انتخابات در مولداوی ، فقیرترین کشور اروپا

جام جم آنلاین: مردم مولداوی امروز برای انتخاب نمایندگان جدید خود در پارلمان کشورشان رای می دهند و انتظار می رود که این کشور فقیر نیز در مسیر طرفداری از اروپا قرار گیرد و به سومین جمهوری شوروی سابق تبدیل شود که در مدت کمی بیش از یک سال از حوزه نفوذ مسکو خارج می شود.
کد خبر: ۶۰۴۷۵

به گزارش خبرگزاری فرانسه ، رای دهندگان 101 نماینده پارلمان را انتخاب می کنند که رئیس جمهوری این کشور ، واقع بین اکراین و رومانی ، را تعیین خواهد کرد.
مولداوی با تولید ملی ناخالص سرانه کمتر از 600 دلار فقیرترین کشور اروپا به شمار می آید.
کمونیست ها که در پارلمان کنونی 71 کرسی دارند در میان 9 حزب ، دو بلوک و تعدادی نامزد مستقل هنوز بیشترین امیدها را دارند و مانند رقبای اصلی خود وانمود می کنند طرفدار گرایش به اروپا - غرب - هستند.
در حالی که یکی از دو حزب مهم رقیب کمونیست ها طرفدار روابط نزدیکتر با روسیه و دیگری طرفدار پیوستن مولداوی به ناتو است کمونیست ها راه میانه را در پیش گرفته و امیدوارند 49 تا 62 درصد آرا را به دست آورند که آخرین نظرسنجی ها نیز موید این امر است.
اگرچه کمونیست ها در سال 2001 با طرفداری از روسیه به قدرت رسیدند اما در طول این سالها با مسکو مخصوصا بر سر حضور نیروهای روسیه در منطقه تجزیه طلب «تراندس دنیستر» که روسیه به طور مخفی از آن حمایت می کند ، اختلاف داشته اند.
قبل از رای گیری تنش بین مسکو و چیسینایو - پایتخت مولداوی - افزایش یافت زیرا مولداوی حاضر نشد به عده ای روس که می گفتند ناظر انتخابات هستند ، روادید بدهد.
مولداوی روسیه را متهم کرده است در طول انتخابات از عوامل تجزیه طلب حمایت می کند و به این علت در هفته های اخیر تعدادی روسی را اخراج کرده است.
روسیه از تغییرات در اقمار سابق خود ناراضی است مولداوی از نظر تاریخی بخش از رومانی بود که مسکو در پایان جنگ دوم به آن نفوذ کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها