
 
وی ادامه داد: بازنگری در شوراهای حل اختلاف نیز صورت گرفته تا این شوراها به صلح و سازش بپردازند و حکم صادر نکنند تا خیلی از امور با کدخدامنشی و ترازی و تسامح حل شود چرا که حل مسائل از این طریق دارای برکت نیز است.  
 
سخنگوی دستگاه قضا گفت: امیدواریم بتوانیم با این تمهیدات تا جایی که ممکن است قضازدایی کنیم،‌یعنی لازم نیست همه امور به صورت قضایی بررسی شود مثلا برخی جرایم، جرم نیست و باید به عنوان تخلف به آن نگریست.

وی در ارتباط با پرونده روزنامه‌ بهار و اینکه در چه مرحله‌ای است، گفت: حیف است برخی روزنامه‌ها به خصوص روزنامه‌هایی که وابسته‌ به شخصیت‌های سیاسی هستند به گونه‌ای قلم بزنند که هم موجب توهین به مقدسات و اعتقادات مردم باشد و هم در شرایطی که دشمن به دنبال نفاق بین شیعه و سنی است موجب اختلاف‌افکنی شوند.  
 
سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: این روزنامه توسط هیات نظارت بر مطبوعات توقیف شد و به دادگاه رفت و دادستان به عنوان مدعی‌العمومی وارد شده است.  
 
دادستان کل کشور در ارتباط با برخی پرونده‌ها که به قوه قضاییه ارجاع داده نشده همانند پرونده قتل دکتر سودبخش و پرونده مجسمه‌های تهران ادامه داد:‌ وقتی ارجاع نشود رسیدگی هم نمی‌شود و پرونده‌هایی که در قوه قضاییه تشکیل می‌شود یا با شاکی خصوصی است، یا با گزارش از مرجع رسمی و یا در مواردی است که مدعی‌العموم وارد می‌شود که این مهم به قوه قضاییه ارجاع داده می‌شود و  چنانچه این شناسایی صورت نگیرد دستگاه قضایی نمی‌تواند کاری انجام دهد.  
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: البته گاهی حکم غیابی صادر می‌شود و فرد غیابی محاکمه شده که البته در برخی مواقع حکم غیابی صحیح نیست و طبق قانون اجازه حکم غیابی داده نشده است، در این صورت تا شناسایی صورت نگیرد پرونده ممکن است به طول بیانجامد.   
 
وی در ارتباط با اینکه قوه قضاییه برای تعیین تکلیف در خصوص پرونده‌هایی که به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی منسوب می‌شود آیا ورود پیدا می‌کند یا خیر؟ اظهار داشت: چنانچه شاکی وجود نداشته باشد دلیلی برای ورود ندارد و موضوعات داخل مجلس ارتباطی به بنده ندارد اما مجلس یا مرجعی که می‌خواهد صلاحیت فرد را احراز کند لازم نیست حتما مجرمیت فرد را احراز کند.  
 
سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: مجلس طبق قانون اساسی در حوزه وظیفه نمایندگی‌اش مجاز است اظهارنظر کند اما احیانا اگر نماینده‌ای از نطق نماینده دیگر یا فرد دیگری از بیرون شکایت کند به شکایت وی رسیدگی می‌شود.  

دادستان کل کشور در خصوص پرونده یکی از مدیران که در جنوب کشور بازداشت شده و اینکه در چه وضعیتی است اظهار داشت: این پرونده به دادگاه نرفته اما افرادی بازداشت شده‌اند و برخی دیگر نیز با قرار وثیقه آزاد هستند.  

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در خصوص آخرین وضعیت پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای گفت: 39 نفری که به دادگاه رفتند حکمی برای آنها صادر نشده است، پرونده به دادسرا برگشت و در حال رفع نقص است اما تعدادی قبل از این 39 نفر بودند که حکم آنها صادر شد.  
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طرحی در مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر اعلام اموال تمام مسئولان وجود دارد که شنیده شده شما با این تصمیم مخالف هستید، گفت: ما با این مخالف نیستیم که اموال مسئولین مورد رسیدگی قرار بگیرد و حتی بنده موافقم تا جایی که قانون اجازه می‌دهد دادگاه علنی باشد و دارایی مسئولین به اطلاع مسئولین برسد و بنده از اینکه صرفا چیزی نوشته شود و به مرحله اجرا در نیاید و به اطلاع مردم نرسد مخالف هستم.  
 
سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: اما بحثی که مطرح کردید هم‌اکنون در کمیسیون مطرح است که به صحن رفته و دوباره به کمیسیون برگشته که باید به جمع‌بندی برسد و مکانیزمی باشد که مسائل به اطلاع مردم برسد.
 
دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا استفاده از فیلترشکن جرم است یا خیر؟ افزود: چنانچه تصمیمی را یک مرجع صلاحیت‌دار بگیرد تا زمانی که این تصمیم به قوت خود باقی است اگر کسی خلاف آن عمل کند تحت تعقیب قرار می‌گیرد.  
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ارتباط با اینکه اگر هنوز بحثی قطعیت نداشته علیه شخصی مطرح شود آیا این امر قانونی است یا خیر؟ بیان داشت: اگر کسی احساس کند که نسبت به وی تهمت‌ زده‌اند می‌تواند شکایت کند که در این صورت به پرونده وی رسیدگی خواهد شد.  
 
وی در خصوص پرونده ستار بهشتی گفت: این پرونده به دادگاه رفته،‌ نقایص آن گرفته  و به دادسرا ارجاع داده شده و دادسرا نیز جواب داده است و در حال حاضر به دادگاه برگشته است و در خصوص این پرونده بعید می‌دانم که هنوز تعیین وقت شده باشد.  
 
سخنگوی دستگاه قضا در مورد این مساله که یکی از خانم‌های دولت قبلی به مقام مشاور قوه قضاییه انتصاب شده،‌ آیا این امر سبب خواهد ارتقاء جایگاه اداری زنان در دستگاه قضایی خواهد بود یا خیر؟ خاطرنشان کرد: این امر مبنی بر این نیست که جایگاه زنان در دستگاه قضایی ارتقاء پیدا کند و وی تنها به عنوان مشاور در قوه قضاییه حضور دارد. (باشگاه خبرنگاران) 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها