رضا مقدسی:

غالب شدن نگاه جناحی و سیاسی بر منافع مردم از منکرات رسانه است

رضا مقدسی مدیر مسئول خبرگزاری مهر در برنامه فصل نو که از شبکه قرآن و معارف سیما بر روی آنتن می رود گفت:اصل کار رسانه و کارکرد رسانه باید در چارچوب امر به معروف و نهی از منکر باشد اگر رسانه به غیر از این کارکردی برای خود تعریف کند به خطا رفته است.
کد خبر: ۶۰۵۳۶۷
غالب شدن نگاه جناحی و سیاسی بر منافع مردم از منکرات رسانه است

به گزارش جام جم آنلاین وی افزود:وظیفه رسانه ها در سه امر اصلی است که این سه امر یکی در برابر مسئولین می باشد یکی در برابر مخاطبان است که همان مردم می باشند و دیگر مسئولیت رسانه ها در برابر نظام و حفظ و تحکیم آن است.

این مدیر مسئول ادامه داد:تکلیف اساسی رسانه ها در برابر مردم این است که صرفا کار رسانه را نقل اخبار و اطلاعات نبینند بلکه باید هدفشان رشد و تعالی مخاطبان باشد با این نگاه به رسانه در می یابیم که رسانه ها وظیفه خطیرشان حرکت در مسیر امر به معروف و نهی از منکر است نگاه انتقادی رسانه ها نیز باید حقیقتا از منظر امر به معروف و نهی از منکر باشد.

مقدسی با تأکید بر این موضوع که بخش اعظم کار رسانه نقد نسبت به رفتارهای مسئولین ویا رفتارهای اجتماعی جامعه در قالب امر به معروف و نهی از منکر است اظهار داشت:یکی از کارکردهای اصلی رسانه مطالبه گری است چون رسانه ها نماینده افکار عمومی مردم هستند و باید از مسئولین حقوق مردم را پیگیری کنند اما مواجه مسئولین با این موضوع متفاوت است یک مسئول خودش را موظف به پاسخگویی می بیند اما مسئول دیگر این وظیفه را برای خود قائل نمی باشد.

وی تصریح کرد:گاهی بعضی افراد این عبارت را مد نظرشان است که اگر انتقاد مرا در برنگیرد این انتقاد سازنده خواهد بود اما اگر جهت این انتقاد به سمت ما آمد آن زمان این انتقاد مخرب است حتی گاهی عده ای سرنوشت خودشان را به سرنوشت نظام گره می زنند به گونه ای که اگر از آن ها انتقاد شود می گویند شما دارید نظام را زیر سؤال می برید در حالی که نظام بسیار محکم تر از آن است که با ضعف یک مسئول زیر سؤال برود.

وی با بیان این مطلب که رسانه باید رفتار را نقد کند و این نقد نباید به تخریب افراد کشیده شود گفت: اخلاق رسانه ای از قدیم یکی از موضوعات مورد بحث رسانه ای بوده است و هر از چند گاهی نیز به عنوان دغدغه مطرح می شود اگر یک رسانه متخلق به اخلاق نباشد نمی تواند نقش هدایتگری را به درستی انجام دهد این اخلاق موضوعات مهمی را در برمی گیرد از جمله این که در بحث مسئولان نباید موضوع به حیطه شخصی کشانده شود.

مقسی ادامه داد:بعضی رسانه ها آمال و آرزوها و برداشت شخصی خودشان را به جای واقعیت می گذارند و معتقدند که این دید مردم است مثلا در همین موضوع خیر آمریکا برخی رسانه ها وانمود می کردند که در جامعه اشتیاق برای زودتر ارتباط برقرار کردن با آمریکا وجود دارد و یا این که به گونه ای رفتار می کردند که انگار تمامی مشکلات جامعه علی الخصوص مشکلات اقتصادی از مسیر برقراری ارتباط با آمریکا حل می شود در حالیکه واقعیت چیز دیگری است.

وی ادادمه داد:پیچیدگی هایی که در روابط ما با آمریکا وجود دارد چیزی نیست که بتوان یک شب آن را حل کرد به طوری که بعد از گفتگوی تلفنی شان به گونه ای رفتار کردند که نشان دادند که خود را در جایگاه برتر بینی که رهبری انقلاب نیز به آن اشاره کردند می بینند.

وی افزود:رهبری انقلاب در این رابطه موضعی را گرفتند که بهترین شیوه و راهکار با این موضوع بود من فکر می کنم که رسانه ها نیز در موضع گیری هایشان باید منصفانه رفتار کرده و با اخلاق و انصاف اشکالات را بیان کرده و نقاط قوت را بیان کنند.

مقدسی به سرعت کار رسانه و حجم اطلاعات و محتوای یک رسانه  اشاره کرد و گفت:گاهی حجم  اطلاعات یک رسانه به گونه ای است که شاید در روز به اندازه چند برابر یک کتاب باشد در این سرعت و حجم اطلاعات ممکن است یک غفلت هایی هم صورت بگیرد اگر رسانه خطایی هم کرده یا معذرت خواهی کرده و یا توضیح داده و ذهن مخاطب را روشن کرده است البته یک موقع هایی هم کار به دادگاه کشیده شده که ما در دولت قبلی از این دادگاه ها کم نرفته ایم و البته ما معتقد بوده ایم که نقد وظیفه ما بوده است.

وی افزود:کار رسانه ها با توجه به تنوعی که در آن وجود دارد زمینه های متعددی برای فعال کردن موضوع امر به معروف و نهی از منکر دارد امر به معروف و نهی از منکر کاری اجتماعی است که فعال کردن آن درخانواده ها نیز باید صورت بگیرد زیرا خانواده ها کانون مهمی برای توجه به امر به معروف و نهی از منکر است و رسانه ها در این امر ضعف داشته اند.

وی در پایان یکی از منکرات موجود در رسانه ها را غلبه دادن نگاه های  جناحی سیاسی بر منافع مردم دانست و بار دیگر بر انصاف در نقل اخبار تأکید کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها