در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
افتتاح سینماتک خانه هنرمندان باعث شده که اخیرا فعالیتهای سینمایی این نهاد فرهنگی نیز شکل جدیتری بگیرد. دکترمجید سرسنگی از راهاندازی این فیلمخانه و اهداف و برنامههای آن میگوید.
چه نیازی شما را به افتتاح سینماتک در خانه هنرمندان سوق داد؟
اعتقادم این است که برای رسیدن به یک توسعه پایدار در حوزه فرهنگ و هنر، باید توسعه متوازن داشته باشیم. یعنی به همه هنرها به آن اندازه که نیاز است نگاه کنیم. این اشتباه است که ما بنا به مناسبتها یک هنر را خیلی بزرگ کنیم و هنرهای دیگر را فراموش کنیم. در خانه هنرمندان باتوجه به اینکه فضای عمومی وجود دارد و هنرمندانی از همه شاخههای هنری با ما ارتباط دارند، سعی کردیم کارهایی که انجام میشود از رشتههای مختلف باشد تا بتواند پاسخگوی سلایق مختلف مخاطبان باشد. خوشبختانه گالریهایمان در حوزه هنرهای تجسمی خیلی رونق پیدا کرده و شاهد نمایشگاهها و آثار خوبی هستیم. در حوزه نمایش و موسیقی هم وضع به همینگونه است. در حوزه آموزش و پژوهش هم کارهای خوبی کردیم، اما در حوزه سینما تا به حال نتوانسته بودیم کار جدی انجام دهیم. به عقیده من سینماتک فقط جایی برای پخش فیلم نیست. این فقط منظور و هدف ما نبوده، زیرا ما قبلا هم این کار را میکردیم. ما قبلا هم در خانه هنرمندان فیلمهای مستند و کوتاه پخش میکردیم و با انجمن مستندسازان همکاری داشتیم، اما آن چیزی که در سینماتک مهم است، راه افتادن یک جریان نو سینمایی در بطن سینمای کشور است. این جریان را در حوزههای دیگر تقریبا شروع کردیم، ولی در حوزه سینمایی جای چنین جریانی خالی بود. قرار است سینماتک به صورت مدون و نهادینه شده یک جریان جدید سینمایی را در کشور ایجاد کند که امیدوارم بتوانیم به این هدف برسیم.
البته پیشتر هم نهادهای مختلفی صاحب فیلمخانه و سینماتک بودند که هرکدام به دلایلی از ادامه فعالیت بازماندند. در صورت بازگشایی خانه سینما در آیندهای نزدیک و شروع دوباره فعالیتهای سینماتک در آنجا و احتمالا نهادهای دیگر، چه مسیری را درنظر میگیرید که متفاوت از جاهای دیگر باشد؟
امیدوارم این اتفاق خوب بیفتد و مشکلات خانه سینما حل شود و دوستان در آنجا و جاهای دیگر کارشان را از سر بگیرند. ما در این مملکت این قدر کار نکرده در حوزه هنر داریم که هرکسی هم شروع به کار کند مزاحم کسی دیگر نیست، مشروط به اینکه کارها با هم موازی نباشد. یعنی اگر جریانی در خانه هنرمندان شکل میگیرد و جلو میرود، با یک جریان دیگر موازی و مشابه نباشد. ما در خانه هنرمندان سعی میکنیم کار مشابه با مراکز دیگر انجام ندهیم و جریان موجود، خاص خانه هنرمندان باشد. همیشه اعتقاد داشتم ما باید یک مرکز فرهنگی مولف باشیم، یعنی کارهایمان شناسنامه داشته باشد. بنابراین تمام تلاشمان این است که موازی کاری با سایر مراکز انجام نشود.
البته از اینکه دیگر مراکز هم بتوانند در حوزه سینما کار کنند، استقبال میکنیم. حتی حاضریم به آنها کمک هم کنیم. انشاءالله این تعامل بین همه مراکز فرهنگی و هنری وجود داشته باشد که بتوانند به همدیگر کمک کنند و با همافزایی هرکدام به اهدافی که دارند، برسند.
آیا در سلسله برنامههای سینماتک از هنرمندان و سینماگرانی که طی این چند سال به دلایلی از فضاهای هنری دور بودند هم دعوت خواهید کرد؟
قطعا. این سینماتک باید از همه سرمایههای سینمایی کشور استفاده کند. همانطور که نخستین برنامه هم نشان داد خوشبختانه جمع کثیری از سینماگران همچون آقایان عباس کیارستمی، خسرو سینایی، محمدرضا اصلانی و دیگران از صنفهای مختلف سینمایی حضور داشتند و نشان دادند خانه هنرمندان امروز به محلی تبدیل شده که مورد اجماع همه هنرمندان است. یعنی اگر هنرمندان با سایر تشکیلات فرهنگی و هنری مشکلاتی دارند، ولی خانه هنرمندان را خانه خودشان میدانند و در برنامهها حضور پیدا میکنند. خانه هنرمندان همواره پذیرای بسیاری از بزرگان و هنرمندان پیشکسوت است. این هم نه فقط به دلیل حضور شخص بنده و همکاران، بلکه به این دلیل است که خانه هنرمندان یک هویتی پیدا کرده که هنرمندان میتوانند در آنجا آزادانه حرف بزنند، گفتوگو کنند و با دوستان مراوده داشته باشند. سینماتک هم حتما سعی خواهد کرد از حضور حداکثری سینماگران خوب کشورمان در برنامههایش استفاده کند.
تمهیداتی برای حضور مهمانان و سینماگران خارجی در برنامههای آتی سینماتک اندیشیدهاید؟
بله، حتما. کنار سینماگران و منتقدان ایرانی، از سینماگران، منتقدان و صاحب نظران معتبر و شناخته شده خارج از کشور دعوت میشود. یعنی افرادی که میآیند، از چهرههای برجستهای باشند که مورد تائید مخاطبان باشد و مردم حاضر باشند پای صحبتهای آنها بنشینند. به عبارت دیگر حضور آنها اعتباری به سینماتک بدهد، وگرنه آوردن افراد دست چندم خیلی سود و اعتباری برای سینماتک ندارد.
همانطور که میدانید ما در این دوسال اخیر 12 برنامه بینالمللی داشتیم و ارتباط خوبی با کشورهای دیگر برقرار کردیم. در مورد سینماتک هم حتما از این ظرفیت و رابطه استفاده خواهیم کرد، برای اینکه سعی کنیم سینماگران برجسته کشورهای مختلف را در مقاطع مناسبی به ایران بیاوریم و از نقطه نظرات آنها استفاده کنیم.
فکری برای آرشیو و نگهداری فیلمهایی که در این برنامهها به نمایش درمیآید، کردهاید که بشود بعدها به عنوان یک منبع مناسب به آنها مراجعه کرد؟
بله، قطعا. یکی از ملزومات هر سینماتک داشتن یک آرشیو مناسب است. نه فقط برای خودش، بلکه برای مراجعهکنندگان نیز وجود چنین آرشیوی ضروری است.
یعنی امیدوارم در کنار پخش فیلمهای خوب، آرشیوی داشته باشیم که افراد علاقهمند و متخصص بتوانند از آن استفاده کنند. محققان، دانشجویان و دانشپژوهان و کسانی که در حوزه سینما کار علمی میکنند، باید بتوانند مراجعه کنند و از آرشیوی که سینماتک به وجود میآورد، استفاده کنند.
درباره تجهیز سالن استاد ناصری به عنوان محل نمایش فیلمها چه اقداماتی انجام خواهید داد تا مناسب اکران آثار باشد؟
اولین اقدام ما در این زمینه برطرف کردن شیب سالن است تا تماشاگران تسلط مناسبی به پرده داشته باشند. در زمینه تجهیز این سالن، قراردادی داشتیم که متاسفانه دوستان همکاری نکردند و بخشی از تعهدات انجام نشد. الان داریم با سازمانهای مختلف صحبت میکنیم تا از آنها کمک بگیریم که سینماتک به آخرین تجهیزات حرفهای که مورد نیاز است، مجهز شود.
از سایر فعالیتهایتان در خانه هنرمندان چه خبر؟
خبر که زیاد داریم! مثل همیشه در طول هفته برنامههای زیادی در خانه هنرمندان و تماشاخانه ایرانشهر اجرا میشود. در کنار افتتاح سینماتک، نمایشگاه کلکسیون یک را داشتیم که از بیست و یکم مرداد تا اول شهریور در خانه هنرمندان برپا بود و به نمایش آثاری از هنرهای سنتی ایران مثل فرش، سفال، سرامیک، مجسمه و کارهایی از این دست اختصاص داشت. بتازگی هم سومین شب از شبهای ایرانشهر را داشتیم که مربوط به زندهیاد قیصر امینپور، شاعر بزرگ انقلاب و کشور بود. مراسم تجلیل از خسرو سینایی، فیلسماز برجسته کشورمان را داشتیم و از هفت فیلم از آثار ایشان در قالب مجموعهای رونمایی کردیم که علاقهمندان میتوانند آن را از فروشگاههای خانه هنرمندان تهیه کنند. نخستین نشست از سلسله نشستهای پژوهشی تئاتر در جمهوری اسلامی ایران، رونمایی از کتاب «نشانه معناشناسی دیداری» به قلم حمیدرضا شعیری، نخستین نشست خبری و دیدار مردمی آلبوم ترافیک از تازهترین فعالیتهای خانه هنرمندان بوده است.
و از تئاتر چه خبر جدیدی دارید؟
حوزه نمایش هم که حوزه فعالی است. در تماشاخانه ایرانشهر که کار آقای رضا حداد یعنی نمایش «کابوسهای خندهدار برای شب و چندتایی هم برای روز» را در سالن استاد سمندریان روی صحنه داریم. در سالنهای تئاتری مجموعه خانه هنرمندان هم چند نمایش روی صحنه است که البته سالن استاد انتظامی بیشتر مربوط به استعدادهای جوان است.
همچنان با تقاضاهای زیاد برای اجرای نمایش در تماشاخانه ایرانشهر و مشکل ساماندهی و تغییر در جدول اجراها روبهرویید؟
ناچاریم و برای اینکه باید برنامهای تا پایان سال داشته باشیم، جدول اجراها را مشخص کردیم. امیدواریم با راهاندازی دو مجموعه تئاتری که شهرداری مشغول ساخت آن است، مقداری از این فشار تقاضاهای اجرا کم شود و با افزایش سالنها تعداد بیشتری از کارگردانها بتوانند کارهایشان را در طول سال اجرا کنند.
ساخت تماشاخانه ایرانشهر 3 به کجا رسید؟
در این مورد همچنان در حال مذاکره با شهرداری هستیم. البته بخش عمدهای از کارهای اولیه آن انجام شده است.
به عنوان یکی از مدیران فرهنگی، فضای فعلی فرهنگی و هنری کشور را چگونه میبینید؟
به هرحال فضای فرهنگی کشور در این سالها مشکلات زیادی داشته. الان با آمدن دولت جدید و شعارهای تازه، امیدی در دل هنرمندان به وجود آمده است. امیدوارم مسئولان فرهنگی دولت یازدهم امید ایجادشده را غنیمت بدانند و کمک کنند مـــشکلات جامعه هنری حل شود تا انشاءالله هنرمندان بتوانند با نشاط بیشتری کار خود را ادامه دهند.
علی رستگار / گروه فرهنگ و هنر
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
برای بررسی کتاب «خلبان صدیق» با محمد قبادی (نویسنده) و خلبان قادری (راوی) همکلام شدیم