ثبت 14‌ باغ‌‌ خراسان‌جنوبی در فهرست آثار ملی

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به وجود 23 باغ تاریخی در استان گفت: از این تعداد 14 باغ ثبت ملی، یک باغ ثبت جهانی و دو باغ دیگر نیز در حال ثبت در فهرست ملی کشور است.
کد خبر: ۶۰۲۹۶۰

به گزارش مهر ، محمدرضا رضایی در مراسم افتتاح مرحله اول مرمت باغ و عمارت رحیم‌آباد بیرجند، با اشاره به باغ رحیم‌آباد به‌عنوان بهترین نمونه از خانه حکومتی افزود: کار احداث این باغ از ابتدای دوره قاجاریه شروع و در دوره پهلوی به اتمام رسیده است و تمام امکانات در این باغ وجود دارد.

وی با اشاره به وضع نامناسب باغ رحیم‌آباد در سال گذشته بیان کرد: در این عمارت مرحله اول بازپیرایی شامل مرمت، بازسازی، نورپردازی داخل عمارت، احیای قنات‌ها، سنگفرش معابر و احیای بافت‌ها به همان صورت قدیم انجام شد.‌ رضایی به اهمیت وجود بافت‌های قدیمی در اطراف باغ اشاره و عنوان کرد: این بافت‌های روستایی می‌تواند جاذبه‌های گردشگری این اثر تاریخی را را دوچندان کند.

وی از وجود فضاهای اداری در این باغ خبر داد و افزود: در این باغ که یک مکان تاریخی و گردشگری است فضاهای اداری به چشم می‌خورد با این حال سعی شده وجود فضاهای اداری به حداقل برسد و کاربری فرهنگی پیدا کند.

باغ و عمارت رحیم‌آباد در داخل روستای رحیم‌‌آباد (در گذشته) و در حاشیه خیابان شهید مدرس بیرجند قرار گرفته است این باغ از بناهای دوره قاجار به شمار می‌‌رود و تاریخ ساخت آن سال 1315 هجری قمری است.

این مجموعه شامل بخش‌های متعددی از جمله عمارت اصلی با راهروها و اتاق‌های متعدد، اصطبل و حوضخانه که دارای گنبدی کلاه ‌فرنگی است. عمارت رحیم‌آباد دارای سه تالار بزرگ است که از لحاظ کاربری به عنوان پذیرایی از مهمانان و تشریفات استفاده می‌‌شده است و دارای تزئینات مقرنس، آینه‌‌کاری و گچبری است.

در‌ها و پنجره‌‌های تالار کتیبه‌‌هایی به شکل هلالی و تزئینات مشبک با طرح اسلیمی دارد که استفاده از شیشه‌‌های رنگی بر زیبایی آن افزوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها