توصیه‌های یک مقام عراقی به غربی‌ها

با دسته گل نزد ایرانی‌ها بروید

ظریف و جان کری گفت و گو کردند؛

همه راضی از مذاکرات سازنده ایران و1+5

وزیران امور خارجه کشورهای پنج بعلاوه یک و ایران در پایان مذاکرات خود، این گفتگوها و مذاکرات را مثبت و سازنده خواندند. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به فضای خوب مذاکره در جلسه عصر پنجشنبه وزیران خارجه کشورهای پنج به اضافه یک با وزیر خارجه کشورمان گفت: دیدار پنج به اضافه یک با ظریف خوب و سازنده بود.
کد خبر: ۶۰۱۰۳۱
همه راضی از مذاکرات سازنده ایران و1+5

به گزارش واحد مرکزی خبر از نیویورک،جان کری پس از این جلسه در جمع خبرنگاران گفت: ما همه خیلی خوشحال هستیم که ظریف به جلسه آمد و خیلی شفاف موضوع هسته ای ایران را مطرح کرد.

وی با اشاره به مواضع هسته ای ایران در این جلسه گفت: من در کنار این جلسه با ظریف در مورد ادامه دادن این مسیر و حل کردن نگرانی ها و سوالات کشورها در مورد برنامه هسته ای ایران صحبت کردم.

جان کری با اشاره مجدد به رضایت از حضور ظریف در این جلسه گفت: ظریف در این جلسه پیشنهادهائی را مطرح کرد که باید آنها را بررسی کنیم.

کاترین اشتون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز که ریاست جلسه را برعهده داشت، در جمع خبرنگاران گفت: جلسه بسیار مهم و خوبی بود و فضای آن بسیار با انرژی و پر از تعامل بود.

وی با تشکر از ظریف برای حضور در جلسه و شفافیت در صحبت هایش گفت: قرار است در 23 و 24 مهر در ژنو به این مذاکرات ادامه دهیم و امیدواریم بتوانیم این موضوع را جلو ببریم.

کاترین اشتون گفت: قسمت عمده مذاکرات امروز اختصاص به شنیدن اظهارات آقای ظریف درباره موضوع هسته ای و نظرات ایشان در مورد چگونگی پیش بردن این موضوع بود و این که چشم اندار کلی ما در این موضوع چیست.

نماینده اتحادیه اروپا در ادامه گفت: در دیدار ژنو به جزئیات عملی این موضوع می پردازیم و من هم بسیار امیدوار هستم اما باید مواظب باشیم که اراده سیاسی به عمل تبدیل شود.

وی در پاسخ خبرنگاری درباره طرح پیشنهادی پنج به اضافه یک که قبلا طرح شده بود و همچنان مطرح است،گفت: آن پیشنهاد همچنان مطرح است اما فضا و لحن دولت ایران بسیار مثبت است، حالا دولت ایران یا به آن پیشنهاد پاسخ می دهد یا خودشان پیشنهادی می دهند که در ژنو مشخص می شود. کاترین اشتون گفت: هدف دیدار امروز ایجاد جو و فضا و چارچوب این مذاکرات بود.

وزیر امور خارجه چین نیز پس از این جلسه گفت: ظریف خیلی محکم اعلام کرد که ایران دنبال سلاح هسته ای نیست و فقط به دنبال استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای است.

ونگ وای افزود: چین به نقش سازنده خود در این مذاکرات ادامه می دهد.

وزیر امور خارجه انگلیس نیز با اشاره به شروع خوب این مذاکرات گفت: لحن جلسه بسیار خوب بود و قرار است در دو سه هفته آینده به جزئیات بپردازیم.

ویلیام هیگ در پاسخ خبرنگاری درباره این که آیا این گشایشی در موضوع هسته ای و رابطه با ایران است،گفت: هنوز برای قضاوت خیلی زود است.

وزیر امور خارجه آلمان نیز با اشاره به فضای خوب این جلسه گفت: حرف ها باید با عمل همراه شوند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز در جمع خبرنگاران گفت: مذاکراتی بسیار خوب و سازنده ای بود.

جواد ظریف با اشاره به طبیعی بودن دیدار با کشورهای مختلف پس از این جلسه گفت: با جان کری درباره ادامه مذاکرات و این روند خوب صحبت کردم. وی افزود: با صبر و حوصله می توانیم این پرونده بی مورد را ببندیم.

محمد جواد ظریف در پاسخ خبرنگاری درباره تحریم ها گفت: تحریم ها اثر معکوس دارد و امیدوارم با ادامه این مذاکرات تحریم ها برداشته شوند.

 وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری بعد از مذاکره با وزرای خارجه گروه پنج بعلاوه یک گفت امید می رود با پیشرفت در مذاکرات، همه تحریم های یک جانبه، چند جانبه و تحریم های سازمان ملل علیه ایران لغو شوند.

به گزارش شبکه تلویزیونی پرس تی وی ظریف ضمن اشاره به گفتگوها بر سر موضوع غنی سازی در ایران گفت در عین حال باید این اطمینان در جامعه جهانی ایجاد شود که برنامه هسته ای  ایران فقط برای اهداف صلح آمیز است. این به سود همه است و ما می خواهیم این اطمینان را در این گروه و جامعه جهانی ایجاد کنیم. ما همچنین گفتگوهای کوتاه و دو جانبه ای با جان کری داشتیم و بعد از دیدار نیز بر لزوم ادامه این گفتگوها تاکید کردیم و امید می رود در مدت زمانی معقول نتیجه بگیریم.

وی ادامه داد من از نتیجه به دست آمده راضی هستم و حال باید ببینیم آیا می توان این کلمات مثبتمان را با عملکرد واقعی همخوانی بدهیم و با این کار، می توانیم پیش برویم.

ظریف در ادامه به فارسی گفت من سلام عرض می کنم به مردم خوب، مذاکرات سازنده ای در گروه پنج بعلاوه یک داشتیم. همه اعضا تعهد خودشان را برای رسیدن به یک راه حل و رعایت حقوق مردم ایران تاکید کردند و ما نیز بر این حقوق از جمله غنی سازی وماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران تاکید کردیم.

وی افزود همواره سیاست جمهوری اسلامی و دیدگاه رهبر معظم انقلاب است که فتوایی در این خصوص صادر کرده اند. ما امیدواریم که با تعهد همه گروه ها برای پیگیری این مساله، بتوانیم با یک راه حل مورد قبول، موضوع را پیش ببریم و  مشکلات موجود بر سر این پرونده که هیچ ضرورتی برای وجودش نبود از میان برداشته شود.

ظریف گفت من همچنین گفتگوهایی کوتاه با وزیر امور خارجه آمریکا داشتم. این صحبت های کاملا معمول در  دیدارهای بین المللی مطرح بودند و بر لزوم پایبندی بر تعهدهای سیاسی برای رسیدن به راه حل تاکید شد. وی همچنین بر تعهد رئیس جمهور آمریکا برای احترام به حق مردم ایران برای رسیدن به راه حل سیاسی تاکید کرد. حرف های مثبتی را که امروز گفته و شنیده شد با صبر و تحمل و هوشیاری و آینده نگری پی می گیریم و زمینه را برای حفظ حقوق مردم ایران و رفاه فراهم می کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تحریم ها گفت باور ما این است که تاثیر ها مخرب هستند و افزون بر این، پایه و اساسی نیز در قوانین بین المللی ندارند. شکی نیست که با پیشرفتی که می کنیم، این تحریم ها نیز باید برداشته شوند و در نهایت همه این تحریم ها اعم از تحریم های یک جانبه و چند جانبه و نیز تحریم های سازمان ملل لغو شوند و ما امیداریم که در مدت زمانی کوتاه، در این مسیر حرکت کنیم.

وزیر امور خارجه ایران درباره اینکه آیا دیدار ژنو نیز در سطح وزیر امور خارجه خواهد بود یا نه گفت ما همچنان این موضوع را با خانم اشتون و اینکه چه کسانی حاضر خواهند بود پی می گیریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها