طرح جدید دولت برای حمایت از اجاره‌نشین‌ها اعلام شد

تخفیف مالیاتی برای اجاره‌های بلندمدت

وزیر راه و شهرسازی درباره تدبیر دولت برای تامین مسکن قشرهای کم درآمد گفت: در نشست دو جانبه با وزیر اقتصاد مقرر شد مدل سالمی برای تجهیز منابع در حوزه مسکن داشته باشیم.
کد خبر: ۶۰۳۶۷۲
راه‌حل‌های آقای وزیر برای مشکل مسکن کم درآمدها

عباس آخوندی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیر عامل بانک مسکن افزود: این‌که بانک مرکزی بخواهد پول پرقدرت به بازار مسکن تزریق کند فقط به افزایش تورم منجر می‌شود و روش سالمی برای تجهیز منابع نیست.

وزیر راه و شهرسازی بهترین راه تجهیز منابع را صندوق‌های پس انداز مسکن دانست و گفت: این موضوع شیوه‌ای رایج در کشورهای مختلف است.

آخوندی، فعال کردن بازار رهن ثانویه را از راه‌های مناسب در این زمینه توصیف کرد و گفت: هم اکنون شیوه‌ای که سالها بانک مسکن با موفقیت آن را اجرا می‌کند پس انداز مسکن و پرداخت تسهیلات در دوره زمانی مشخص است.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی در پی آن است که صندوق پس انداز مسکن در همه بانک‌های تجاری کشور راه‌اندازی شود و بانک مسکن منابع خود را پشتوانه این صندوق قرار دهد تا منابع مجدد و قدرت تسهیلات دهی آنها افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: اقدامات دهه 60 و مداخله بسیار گسترده دولت پیشین در بخش مسکن و بکارگیری بانک مسکن به عنوان عامل انتقال همه تعهداتش موجب شد این بانک در دو مقطع تا آستانه ورشکستگی پیش رود.

 آخوندی تاکید کرد: دولت باید همه سیاست هایش را همگرا کند تا با تعریف تناسب پس انداز و نرخ دو یا سه برابری وام اعطایی، ‌قدرت خرید مردم را افزایش دهد.

وزیر دولت یازدهم همچنین وام‌های رهنی و مسکن را از منظر اقتصاد بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: تامین مسکن  شاید بزرگترین اتفاق و ثمره یک عمر تلاش خانواده متوسط است وبرنامه پیشنهادی به یک خانواده ایرانی طوری باید باشد که در دوره‌ای مشخص و با یک روش پس انداز بتواند وارد فرایند ساخت و خرید مسکن شود.

آخوندی افزود: مجبوریم با روش‌های مختلف تجهیز منابع، تشکیل صندوق‌های پس انداز مسکن را از انحصار بانک مسکن خارج کنیم تا همه بانک‌ها به صورت رقابتی در این باره نقش آفرینی کنند و بانک مسکن نیز به عنوان صندوق صندوق‌ها با خرید دین دیگر صندوق ها، قدرت وام دهی بانک‌ها را در حوزه مسکن افزایش دهد.

وزیر راه و شهرسازی فعال کردن رهن ثانویه و تامین منابع سالم از بازار و سرعت انتقال پول بانک مسکن را موجب شکل گیری بهتر بازار مسکن دانست و گفت: علاوه بر این صندوق‌های زمین و ساختمان و دیگر ابزارهای بازار سرمایه می‌تواند به رونق هر چه بیشتر این بخش کمک کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها