وزیر بهداشت خبر داد

قطع وابستگی ۲۵ درصدی دارو

وزیر بهداشت گفت: قرار است ۲۵ درصد از وابستگی دارویی برطرف شود و ۷ واکسن مورد نیاز در قالب شورای فن‌آوری ظرف ۴ سال در کشور تولید شود.
کد خبر: ۶۰۹۶۲۷
قطع وابستگی ۲۵ درصدی دارو

به گزارش  فارس، سید حسن قاضی‌زاده هاشمی در حاشیه مراسم پرده‌برداری از سردیس دکتر محمد قریب که در پارک فن‌آوری پردیس برگزار شد در مورد تجلیل از اساتید گفت: اگر تاکنون الگوهایی مانند دکتر قریب را معرفی کرده بودیم دچار این بی اخلاقی‌های امروز نمی‌شدیم.

وی ادامه داد: البته تجلیل از اساتید در زمان حیاتشان نیز بسیار مهم است و حتماً فرهنگستان علوم پزشکی برنامه‌هایی در این زمینه خواهد داشت و وزارت بهداشت نیز به طبع آن، آن را انجام خواهد داد.

هاشمی گفت: از این الگوهای برجسته در کشور کم نداریم اما بسیاری از آنها گمنام هستند در حالی که تولید علم به صورت انفجار آمیز و رشد آن حاصل تلاش این افراد است.

وزیر بهداشت در مورد توزیع نیروی انسانی به مناطق محروم و افزایش سهمیه این مناطق، گفت: در قالب قانون برای تربیت نیروی مورد نظر این مناطق از ظرفیت موجود استفاده می‌کنیم و در صدد تبدیل آئین‌نامه آن هستیم تا ظرف چند سال آینده نیاز این مناطق برطرف شود.

وی گفت: اگر اختیارات را به این مناطق محروم بدهیم، بخشی از درد و رنج آنها برطرف می‌شود چرا که بسیاری از پزشکان متأهل برای گذراندن این طرح‌ها به مناطق دوردست می‌روند و دچار مشکل می‌شوند. از سوی دیگر نیاز کشور است و باید مشکلات آن را برطرف کنیم.

وزیر بهداشت در مورد کاهش هزینه داروهای بیماران صعب‌العلاج و مبتلا به سرطان گفت: تاکنون به قول خود عمل کرده‌ایم و تا آخر سال این داروها در اختیار بیماران قرار می‌گیرد چرا که ظرف دو ماه گذشته قیمت داروهای این دسته از بیماران کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: البته برای برخی اقشار تحمل هزینه‌های این داروها که در سبد خانوارشان دیده نشده قابل توجه است اما مابه‌التفاوت نرخ ارز نیز داده شده است و برخی داروها که در کشور وجود نداشت نیز به وفور یافت می‌شود.

وزیر بهداشت گفت: از سوی دیگر بیمه‌ها نیز لیست داروها را پذیرفته و لیست جدید این داروها از امروز تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.

هاشمی همچنین در مورد برنامه وزارت بهداشت در تولید دارو و واکسن گفت: در دوره جدید، شورای فن‌آوری تشکیل داده‌ایم که هدف آن تولید واکسن و دارو است و قول داده شده که تا پایان 4 سال در این حوزه اقدامات خوبی انجام شود.

وی ادامه داد: در حوزه دارو حدود 95 درصد اقلام دارویی تولید داخل است اما وابستگی حدود 52 درصد را به مواد اولیه داریم و آنها را وارد می‌کنیم.

وی گفت: در حوزه واکسن نیز صادر کننده واکسن بوده‌ایم اما اکنون وارد کننده شده‌ایم و به خارج از مرزها نیازمند هستیم.

هاشمی تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده قرار است 25 درصد وابستگی دارو در قالب شورای فن‌آوری ظرف 4 سال برطرف شود و 7 واکسن مورد نیاز در همین زمان در کشور تولید شود.

وی گفت: امسال سال سختی در بحث بودجه ریزی است و امیدواریم فشار زیادی به مردم و حوزه سلامت وارد نشود و این واقعیتی است که باید بپذیریم که بخش عمده‌ای از بودجه محقق نشده است.

 فقط ۲ درصد بودجه پزشک خانواده اختصاص یافته است   

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: از دو هزار میلیارد تومان اعتبار طرح پزشک خانواده فقط دو درصد آن تخصیص یافته است.

دکتر حسین قاضی زاده هاشمی در گفت‌وگو با  واحد مرکزی خبر با اشاره به اهمیت اجرای طرح پزشک خانواده و حمایت وزارت بهداشت از اجرای این طرح؛‌ افزود: اجرای طرح پزشک خانواده به شدت از کمبود بودجه رنج می برد و اجرای آن به جز دو استان فارس و مازندران با مشکل مواجه است.

وی ابراز امیدواری کرد؛ با همکاری مجلس شورای اسلامی گشایشی در این زمینه حاصل یابد.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در ادامه گفت: با کمک دولت به ویژه همکاری وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی قیمت داروهای بیماران خاص به قیمت سال91بازگشت.

وی افزود: البته احتمال دارد قیمت یک یا دو دارو هنوز پوشش کامل بیمه ای پیدا نکرده باشد که در این صورت باید به وزارت بهداشت اطلاع داده شود.

وی اضافه کرد: بیماران می توانند با شماره1490تماس حاصل بگیرند و این موارد را اطلاع دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها