نگاهی به زیباترین مسیرهای جاده‌ای جهان

راندن‌در‌میان‌ زیبایی

سفرهای جاده‌ای یکی از محبوب‌ترین سفرها هستند که به گردشگران اجازه می‌دهد علاوه بر مقصد، از زیبایی‌های طول مسیر نیز لذت ببرند.
کد خبر: ۶۰۲۶۳۴
راندن‌در‌میان‌ زیبایی
سفر با ماشین‌شخصی امکان توقف در هر زمان و مکانی را فراهم می‌آورد و آزادی عمل بیشتری را در طول سفر ایجاد می‌کند.
گاه پیمودن جاده‌ها و مسیرها آنچنان لذتبخش می‌شود که میلی برای رسیدن به مقصد نیست و حتی گاهی خود این جاده‌ها و مسیرها بهانه‌ای‌ است برای سفر. این شماره نگاهی داریم به زیباترین مسیرهای جاده‌ای که در جهان شناخته شده هستند.
 

 

بزرگراه سوارد ـ آلاسکا

بزرگراه 204 کیلومتری سوارد از لنگرگاه کنای شروع شده و به شهر هاربور ختم می‌شود. این بزرگراه با سایر بزرگراه‌های جهان تفاوت‌هایی دارد. در طول این بزرگراه تابلوهای راهنما و ایستگاه پمپ بنزین بندرت یافت می‌شود و برخلاف آنها تا چشم کار می‌کند منظره‌های شگفت‌انگیز از آبشارها، کوهستان و سایر پدیده‌های طبیعی است. دولت آمریکا نام این بزرگراه را، بزرگراه تمام آمریکایی‌ها ‌گذاشته و معتقد است‌گرچه با سرعت قانونی می‌توان در طول سه ساعت سوارد را طی کرد، اما اغلب مسافران ساعت‌های متمادی را به توقف در طول این بزرگراه و لذت بردن از زیبایی‌های آن می‌گذرانند. برخی از گردشگران ترجیح می‌دهند یک آخر هفته کامل را در طول این بزرگراه به لذت بردن از زیبایی‌های مسیر اختصاص دهند.

جاده کپ برتون ـ کانادا

ایالت نوااسکوشیا در‌کشور کانادا به عنوان یکی از بهشت‌های روی زمین شناخته می‌شود. جاده کپ برتون با طولی 297 کیلومتری به عنوان غنیمتی در این ایالت محسوب می‌شود. از این تعاریف‌ می‌توان زیبایی‌ها و شگفتی‌های موجود در طول این مسیر را بسادگی دریافت. چشم‌اندازهای بی‌بدیلی از اقیانوس اطلس، سبزه‌زارهای مواج، دریاچه‌ها و آب‌های آبی خلیج سنت لورنس فقط گوشه‌ای از زیبایی‌های طبیعی جاده کپ‌برتون است‌. نمایش زنده و پویایی از فرهنگ اسکاتلندی و آکادین از جاذبه‌های فرهنگی این مسیر است. در طول جاده 297 کیلومتری کپ برتون همچنین می‌توان از روستاهای فرانسوی زبان با فرهنگ و هویتی متفاوت نیز بازدید کرد. شهر بدکت به عنوان بهترین نقطه شروع این سفر جاده‌ای شناخته می‌شود.

مسیر گل ـ هلند

زمانی که نخستین گل لاله سال 1593 در زمین‌های هلند کاشته شد، این کشور به یکی از مهم‌ترین مقصدهای دوستداران گل و گیاه در جهان تبدیل شد. امروزه در فصل بهار کشور هلند مهم‌ترین مقصد جاده‌گردان در سراسر اروپا محسوب می‌شود. مسیر گل، جاده‌ای 40 کیلومتری است که از هارلم شروع شده و به جنوب لیدن ختم می‌شود. این جاده از میان متراکم‌ترین کشتزارهای گل گذر می‌کند و بازدیدکنندگان در هر دو طرف مسیر چشم‌اندازی از لاله‌های رنگارنگ را تماشا می‌کنند که تا خط افق ادامه دارند. کشتزارهای این مسیر از اواخر ژانویه (اوایل بهمن) به گل می‌نشینند، اما بهترین زمان گذر از مسیر گل ماه‌های آوریل و می‌ (اواخر فروردین و اردیبهشت) است که گل‌ها در بلوغ خود هستند. مسیر گل همچنین یکی از محبوب‌ترین مسیرها برای دوچرخه‌سواری نیز هست.

مسیر دزدان دریایی ـ جامائیکا

مسیر دزدان دریایی در زمان سلطه اسپانیایی‌ها بر آمریکای لاتین، در شرقی‌ترین بخش جامائیکا و در نزدیکی مرز کوبا شکل گرفته است. در طول دهه‌ها در این مسیر دزدان دریایی‌ به سرقت از کشتی‌های اسپانیایی اقدام و این مسیر را به محلی ناامن تبدیل کرده بودند. این مسیر 14 کیلومتری که از کوهستان آبی تا مرز دریای آفتاب فیروزه‌ای امتداد دارد، شهر کریستندوم را در کنار خود داشت که محل استقرار شرور‌ترین افراد بود. سال 1692 میلادی بر اثر زلزله‌ای مهیب دوسوم این شهر به زیر آب رفت. جامائیکا در طول تاریخ در کل جهان بیشترین تعداد دزدان دریایی را داشته است و هم‌اکنون در‌تمام‌ طول این مسیر یادگارها و آثار متعددی از این دزدان را می‌توان بوضوح دید.

مسیر پارک‌های ملی بنف و جاسپر ـ کانادا

مسیر پارک‌های بنف و جاسپر از نزدیکی کالگاری آغاز شده و در طول 135 کیلومتر به سمت غرب و مرز بنف امتداد می‌یابد. این جاده سپس به سمت شمال غربی ادامه یافته و پس از 58 کیلومتر به دریاچه لوییز در مرکز بنف می‌رسد. این جاده به عنوان گل سرسبد بخش غربی کانادا شناخته می‌شود که از حاشیه دشت‌های بزرگ شروع شده و به مسیری صعودی به سمت کوه تبدیل می‌گردد. چشم‌اندازها در طول مسیر ترکیبی از مناظر جنگلی، پرتگاه‌ها و یخچال‌های طبیعی است‌. یکی از جذابیت‌های مسیر پارک‌های ملی بنف و جاسپر، امکان رویت انواع حیوانات وحشی است که در این منطقه زیست می‌کنند. گوزن شمالی و خرس قهوه‌ای از مهم‌ترین این جانوران هستند.

بزرگراه کُرن وال ـ انگلستان

یکی از مسحورکننده‌ترین مسیرهای گردشگری در اروپا، بزرگراه کرن‌وال است با طولی 1013 کیلومتری که در جنوب غربی ساحل بریتانیا قرار گرفته است. این بزرگراه چشم‌اندازهایی از روستاهای سراسر سپید، ییلاقات سبزتر از سبز و خرابه‌های سلتیکی را در معرض دید قرار می‌دهد. بزرگراه کرن وال در بخش‌هایی به دو مسیر تقسیم می‌شود که با «آ» و «ب» از یکدیگر متمایز می‌شوند. بیشتر گردشگرانی که گذر از بزرگراه کرن وال را برمی‌گزینند، چند روزی را به عبور از این مسیر زیبا اختصاص می‌دهند. در طول کرن وال انواع اقامتگاه‌های ییلاقی، هتل‌های تفریحی و مراکز فراغتی برای گردشگران مهیاست. این بزرگراه طولانی‌ترین مسیر پیاده‌رو در کل بریتانیا را دارد و برخی از کوله به دوش‌ها گذر از این بزرگراه را پیاده تجربه می‌کنند.

دور جزیره بزرگ ـ هاوایی

جزیره بزرگ با وسعتی 60 هکتاری، بزرگ‌ترین جزیره در میان مجمع الجزایر هاوایی محسوب می‌شود. این جزیره همچنین تنها جزیره هاوایی است که هنوز آتشفشان‌های فعال دارد و توانسته فرهنگ مردم بومی را حفظ کرده و به گردشگران مجموعه‌ای زیبا و مرموز ارائه دهد. بهترین راه برای دیدن زیبایی‌های جزیره بزرگ هاوایی، رانندگی گرداگرد آن است. در طول رانندگی در جاده دور جزیره بزرگ امکان رویارویی با چشم‌اندازهایی متفاوت همچون بیابان‌های گدازه‌های آتشفشانی سرد شده، مزارع، جنگل، کوهستان‌ها و ارتفاعات یخ‌زده، سواحل گرم و مواد مذاب در حال حرکت برای گردشگران مهیاست. هر چند جزیره بزرگ هاوایی مکانی چهار فصل است و در تمام طول سال گردشگران بسیاری را پذیراست، اما بهترین زمان بازدید از این جزیره ماه‌های مارس و آوریل (فروردین و اردیبهشت) محسوب می‌شود.

مسیر ساحل آمالفی ـ ایتالیا

مسیر ساحل آمالفی از جناح جنوبی پنینسولا آغاز شده و در خلیج ناپل پایان می‌یابد. جاده ساحلی آمالفی خوش‌منظره‌ترین جاده در ایتالیا محسوب می‌شود. این جاده همچون راهی باریک در امتداد ساحل آمالفی و کوهستان‌های سبز قرار گرفته است. مسیر ساحل آمالفی از سابقه تاریخی طولانی برخوردار است. سال 1997 این جاده به عنوان بهترین نمونه از چشم‌انداز دریای مدیترانه، در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفت. امروزه مسیر ساحل آمالفی یکی از پرترددترین مسیرهای گردشگری است که نه‌تنها گردشگران بسیاری را به رانندگی در‌ آن ترغیب می‌کند، بلکه به عنوان لوکیشن بسیاری از فیلم‌های سینمایی و سریال‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مسیر جزیره شمالی ـ نیوزیلند

کشور نیوزیلند به داشتن چشم‌اندازهای عجیب، عظیم و بی‌نظیر خود می‌بالد. همین ثروت خدادادی است که این کشور را در سطح جهان به یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری ماجراجویانه و لوکیشن فیلم‌های معروفی همچون سه‌گانه ارباب حلقه‌ها تبدیل کرده است. یکی از بهترین پیشنهادات برای کشف تمامی جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و سنتی کشور نیوزیلند، پیمودن طول جزیره شمالی آن است که از اوکلند شروع شده و به ولینگتون ختم می‌شود. این جاده 740 کیلومتری تمامی پدیده‌ها و جاذبه‌های موجود در نیوزیلند را در اندازه‌ای کوچک‌تر به گردشگران ارائه می‌کند. علاوه بر این امکان بازدید از بخش‌هایی از لوکیشن فیلم ارباب حلقه‌ها مانند محل زندگی هابیت‌ها و موردورها نیز وجود دارد.

مسیر شهر ارواح ـ آمریکا

در اواخر قرن نوزدهم، تب یافتن طلا، سر و صدای بسیاری در کلورادو برپا کرد و سبب برپایی شهرها و شهرک‌هایی در کنار معادن طلا شد. با پایان یافتن این هیجان زودگذر بیشتر این مراکز جمعیتی خالی از سکنه شدند، اما همچنان به صورت شهر ارواح دست نخورده باقی مانده‌اند. امروز در آمریکا یکی از تورهای هیجان‌انگیز و پرمخاطره، گذر از شهرهای ارواح کلورادو است که ترسی پنهانی را در وجود هر گردشگری بیدار می‌کند. در کنار جاذبه‌های شهر ارواح، وفور عجایب طبیعی بخصوص‌ اشکال ژئومورفولوژیکی منحصر به فرد در طول این مسیر عنوان جاده سلطنتی را به بخش‌هایی از آن بخشیده است. به طور کلی طول جاده‌هایی که از میان شهرهای ارواح گذر می‌کنند، 604 کیلومتر است. / ضمیمه چمدان

آیسا اسدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها