روایت حیاتی از ۳۴ سال اجرا در تلویزیون:

مهمترین و بهترین اخبار پس از انقلاب را من خواندم

کد خبر: ۶۰۲۵۰۴
محمدرضا حیاتی :نباید از گوینده خبر سیاسی توقع لبخند داشت

محمد رضا حیاتی گفت: ما نمی توانیم از فردی که خبر سیاسی می خواند توقع لبخند زدن را داشته باشیم چون حسی که در حین اجرای این سبک خبر ها گرفته می‌شود .

به گزارش برنا،صدای محمد رضا حیاتی برای بسیاری از ما تداعی کننده خبرهای مهم ایران در دهه شصت و هفتاد است هر چند که او این روزها هم برخلاف دیگر هم نسلانش همچنان به کار گویندگی می‌پردازد، اما اجرای او در آن دوران برای مردم خاطره سازتر است با او گفت‌وگویی مفصلی را در مورد شرایط گویندگی در ایران داشتیم با ما همراه باشید.

نسل طلایی خبر در ایران
بی‌شک آن چیزی که باعث ماندگاری همکاران ما که فعالیت‌شان را در دهه شصت آغاز کرده‌اند این است که وقتی فعالیت‌مان را در این عرصه آغاز کردیم اکثر مجریان و گویندگان قبل از انقلاب از صدا و سیما رفته بودند و ما باید به تنهایی همه چیز را تجربه می‌کردیم انتخاب ما بر اساس صدای‌مان بود یک دوره‌ی کوتاه را پشت سر گذاشتیم و سپس جذب کار شدیم اما به قدری در ما عشق و علاقه و شور کار کردن وجود داشت و نسبت به مسائل مالی بی اعتنا بودیم و اصلا عشق شهرت و دوربین نبودیم شاید همین موضوع هم باعث که خیلی زود توانستیم پله های پیشرفت را طی کنیم شاید برخی فکر کنند که گویندگان خبر دستمزدهای آنچنانی بگیرند در حالی که اصلا این طور نیست و حقوق آنها در سطح معمولی قرار دارد.

نسل جدید جانشین نسل قدیمی
برخی مدام این سوال را از من می پرسند که به نظرتان نسل جدید می توانند جانشینان خوبی برای آن نسل باشند ؟ پاسخ من به آن‌ها این است که با وجود تلاشی که در این زمینه شده و سعی گشته از نیروهای تازه نفس در این عرصه بهره گرفته شود اما متاسفانه هنوز جانشینی که بتوان از آن به عنوان یک فرد شایسته نام برد نیامده است شاید بخشی از این موضوع بدین خاطر باشد که در نسل جدید دیگر مانند گذشته آن شوق و ذوق و عشق نسبت به یادگیری وجود ندارد و همه دوست دارند یک شبه ره صد ساله را طی کنند و پله های ترقی را به سرعت طی کنند. که این موضوع در نوع خودش یک نقطه ضعف محسوب می شود. در حالی که در دوره ما این موضوع چندان صدق نمی‌کرد.

 

دستمزدهای ما بالا نیست
برخلاف تصوراتی که وجود دارد دستمزد ما گویندگان اصلا بالا نیست گویندگان خبر همگی حقوق بگیران سازمان هستند و خب برای این حقوق هم تعریف خاصی وجود دارد اتفاقا همواره گله همکارهای من در مورد مسائل مالی است و شما اگر به زندگی‌های حرفه‌ایی این افراد نگاه کنید؛ می‌بینید که در کنار کار گویندگی ناگزیر به مشاغل دیگر دست می‌زنند چرا که در آمد حرفه‌ ای‌شان پاسخ‌گوی آن‌ها نیست در هر حال من حیاتی بعد از سال‌ها کار در سازمان هنوز دغدغه مالی دارم ... در حالی که در تمام دنیا گوینده را از این جهت حمایت می‌کنند تا با کمترین دغدغه ایی جلوی دوربین قرار بگیرد .
 

اجرای خبر به شکل رسمی و کلاسیک
اجرای خبر به شکل رسمی و کلاسیک به نوعی مکمل یکدیگر هستند منتهی شکل استفاده و اجرای آن متفاوت است ما نمی توانیم از فردی که خبر سیاسی می خواند توقع لبخند زدن را داشته باشیم چون حسی که در حین اجرای این سبک خبر ها گرفته می شود به آن ممکن است لطمه وارد کند چون باعث نوعی پیش داوری می‌شود ولی خب در خبرهای اجتماعی و ... قضیه تا حدی متفاوت است و گوینده خبر می تواند راحت تر حسش را به مخاطب منتقل کند . این موضوع را ما باید در غالب برنامه ایی که وجود دارد بسنجیم نه مجری ...

از گویندگی خبر تا مجری گری
در کنار گویندگی خبر چندین بار اجرای برنامه‌های دیگر را بر عهده گرفتم و در آن‌جا یک قدم به مخاطب نزدیک شدم این طور نبود که هر گز این سبک اجرا ها را تجربه نکرده باشم منتهی نکته‌ایی که وجود دارد این است که ما این موضوع را باید در فضایش در نظر بگیرم در هیچ کجای دنیا در زمان پخش رسمی خبر گوینده لبخند زنان خبر سیاسی نمی‌خواند چون این موضوع از جدیت آن کم می کند و ناخود آگاه به آن سمت و سوی سیاسی می دهد .


وفاداری به متن
گوینده خبر وقتی در مقام راوی خبر ظاهر شد باید به متن وفادار باشد قرار نیست که او حس و افکار شخصی اش را به کسی منتقل کند اما خب گاهی گوینده در مقام یک مجری بر می آید که در آن شرایط حکایت تا حد زیادی متفاوت است .
 


آماج برنامه‌های خبر
شاید در گذشته تنها یک شبکه بود که مردم به لحاظ خوراک خبری به آن وابسته بودند اما الان در آماج انواع برنامه های خبری قرار دارند و خب همین موضوع باعث می شود که ما دقت نظرمان را در این باره افزایش دهیم و به قول شما فضای برنامه های خبری را تا حدی جذاب تر کنیم الان به واسطه شبکه های ماهواره ای فارسی زبان این تهدید برای ما وجود دارد که از میزان مخاطبمان وابسته شود و آنها به جای آنکه خبر درست را از ما دریافت کنند به سمت آنها بروند به همین خاطر ما باید تمام تلاشمان را به کار ببنیدم تا برنامه های مان همسطح برنامه های مشابه بین المللی شود و از آنها در این زمینه عقب نمانیم . تا بتوانیم مخاطبان خود را حفظ کنیم .


خو اندن یکی از مهم‌ترین خبرهای تاریخ ایران
یکی از مهم ترین خبر های تاریخ ایران را یعنی خبر ارتحال امام خمینی (ره) را خواندم،خواندن آن خبر در آن شرایط را پای قسمت می گذارم من تجربه چندانی را به لحاظ اجرانداشتم و تنها پنج سال بود که به عنوان گوینده خبر فعالیت می کردم و خب انتظار داشتم فردی این خبر را بخواند که تجربه اش از من بیشتر باشد زمانی که به استودیو خبر رفتم به من گفتند که فعلا به عنوان گوینده ی رزرو آنجا بشین اما بعد از چند لحظه گفتند گوینده اصلی شرایط خواندن را به لحاظ روحی ندارد . و تو باید این خبر را بخوانی ... ظاهرا پیشتر قرار بود آقای افشار این خبر را بخوانند اما ظاهرا هر چقدر تلاش کردند اما نتوانستند با خودشان کنار بیایند که این خبر را بخوانند و دچار شوک زیادی شده بودند خب آن زمان از من خوستند که این کار را انجام دهم من هم در شرایط خوبی قرار نداشتم با مدیران صحبت کردم که من را معاف کنند اما آنها گفتند شدنی نیست چون گزینه دیگری در حال حاضر ندارند من هم سعی کردم این رسالت بزرگی را که بر روی دوش من قرار دارد را به بهترین شکل اجرا کنم هر چقدر هم سعی کردم جلوی اشک را بگیرم اما از اواسط خبر نتوانستم خودم را کنترل کنم و بغضم فرو خورده ام برای شنونده های رادیو شکست و آشکار شد .


نگار حسینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها