ارائه اولین بخش از اسناد سلاح‌های شیمیایی سوریه به سازمان ملل

سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی تائید کرد که دمشق برخی مدارک مربوط به سلاح‌های شیمیایی خود را ارائه کرده و به احتمال زیاد در چند روز آینده بقیه مدارک نیز به این سازمان تحویل داده خواهد شد. ناظران میزان ذخیره سلاح‌های شیمیایی سوریه را یکهزار تن برآورد کرده‌اند. پیش از این اعلام شده بود که روز یکشنبه شورای اجرایی سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی موضوع پیوستن سوریه به کنوانسیون منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی و آغاز برنامه نابودسازی این سلاح‌ها را بررسی خواهد کرد، اما این نشست به زمان نامعلومی موکول شده است.
کد خبر: ۵۹۹۲۷۱

این در حالی است که مقامات غربی می‌گویند پیش‌نویس یک قطعنامه جدید علیه سوریه براساس فصل هفتم منشور سازمان ملل همچنان در دست بررسی است.

به گزارش ایسنا، فیلیپ لالیو، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در کنفرانسی مطبوعاتی با بیان این مطلب، تاکید کرد: قطعنامه سازمان ملل باید الزام‌آور بوده و پایبندی سوریه را به اجرای آن تضمین کند. سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در عین حال یادآور شد مساله نابودکردن سلاح‌های شیمیایی سوریه در دو مرحله صورت می‌گیرد؛ مرحله اول در لاهه با حضور سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی و مرحله دوم در شورای امنیت در نیویورک.

این مسئول فرانسوی عنوان کرد: در صورتی که سوریه مکان‌های نگهداری سلاح‌های شیمیایی یا میزان آنها را مشخص نکند، یا این سلاح را به جامعه جهانی تحویل ندهد، بندهایی وجود دارد که می‌توان آنها را در متن قطعنامه گنجاند تا براساس آن، تدابیری علیه سوریه اتخاذ شود.

سازمان ملل می‌گوید جایز نیست زمان بیشتری برای مساله نابودی سلاح‌های شیمیایی سوریه تلف شود. دولت چین نیز اقدام سریع برای اجرای معاهده روسیه ـ آمریکا برای انهدام تسلیحات شیمیایی سوریه را خواستار شده و درعین حال ابرازامیدواری کرده است که یک راه‌حل سیاسی برای این بحران حاصل شود. در یک خبر دیگر،‌ دولت اکراین اعلام آمادگی کرد تا به نابودی تسلیحات شیمیایی سوریه کمک کند.

به گزارش فارس، ویکتور یانوکوویچ رئیس‌جمهور اکراین گفت، متخصصان و کارشناسان فنی اکراینی در این زمینه تبحر دارند. پیش از این یک مقام آگاه در ستاد کل نیروهای مسلح روسیه اعلام کرده بود که در عملیات نابودسازی تسلیحات شیمیایی در سوریه، علاوه بر نظامیان آمریکایی، تعدادی از نیروهای دفاع در برابر مواد رادیواکتیو، شیمیایی و میکروبی و گروهی از نیروهای گارد ویژه ارتش روسیه شرکت خواهند داشت. البته هنوز تعداد نیروهای اعزامی روسیه مشخص نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها