ایران زمین

احیای 570 هکتار از جنگل‌های بلوط لرستان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان از آغاز عملیات احیای 570 هکتار از جنگل‌های بلوط این استان که دچار خشکیدگی شده بود، خبر داد و گفت: از سوی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور حدود هفت میلیارد ریال اعتبار برای انجام این فعالیت‌ها اختصاص داده شده است.
کد خبر: ۵۹۹۲۷۷

مهرداد بهاروند با بیان این که پیشگیری و کاهش اثرات بیماری خشکیدگی بلوط در سطح رویشگاه‌های طبیعی بلوط در استان از اولویت‌های کاری این اداره محسوب می‌شود، افزود: در این راستا از شهریور امسال با همکاری اداره منابع طبیعی شهرستان چگنی عملیات احیای جنگل‌های بلوط آغاز شده است. وی تصریح کرد: در این خصوص عملیات آماربرداری برای شناسایی عوامل و میزان آسیب وارده به رویشگاه‌ها، قطع و خروج درختان خشکیده در اثر عوامل خشکیدگی و احیای مجدد این رویشگاه‌ها در سطح جنگل‌های پارک جنگلی خرم شوراب در حال انجام است.‌/‌ مهر

فرش بختیاری در مسیر جهانی‌شدن

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: یک نشان جغرافیایی فرش چهارمحال و بختیاری در مرکز ملی فرش ایران ثبت شد.

رحمان کرمی با بیان این که نشان قالی «بختیاری» چهارمحال و بختیاری فرآیند ثبت ملی را تکمیل کرده است، افزود: مرکز ملی فرش ایران پرونده فرش بختیاری را برای ثبت جهانی در وایپو نیز ارسال کرده است.

وی با بیان این‌که پیش از این نیز دو نشان شامل نقشه قالی گل ترمه و چهار خشت چهارمحال ثبت ملی‌شده و با اشاره به لزوم صیانت از مالکیت طرح‌ها، خاطرنشان کرد: این اقدام با هدف حفظ و صیانت از مالکیت معنوی طرح‌های بافته شده، انجام می‌شود‌. به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان طرح‌ها و نقوش به کار رفته در قالی‌های بختیاری و دیگر دست‌بافته‌های آنان، بویژه در گذشته به طور کامل ذهنی بوده و در بافت آنها از نقشه استفاده نشده است./ ایسنا

رشد سفرهای تابستانی در سیستان و بلوچستان

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های سیستان و بلوچستان گفت: سفرهای تابستانی امسال در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 2/3 درصد در استان رشد داشته است.

علیرضا مجرد با بیان این که با شروع دور دوم سفرهای تابستانی تا ۱۵ شهریور بیش از ۶۰۰ هزار مسافر طی ۵۹ هزار سفر از طریق ناوگان مسافربری جاده‌ای در محورهای استان عبور کرده‌اند، افزود: با توجه به تردد و ترافیک سنگین در محورهای ارتباطی در آخرین روزهای پایانی تعطیلات، رانندگان باید توجه ویژه‌ای به نکات ایمنی و رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی داشته و از سالم بودن وسایل نقلیه خود قبل از حرکت اطمینان کامل حاصل کنند.وی با بیان این که مرکز مدیریت راه‌های سیستان و بلوچستان همه روزه آخرین اخبار و اطلاعات مربوط به راه‌های ارتباطی استان را از طریق رسانه‌ها اعلام می‌کند، از مسافران خواست قبل از حرکت از طریق سامانه گویای ۱۴۱ آخرین وضع راه‌ها را بررسی کنند.‌/‌ مهر

مهار آتش در منطقه حفاظت‌شده گچساران

آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده دیل گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد مهار شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در این باره گفت: این آتش‌سوزی که از روز جمعه آغاز شد، دیروز به همت یگان‌های حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی و نیروهای مردمی مهار شد.

جهان‌آرا افزود: ‌در این آتش‌سوزی به گونه‌های جانوری خسارتی وارد نشد، اما بیش از 50 هکتار از جنگل‌ها و مراتع این منطقه بویژه بیش از 70 اصله درخت بلوط و بنه طعمه حریق شد. منطقه حفاظت‌شده دیل گچساران برای چهارمین بار در دو ماه گذشته دچار آتش‌سوزی شده است.این منطقه با ده هزار هکتار وسعت متشکل از ارتفاعات و دره‌های عمیق و صخره‌های سخت و صعب‌العبور است که دارای پوشش گیاهی بلوط، بنه، بادام، کلخنگ، زالزالک و گون است.

جمعیت جانوری این منطقه هم شامل گرگ، روباه، شغال، خرگوش، قوچ، میش، کفتار، کبک معمولی، تیهو، بحری و دلیجه است. / واحد مرکزی خبر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها