گفت و گو با ظاهر رستمی

بخش درمان استراتژی می​​خواهد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از همه تصمیم گیرندگان کشور اعم از دولت و مجلس شورای اسلامی خواست برای نظام سلامت یک تصمیم انقلابی بگیرند چراکه ادامه این شرایط برای بخش بهداشت و درمان که نیاز شبانه روزی مردم است ، میسر نیست.
کد خبر: ۶۰۵۳۳۴
نگرانی در روند تخصیص ارز دارو وجود ندارد

سید حسن قاضی زاده هاشمی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در برابر مشکلات نمی خواهم شانه از زیر بار مسوولیت خالی کنم، افزود: اما اگر منابع در اختیار ما نباشد روزبه روز میزان پرداخت هزینه از جیب مردم افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره لزوم اصلاح مدیریت ها و اینکه باید به بیمارستان ها به صورت یک واحد اقتصادی نگاه کرد، گفت: نمی گویم پول را در وزارت بهداشت سرازیر کنیم چراکه نیازهای این وزارتخانه پایانی ندارد اما می توانیم با قیمت واقعی از وزارت بهداشت، خرید خدمت کنیم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: بطور مثال اگر بیمه ای قوی داشته باشیم که از بیمارستان، خرید خدمت کند ظرف پنج تا ۱۰ سال آینده، اتفاق فوق العاده ای در بخش بهداشت و درمان کشور خواهد افتاد.

هاشمی تصریح کرد: تفاوت نرخ تعرفه ها، کمبود منابع و پیشرفت روز افزون علم پزشکی و تجهیزات آن -که همه ارزبر هستند- وزارت بهداشت را با مشکلات متعددی روبرو کرده و به نظر می رسد که ما نتوانیم توقع مردم را در این زمینه برآورده کنیم.

لزوم بیمه اختلالات ناباروری برای آینده کشور

وزیر بهداشت گفت: یکی از سیاست هایی که همه مردم و دستگاه های مربوطه از جمله وزارت بهداشت به خاطر آینده کشور باید واقعا از آن حمایت کنند، سیاست های حمایتی جمعیتی است که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز هست.

هاشمی افزود: امیدوار هستیم که در بودجه سال ۹۳ اعتبارات لازم برای بیمه درمان ناباروری دیده شود تا بتوانیم روند رو به کاهش رشد جمعیت را نه تنها سربه سر کنیم بلکه آن را ارتقا دهیم.
وی از خبرنگاران خواست در رابطه با این مساله با نمایندگان کمیسیون بودجه و بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، صحبت کنند و افزود: برای درمان ناباروری بودجه نیست؛ خیلی هم خوب نیست که بطور مستمر در هر گفت و گویی اظهار کنیم بودجه نیست اما واقعیت همین است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای درمان ناباروری پیش بینی شده، اما بودجه نیست.

کمبود ۱۶۰ هزار نیروی پزشکی

وزیر بهداشت با اشاره به مشکل کمبود پرستار در بیمارستان مرکز طبی کودکان گفت: اعتباراتی در اختیار خود می خواهیم که به شهرهای دوردست و مناطق محروم تحویل دهیم و مدیران مرکز طبی کودکان با اختیارات قانونی که در قالب هیات امنا دارند می توانند تصمیماتی بگیرند که این مشکل حل شود.

هاشمی افزود: اکنون وزارت بهداشت متاسفانه ۴۰۰ هزار نفر پرسنل دارد و هر اندازه که وزارت بهداشت بزرگ تر می شود اداره آن هم سخت تر می شود.

وی تصریح کرد: ۱۶۰ هزار نیروی پزشکی در کشور کم داریم که عمده کمبودها نیز مربوط به پرستاران است.

وزیر بهداشت گفت: از ۴۰۰ هزار نیروی انسانی این وزارتخانه،سازمان مدیریت و برنامه ، اشتغال ۶۰ تا ۷۰ هزار نفر را قبول ندارد یعنی آنان بدون مجوز مشغول کار هستند؛ این به آن معنا است که حقوق آنها باید از درآمد اختصاصی بیمارستان ها پرداخت شود و برای حقوق آنها منبعی در بودجه وجود ندارد بنابراین بیمارستان ها می توانند کمبود نیروها را رفع کنند اما منبع پرداخت حقوق وجود ندارد و وضعیت درآمد اختصاصی بیمارستان ها نیز در یک سال و نیم گذشته در رابطه با پرداخت حق جذب، دچار اشکال شده و پرستاران خیلی اذیت می شوند.

وی تاکید کرد: مانع اعتباری در جذب پرستاران وجود دارد که باید در بودجه پیش بینی شود؛ در حال جمع آوری و مطالبه مشکلات کمبود نیروها در در بودجه سال ۹۳ هستیم و اگر این اعتبارات اختصاص یابد، تلاش می کنیم جذب نیرو داشته باشیم.

نگرانی در روند تخصیص ارز دارو وجود ندارد

وزیر بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه رسول دیناروند رییس سازمان غذا و دارو از اختلال در روند تخصیص ارز دارو خبر داده است، گفت: او باید خودش دراین باره توضیح دهد اما مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

هاشمی افزود: یک بانک اعلام کرده که در ۱۴ اکتبر ممکن است حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد هزینه های ارز دارو را افزایش دهد اما وزیر امور خارجه پیگیر این موضوع بود و دیشب خبر دادند که این مشکل تا ۹۵ درصد حل شده است امیدوارم امروز خبر قطعی در این باره را بدهند اما جای نگرانی نیست و این مساله را هر روز پیگیری می کنیم.

لزوم استفاده از ظرفیت های قانونی برای مشکلات نظام سلامت کشور

وی با اشاره به مشکلات متعدد مرکز طبی کودکان گفت: برای رفع مشکلات نظام سلامت باید از ظرفیت های قانونی استفاده کنیم ؛ وزارت بهداشت به دلیل کمبود منابع بیشتر به مناطق محروم کشور توجه دارد اما تا آنجا که می تواند در کمک به مراکز مضایقه ای ندارد.

هاشمی افزود: اکنون مساله هدفمندی یارانه ها در دولت با مشکل مواجه است و دلیل آن هم، سیاستگذاری های ناصحیح اولیه است. به نظر می رسد در اجرای این قانون هم تغییراتی در رقم پرداختی و هم در سهمی که تحویل سایر بخش ها از جمله بخش بهداشت و درمان می شود، اعمال خواهد شد.

وی تاکید کرد: برای حل مشکلات بخش بهداشت و درمان کشور دایم با رییس جمهور در ارتباط هستیم اما انتخاب ها متعدد نیست؛ بطور مثال در مورد مساله هدفمندی یارانه ها باید تصمیم گرفت، نمی شود آن را به خاطر افزایش قیمت ها قطع کرد اما حالا یک بار برای همیشه مسوولان باید برای بخش بهداشت و درمان کشور ، یک تصمیم انقلابی بگیرند.

هاشمی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که مبنی براینکه امروز او به بیمارستان محل خدمت همسرش (خانم دکتر کوچک زاده، متخصص کودکان و فوق تخصص خون و سرطان کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران) آمده است، گفت: همسرم دستور دادند من هم مثل همیشه قبول کردم و به مرکز طبی کودکان آمدم؛ در خانه همیشه به حرف او گوش می کنم.

وزیر بهداشت در واکنش به سوالات متعدد خبرنگاران و جلوگیری از رفتن او، افزود: رسانه ای شدن ما خوب نیست، چون هزار و یک کار داریم و باید کارهای مردم را نجات دهیم.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
وطن
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
۰
۰
اكر سرحرف خودش بماند خوب است.

نیازمندی ها