رئیس انجمن علمی جنگلبانی ایران گفت:‌ در حال حاضر موجودی جنگل‌های کشور به نصف رسیده و توان آنها تمام شده است.
کد خبر: ۶۰۰۳۵۰
بهره‌برداری از جنگل‌ها متوقف می‌شود

هادی کیادلیری در گفت‌وگو با ایسنا افزود: به همین منظور در جلساتی که با رئیس سازمان جنگل‌ها و جمعی از اساتید داشتیم قرار شد که برنامه توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها با هدف تولید چوب به وزیر جهاد کشاورزی ارائه شود.

وی با بیان این‌که نمی‌توان بهره‌برداری از جنگل‌ها را به یکباره متوقف کرد افزود: توقف یکباره بهره‌برداری از جنگل‌ها خسارات اجتماعی و اقتصادی فراوانی در پی داشته و به دلیل وجود قرارهای حقوقی منع قضایی نیز خواهد داشت.

رئیس انجمن علمی جنگلبانی ایران تصریح کرد: در جلسه‌ای که برگزار شد نهایتا تصمیم گرفتیم که بهره برداری از جنگل‌ها در طی 10 سال بتدریج متوقف شود به گونه‌ای که برداشت 750 هزار متر مکعبی به مرور به صفر رسیده و یا این‌که پس از پایان مهلت هر قرارداد دیگر تمدید نشود.

کیادلیری تصریح کرد: ممنوع کردن بهره برداری با شرط جایگزین کردن چوب مورد نیاز واحدهای اقتصادی و تغییر معیشتی مردم محلی انجام خواهد شد.

وی با بیان این‌که حفاظت از جنگل‌ها سالانه 100 میلیارد تومان نیاز دارد افزود: در حال حاضر این مبلغ برای حفاظت از جنگل‌ها پرداخت نشده و با مشکلات بسیار زیادی مواجه شده‌ایم.

رئیس انجمن علمی جنگلبانی ایران تصریح کرد: باید به جای صرفه اقتصادی هدفگذاری را بر روی مساله حفظ و صیانت از جنگل‌ها انجام دهیم چرا که دیگر حتی مسوولان خود سازمان جنگل‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که جنگل‌های کشور پاسخگوی نیازها نیستند.

کیادلیری تاکید کرد: توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها به معنای توقف طرح‌های جنگلداری نبوده و حتی تصمیم داریم برای 40 درصد از جنگل‌های کشور که فاقد طرح‌های جنگلداری هستند طرح تهیه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر جنگل‌های کشور فاقد طرح‌های جنگلداری باشند در مدت زمانی بسیار کوتاه تبدیل به ویرانه خواهند شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها