حسنی مبارک، رئیس‌جمهور پیشین مصر در فایلی صوتی اظهار کرد که بهتر است رئیس‌جمهور مصر یک فرد نظامی باشد

مبارک به زبان آمد

حسنی مبارک، رئیس‌جمهور پیشین مصر که حدود دو سال پیش با قیام مردمی کشورش از قدرت برکنار شد، این روزها پس از آزادی در خانه است و منتظر برگزاری دور بعدی دادگاه‌هاست. دیروز روزنامه مصری الیوم‌السابع فایل صوتی منتسب به او را منتشر کرد که در آن سخنانی درخصوص ارتش و اخوان‌المسلمین ایراد شده بود.
کد خبر: ۵۹۷۴۱۶

به گزارش ایسنا، مبارک در فایل صوتی اعلام کرد: پیشتر بر این باور بودم که عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع مصر وابسته به اخوان‌المسلمین است، اما برایم ثابت شد که وی شخصی زیرک است. مبارک با بیان این که رئیس‌جمهور مصر باید از اعضای ارتش این کشور باشد، عنوان کرد: حبیب العادلی، وزیر کشور پیشین مصر می‌توانست سه روزه اوضاع کشور را آرام کند، در حالی که سامی عنان، رئیس سابق ستاد ارتش مصر این توانایی را نداشت.

وی به تجمعات اخیر حامیان اخوان‌المسلمین و محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده مصر در میدان‌های رابعه العدویه و النهضه اشاره و اعلام کرد که تحصن‌کنندگان در میدان رابعه العدویه شستشوی مغزی شده‌ بودند. وی تاکید کرد محمد مرسی با اتخاذ تصمیم آزادی تروریست‌ها باعث هرج ومرج در شبه‌جزیره سینا شد. وی مدعی شد: حماس سربازان مصری را در مرزهای مصر با غزه به قتل می‌رساند، اما غیر ممکن بود که مرسی در این مورد حرفی بزند زیرا این خود حماس بود که مرسی را از زندان فراری داد.

مبارک در ادامه گفت: من سال 2010 احساس کردم آمریکا به هر طریقی شده، قصد دارد مرا برکنار کند، دلیلش نیز این بود که آمریکایی‌ها داستان انتقال وراثتی حکومت به پسرم جمال را مطرح کردند. مبارک در پایان اعضای اخوان‌المسلمین مصر را افرادی دیوانه توصیف کرد که سربازان مصری را می‌کشند و درصدد برهم زدن نظم ارتش هستند. این سخنان در حالی علیه مرسی و طرفداران اخوان مطرح شده که تظاهرات آنها علیه کودتای ارتش با وجود اعمال شرایط اضطراری ادامه دارد. به گزارش ایسنا، در ادامه این اعتراض‌ها تعدادی از ساکنان شهر نصر در قاهره عصر شنبه در دومین روز تظاهرات وفا به خون شهدا به خیابان‌ها ‌آمدند و مخالفت خود را با کودتا و همبستگی‌شان را با خانواده‌های قربانیان میدان‌های رابعه العدویه و النهضه اعلام کردند. بنا به گزارش منابع خبری، در مناطق المعادی حلوان در قاهره نیز تظاهرات مشابهی برگزار شد. مخالفان کودتا در روستای ام‌دینار در جیزه نیز تظاهرات کردند و برای تحقق مجدد مشروعیت در کشور شعار سر دادند. گفته می‌شود ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت روش جدیدی را در برگزاری تظاهرات در پیش گرفته است؛ در این روش برخی از این اعتراضات پس از اقامه نماز عصر، در برخی از مناطق تظاهرات پس از اقامه نماز مغرب و در مکان‌های دیگر تظاهرات پس از نماز عشاء برگزار می‌کنند.

از سوی دیگر، پلیس مصر در هشداری شدیداللحن به تظاهر‌کنندگان تاکید کرد که اگر اقداماتشان به مسدود کردن راه یا کارشکنی در برابر عبور و مرور افراد منجر شود، با قاطعیت با آنها برخورد خواهد شد. پلیس مصر در بیانیه خود مدعی شد تظاهر‌کنندگان مرتکب چند جرم شده‌اند که از جمله آن ایجاد مشکل در تردد شهروندان، ربودن خبرنگاران و مصادره وسایل آنهاست که با این قبیل اقدامات با قاطعیت و جدیت برخورد خواهد شد.

در خبر دیگری اعلام شد، ارتش مصر روز گذشته در خصوص اجرای عملیات علیه گروه‌های مسلح در شبه‌جزیره سینا، حملات گسترده‌ای را علیه گروه‌های مسلح جهادی در یکی از روستای جنوب رفح انجام داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها