دختری که نمی‌تواند درد را احساس کند، دانشمندان را قادر به کشف یک جهش ژنتیکی ساخته که بر چگونگی حس درد تاثیر می‌گذارد.
کد خبر: ۵۹۸۳۴۸
دختری که درد را نمی‌فهمد!

محققان آلمانی امیدوارند که این کشف بتواند به تولید مسکن‌های جدید منجر شود که با توقف سیگنال‌های درد کار می‌کنند.

محققان به مقایسه توالی ژنتیکی یک دختر مبتلا به بی حسی مادرزادی به درد با توالی ژنتیکی والدینش که این شرایط را نداشتند، پرداختند.

بیماری دختر به گونه‌ای است که وی قادر به حس درد نبوده و در نتیجه گاهی خود را سوزانده و با صدمات مکرر مواجه می‌شود چرا که تفاوت داغی بیش از اندازه را حس نمی‌کند.

این مقایسه به محققان دانشگاه بیمارستان «ینا» در آلمان اجازه داد تا یک جهش در ژن «SCN11A» را شناسایی کنند.این ژن بر ساخت کانال ها در نورون های احساس درد تاثیر می‌گذارد.

یون ها از این کانال ها عبور کرده و منجر به تولید تکانه‌های الکتریکی عصبی می‌شوند که به مغز انتقال می‌یابد. این تکانه‌های عصبی به مغز اجازه ثبت درد را می‌دهد.

جهش ژنتیکی در ژن «SCN11A» این دختر به این معنی است که بار مورد نیاز نورونها برای انتقال یک تکانه الکتریکی قابل ساخت نیست و در نتیجه بدن نمی‌تواند درد را تشخیص دهد.

محققان برای اطمینان از درست بودن تردید خود، موشهایی را با ژن جهش یافته «SCN11A» تولید کرده و قابلیت آنها را برای تشخیص درد سنجیدند.

آنها دریافتند که این حیوانات بیشتر از موشهای عادی صدمه می‌دیدند که نشان‌دهنده عدم توانایی آنها در درک درد بود. این حیوانات همچنین از واکنش کندتری در برابر درد در زمان قرار گرفتن دم آنها جلوی یک نور داغ برخوردار بودند.

دانشمندان در حال حاضر کار را برای ساخت دارویی با قابلیت متوقف کردن کانال «SCN11A» آغاز کرده‌اند.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها