مژده وزیر بهداشت

دوران بی دارویی تمام شد

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت:

دارو ارزان می​شود

بازار دارویی کشور در طی یک سال اخیر، کمبود و گرانی بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است. پس از مشکل گران شدن ارز و سپس حذف ارز مرجع دارو در اردیبهشت امسال، بحران دارویی کشور به اوج خود رسید، اما روز گذشته، معاون جدید وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو در مراسم معارفه اش، وعده داد که قیمت دارو را به قبل از دوره گران شدن دارو برمی‌گرداند.
کد خبر: ۵۹۳۱۷۸
دارو ارزان می​شود

رئیس جدید سازمان غذا و دارو که در دولت نهم معاون غذا و داروی وزارت بهداشت بود، مهم‌ترین اولویت کاری‌اش را بازگرداندن آرامش به بازار دارویی کشور اعلام کرد و اظهار کرد که دولت تصمیمات جدیدی برای حل مشکلات دارویی گرفته است و ابراز امیدواری کرد که با حمایت دولت، مشکلات را هر چه سریعتر حل کنند.

البته رسول دیناروند به جزئیات اجرای این برنامه‌ها اشاره نکرد و از راهکارهای تازه برای کاهش قیمت دارو سخنی به میان نیاورد.اما در عین حال او ابراز امیدواری کرد که از این پس شاهد تحولات جدیدی در وزارت بهداشت باشیم و تاکید کرد که دولت با تمام وجود خواستار حمایت از وزیر بهداشت برای حل مشکلات نظام سلامت است و تاکنون نیز بخش عمده‌ای از تصمیم‌گیری‌ها برای حل مشکلات در حوزه دارو در هیات دولت انجام شده و اکنون فرصت خوبی پیش آمده است تا بتوانیم با وجود حمایت دولت، مشکلات را هر چه سریع‌تر حل کنیم.

دیناروند درباره برنامه‌هایش برای حل مشکلات غذایی کشور نیز توضیح داد که باید ایمنی و سلامت فرآورده‌های غذایی که تاکنون مورد غفلت قرار گرفته است، تامین شود و این کار هم با برنامه‌های بلندمدت، پیگیری خواهد شد.

به اعتقاد این مقام مسئول، کشور ما در حوزه غذا با وضع نامناسبی روبه‌رو ست، اما اگر برای رفع مشکلات این حوزه قرار است از تولیدکنندگان حمایت کنیم، نباید نگاه صرف اقتصادی به این موضوع داشته باشیم و در حقیقت باید در این رابطه، تصمیم‌هایی بگیریم که نه سلامت مردم را به مخاطره بیندازد و نه به بنگاه‌های اقتصادی ضربه وارد شود.

حل مشکل دارویی بیماران صعب العلاج

پس از آنکه در اردیبهشت امسال، ارز مرجع دارو حذف شد و دارو با قیمت ارز مبادله‌ای در اختیار مردم قرار گرفت، بسیاری از بیماران و بخصوص بیماران صعب‌العلاج، برای خرید دارو با مشقت فراوانی روبه‌رو شدند و حتی بیمه‌های درمانی نیز این مابه‌التفاوت قیمت دارو را تقبل نکردند و افزایش قیمت دارو از جیب بیماران پرداخت شد.

گرچه کارهای نیمه تمامی برای پرداخت این مابه التفاوت ارز دارو به بیماران خاص و صعب‌العلاج انجام شد و قرار بود که این مابه التفاوت قیمت دارو به حساب بیماران ریخته شود، اما بسیاری از این گروه بیماران تاکنون نتوانسته‌اند این مابه‌التفاوت قیمت دارو را دریافت کنند.

در همین راستا، دیناروند در جمع خبرنگاران تصریح کرد پرداخت مابه‌التفاوت قیمت دارو به بیماران از اساس امکان‌پذیر نیست، به همین دلیل باید حمایت از این بیماران به شکلی باشد که قیمت دارو به روش گذشته و با کاهش قیمت دارو تعیین شود.

این حرف رئیس جدید سازمان غذا و دارو به این معنی است که به‌جای آن‌که دولت مابه‌التفاوت قیمت دارو را به حساب بیماران واریز کند، از این پس تلاش می‌کند که قیمت دارو را کاهش دهد تا دیگر نیازی به پرداخت مابه‌التفاوت نباشد.

دیناروند از عزم دولت برای حل مشکلات دارویی بیماران خاص و صعب‌العلاج سخن گفت و عنوان کرد دولت باید در چارچوب تخصیص اعتبارات جدید، سرعت ترخیص داروهای مورد نیاز بیماران را در اولویت قرار دهد؛ توافقات خوبی نیز با مسئولان سازمان‌های بیمه‌گر برای تامین اعتبارات داروهای بیماران صعب‌العلاج انجام شده است و با وجود آن‌که مسئولان دولت دهم برای حل مشکلات دارویی تلاش زیادی کرد‌اند، اما هم‌اکنون فقط مصوبه‌های جدید می‌تواند به‌عنوان راهگشای مشکلات این گروه از بیماران عمل کند و داروهای مورد نیاز مردم را تامین کند.

مطابق آمارهای وزارت بهداشت، اعتبارات حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، 2700 میلیارد تومان است و بنابر صحبت‌های دیناروند، این اعتبار در قالب دو و سه ردیف به تصویب رسیده است که از این میزان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان صرف پرداخت مابه‌التفاوت قیمت داروها می‌شود.

در حالی که ۵۰ میلیارد تومان از این اعتبارات هم به یارانه‌های دارویی اختصاص پیدا کرده است، اما این مقام مسئول بر این باور است که در صورت مدیریت صحیح، می‌شد تا حدودی از هزینه‌‌های اضافی در این زمینه جلوگیری کرد.

علاوه بر هزینه تراشی‌های اضافی در حوزه مدیریت دارو، وجود مافیای تهیه دارو هم از دیگر اظهارات چالش برانگیز دیناروند است که او این عوامل را هم در به‌وجود آمدن مشکلات دارویی اخیر کشور تاثیر گذار می‌خواند.

در وضع نامناسب دارویی قرار داریم

در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان غذا و دارو، وزیر بهداشت نیز حضور داشت و در ضمن صحبت‌هایش تاکید کرد که هم اکنون کشور ما در وضع نامناسب دارویی قرار دارد و از همه مسئولان حوزه بهداشت نیز درخواست کرد سلیقه‌ای تصمیم نگیرند.

به اعتقاد وزیر بهداشت، خواسته مردم این است که قیمت دارو متعادل و مناسب شود و از سوی دیگر نیز تولیدکنندگان دارو انتظار دارند که ثبات ایجاد شود و همچنین واردکنندگان و صادرکنندگان دارو هم‌خواهان شفافیت در حوزه مدیریت و اعمال قوانین هستند.

حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، ریشه مشکلات دارویی کشور را در مسائلی مثل ارز، بیمه‌ها و مطالبات وزارت بهداشت دانست و ابراز امیدواری کرد برای رفع این مشکلات از نظر نرم‌افزاری مشکلی وجود ندارد و دربخش سخت‌افزاری نیز دولت با تمام قوا به کمک وزارت بهداشت خواهد آمد.

البته وزارت بهداشت برای رفع این مشکلات سخت‌افزاری حوزه دارو راه زیادی در پیش دارد، زیرا با توجه به کسری بودجه 1900 میلیارد تومانی بیمارستان‌های کشور و تنگنای مالی آنها برای تامین داروخانه‌های بیمارستانی، بسیار بعید است که با این میزان کسری بودجه، وزارت بهداشت بتواند در کوتاه مدت، مشکلات دارویی کشور را مرتفع کند.

امین جلالوند‌ -‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها