مشاور عالی سازمان سنجش اعلام کرد

5 تا 11 آذر، زمان ثبت نام کنکور دکتری 93

سازمان سنجش و دانشگاه ها، یکدیگر را موظف به اعلام نتایج پذیرش بدون آزمون دکتری می‌دانند

نامعلوم بودن زمان اعلام نتایج پذیرش بدون آزمون دکتری

با وجود آن‌که نتایج پذیرش بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد ویژه دانشجویان استعدادهای درخشان از هجدهم شهریور منتشر شده است، اما پیگیری‌های جام‌جم نشان می‌دهد که با‌وجود چهار روز مانده به آغاز مهر، هنوز نتایج پذیرش بدون آزمون مقطع دکتری برای دانشجویان استعدادهای درخشان مشخص نشده است.
کد خبر: ۵۹۸۲۸۲
نامعلوم بودن زمان اعلام نتایج پذیرش بدون آزمون دکتری
این گروه از دانشجویان برای ورود به مقطع دکترای بدون آزمون یا باید در جشنواره‌های علمی مطرحی همچون خوارزمی، رازی و فارابی دارای رتبه شاخص باشند یا در بین سایر همشاگردی‌های خود رتبه اول را داشته باشند و در واقع، حضور بدون آزمون این دانشجویان در مقطع دکتری روندی است که با عدالت آموزشی نیز همخوانی کامل دارد.

اما بسیاری از دانشجویانی که برای ورود به این مقطع ثبت‌نام کرده‌اند، هنوز نتوانسته‌اند از نتیجه پذیرش بدون آزمون در دانشگاه‌های کشور باخبر شوند.

سازمان سنجش: دانشگاه‌ها باید اعلام کنند

ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: مسئولیت اعلام نتایج دکترای بدون آزمون بر‌عهده دانشگاه‌ها گذاشته شده است و دانشجویان متقاضی باید برای اطلاع از نتایج به دانشگاه‌ها مراجعه کنند.

وی تاکید می‌کند که دانشگاه‌ها مسئول اطلاع‌رسانی در‌این زمینه هستند و سازمان سنجش نمی‌تواند زمان دقیقی برای اعلام نتایج ارائه دهد و دانشجویان باید برای آگاهی از اعلام نتیجه به همان دانشگاهی که قبلا تقاضا داده‌اند، مراجعه کنند.

دانشجویان: دانشگاه‌ها پاسخ نمی‌دهند

در حالی که رئیس سازمان سنجش تاکید دارد که نتایج فقط از سوی دانشگاه‌ها اعلام می‌شود و سازمان سنجش برای اعلام نتایج دکترای بدون آزمون موظف نیست، اما بسیاری از متقاضیان این مقطع تحصیلی به جام‌جم اطلاع دادند که دانشگاه‌ها نیز ادعا می‌کنند که سازمان سنجش باید نتایج را اعلام کند و نتایج نهایی از سوی این سازمان منتشر می‌شود.

یعنی بسیار جالب است که سازمان سنجش و دانشگاه‌ها، هر‌کدام دیگری را موظف به اعلام نتایج پذیرش بدون آزمون دکتری می‌دانند و در چنین فضای مبهمی، هم دانشجو سرگردان شده است و هم بیم آن می‌رود که این تاخیر در اطلاع‌رسانی به دلیل سوگیری دانشگاه‌ها در انتخاب دانشجویان دکتری باشد.

درواقع، یکی از دغدغه‌های فعلی اغلب متقاضیان پذیرش بدون آزمون دکتری این است که در فرآیند انتخاب دانشجوی دکتری، دانشگاه‌ها سلیقه‌ای و گاه با معیارهای رابطه‌ای به پذیرش دانشجو روی بیاورند و ملاک‌های علمی در اولویت اول پذیرش دانشجوی دکتری نباشد.

بی‌گمان زودتر اعلام شدن نتایج و ارائه شفاف ملاک‌ها و معیارهای دقیق انتخاب دانشجویان دکتری می‌تواند به شفاف‌شدن این موضوع کمک کند و انتظاری هم که از سازمان های مسئول و دانشگاه می‌رود این است که با اعلام سریع‌تر نتایج، به این فضای شک و بی‌اعتمادی خاتمه بدهند.

امین جلالوند‌ / ‌گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها