بهاره کیان افشار: از شدت سرما دست و پایم بی حس می شد

«بهاره کیان افشار» بازیگری جوان و خوش آتیه است که در اثر تاریخی «کلاه پهلوی» نقش «شادی» زنی مقتدر، با اراده و جسور را ایفا کرده است.
کد خبر: ۵۹۳۲۹۹
بهاره کیان افشار: از شدت سرما دست و پایم بی حس می شد

«بهاره کیان افشار» بازیگری جوان و خوش آتیه است که با هنرنمایی در اثر تاریخی «کلاه پهلوی» و هم بازی شدن با بهترین های سینما و تلویزیون، نشان داد که آینده درخشانی دارد. او در این سریال، نقش «شادی» زنی مقتدر، با اراده و جسور را ایفا کرده است؛ نقشی که پیچیدگی های خاصی دارد. زنی که در ابتدا موافق کشف حجاب بود و سعی کرد تا این اتفاق مهم را در شهر کوچک «سامان» در میان زنان رواج دهد ولی به ناگهان با سیر تحول شخصیتی که در او ایجاد شده، جهت خود را عوض کرده و مخالف بدحجابی و مدافع زنان شده و حتی به همین دلیل، جلوی «فرخ» همسرش که فرماندار سامان است ایستاده است. بازی خوب او در سریال «کلاه پهلوی» بهانه ای شد تا با او گفت وگو کنیم که آن را در ادامه می خوانید.

*
خانم «کیان افشار» جمعه شب ها بینندگان تلویزیون چهره شما را در سریال «کلاه پهلوی» می بینند. بفرمایید محمدرضا شریفی نیا چگونه برای ایفای نقش «شادی» انتخاب تان کرد؟

با «محمدرضا شریفی نیا» از طریق یکی از دوستانم در دوران دبیرستان آشنا شدم. «شریفی نیا» چند سال قبل از فیلم برداری سریال «کلاه پهلوی» من را دیده بود و برای بازی در این سریال از طریق همان همکلاسی ام برایم پیغام داد که اگر مایل هستم می توانم برای ایفای نقش تست بدهم. روز نخست دعوت به کار، با آقایان «دری» و «شریفی نیا» گفت و گویی چند ساعته داشتیم و طی چند جلسه گفت و گو، آن ها به این نتیجه رسیدند که برای ایفای نقش «شادی» مناسب هستم. به طور قطع بخشی از انتخاب شان به واسطه ویژگی های فیزیکی و بخشی هم به واسطه نوع شخصیتم بود که به شخصیت «شادی» نزدیک بود. دلیل دیگری که من به همراه «امیرعلی دانایی» و «نگین محسنی» برای نقش های اصلی سریال انتخاب شدیم این بود که افرادی را می خواستند که در زمان طولانی در خدمت کار باشند چون هر بازیگر دیگری بود به طور حتم تقاضاهای دیگری برای کار داشت اما ما صد درصد زمان خود را در اختیار پروژه گذاشتیم.

*
و در نهایت «سیدضیاء الدین دری» این ریسک و اعتماد را کرد و یکی از نقش های اصلی سریالش را به شما سپرد و شما هم جواب اعتمادش را به خوبی دادید.

بله، ممنون! آقای «دری» به من اعتماد کرد و علاوه بر آن، به خودش و کارش اعتماد داشت و می دانست که یک بازیگر چه توانمندی هایی دارد، بنابراین این یک اعتماد دوطرفه بود و من هم از هیچ تلاشی فروگذار نکردم.

*
به نظر شما بازیگران جوان و تازه کار توانستند خود را به بیننده بقبولانند؟

امیدوارم این گونه باشد. از آن چه که تاکنون شنیده و یا خوانده ام نظرها همه مثبت بوده و جای خوشحالی دارد که این همه سال زحمت و تلاش ما به بار نشسته است.

*
اشاره به سال ها زحمت و تلاشی کردید که برای بازی نقش شادی کشیدید. از شخصیت شادی بگویید؛ شخصیتی باهوش و باسیاست که زیر نظر مادرش کارهایی را انجام داد تا این که توانست با فرخ ازدواج کند ولی بعد، خود دارای شخصیت و رای مستقل شد، برای رسیدن به شخصیت پیچیده و خاص «شادی» و تغییر و تحولات او چه تحقیقاتی انجام دادید؟

من نمودار کلی برای این شخصیت در ذهنم طراحی کردم که او یک مسیر پر فراز و نشیب دارد و البته تا جایی ،تحت نفوذ و تسلط مادرش است ولی معتقدم این ظرفیت را داشت که کم کم دارای شخصیتی با جهان بینی مستقل، با جسارت و دارای اعتماد به نفس شود و در نهایت هم به این سو رفت. یعنی «شادی» فقط مقلد و تکرار کننده تفکرات و حرف های دیگران نبود، بلکه او هر لحظه به خودش و اتفاقات پیرامونش فکر می کرد و سعی داشت بهترین انتخاب را داشته باشد. او هیچ وقت چشم بسته روی اعتقادات خود پافشاری نمی کرد و دائم فکر می کرد تا بهترین راه را پیدا کند و بتواند به درست ترین مقصد برسد، برای همین است که می تواند به روز باشد و تغییر پیدا کند و دیدید شخصیت «شادی» از همه درست تر طی مسیر می کند.معتقدم اولویت شادی نسبت به بقیه آدم ها، معیارها و اهمیت دادن به مسائل انسانی اش است و همین باعث می شود که شخصیت واقعی او شکل بگیرد.

*
یعنی تغییر و تحولی که در شخصیت «شادی» می بینیم و ثبات شخصیت نداشتن او بر می گردد به وجهه انسانی که اشاره کردید؟

معتقدم شادی شخصیت باثباتی دارد و برای همین، راه حق و کار درست را انتخاب می کند؛ یعنی در ابتدا معتقد بود راه کمک کردن به زنان کشور و آزادی شان بی حجاب کردن شان است ولی وقتی می بیند این روش نادرست است و باعث می شود در حق زن ها ظلم شود و یا دلایل دیگر افرادی که در رسیدن این هدف به او کمک می کردند درست و انسانی نبوده است، از یک مرحله ای راهش را از بقیه جدا و مسیر خود را انتخاب می کند. در حقیقت، شادی صاحب تفکر است و زن پویایی است که هر جایی احساس می کند مسیر پیش رویش با معیارها و شرافت انسانی فاصله می گیرد تغییر رویه می دهد. او حتی رو درروی خانواده و همسرش قرار می گیرد چون اولویت ذهن شادی، جامعه و مردمش است. همین که شغل پزشکی را انتخاب می کند یعنی مردم دوست است و این که معلم است و تدریس موسیقی و زبان می کند دلیلش اهمیت او به اجتماع و به طور خاص، رشد زنان جامعه اش است.

*
در اجرای نقش های تاریخی 2 نظر وجود دارد؛ برخی می گویند بازیگر و فیلم نامه نویس باید به تاریخ وفادار باشند و برخی معتقدند در ارائه نقش می توانند از تخیل خودشان برای جذاب تر کردن کار استفاده کنند. شما برای بازی در نقش «شادی» از کدام نظریه استفاده کردید؟

معتقدم بیشتر از عینیت داشتن خود یک شخصیت، تفکر او اهمیت دارد که آن شخصیت چگونه فکر می کرده یا تأثیرات کارهایی که در طول تاریخ کرده چه بوده است. البته می تواند این ویژگی ها در قالب زنی مثل شادی یا هر نام دیگر باشد و فرقی نمی کند بلکه مهم این است که آن آدم ها با آن طرز تفکر و عملکردی که داشتند چه نتایج مثبت یا منفی به بار آوردند.

بازیگران مطرح و کاربلدی در سریال کلاه پهلوی ایفای نقش کردند و شما هم در حد و اندازه آن ها بازی خوبی ارائه دادید. هم بازی شدن با آن ها چه دستاوردهایی برای شما داشت؟

برای من مایه سربلندی و افتخار بود که با آن ها هم بازی شدم و حتی بازیگرانی که با آن ها بازی نداشتم حضورشان کافی بود که بدانم کار چه قدر مهم و جدی است و تلاش کنم بهترین بازی را ارائه بدهم. البته رفتار و هنر تک تک این عزیزان نمونه و الگو برایم بوده است.

*شنیده ام بخش هایی از سریال در فصل زمستان در فرانسه فیلم برداری شد، بازی در آن فصل و کشور دیگر چه سختی هایی برای تان داشت؟

سختی کار در فرانسه به اندازه سختی کار در ایران بود؛ یعنی کل کار سختی داشت. البته همان طور که اشاره کردید در فصل سرد برای فیلم برداری به فرانسه رفتیم و در خیلی از صحنه های بیرونی از شدت سرما و زمان طولانی کار دست و پای مان یخ می زد و تقریباً بی حس می شد و این شرایط برای همه عوامل وجود داشت، با این تفاوت که لباس های بازیگران محدود و مشخص بود. مدت 2 ماه همه گروه با هم بودیم و در هیچ زمانی فضای خصوصی و شخصی نداشتیم و این هم کار را سخت تر می کرد.

*
سخت ترین سکانسی که در سریال بازی کردید کدام سکانس بود؟

یکی از سخت ترین و البته لذت بخش ترین سکانس های بازی ام همان صحنه دعوای فرخ و شادی بود که پخش شد و 4 روز فیلم برداری اش طول کشید. در فصل تابستان، فیلم برداری داشتیم اما برای حفظ راکورد پوشش و لباس های مان زمستانی و اذیت کننده بود، علاوه بر آن صحنه حسی و پرتنشی بود و باید تکرار می شد اما بعد از آن 4 روز، کارگردان خیلی راضی بود و تحسین مان کرد.

*
بازی در سریال «کلاه پهلوی» چه تأثیری در زندگی و کار «بهاره کیان افشار» گذاشته است؟

تأثیر آن در زندگی ام را نمی دانم اما چون در این مدت به نقش «شادی» نزدیک بودم برای نقش بعدی ام کارم سخت بود و سعی کردم نقشم در فیلم های «گناهکاران» و «هیچ کجا هیچ کس» را خیلی متفاوت از شادی بازی کنم و از آن فاصله بگیرم.




مریم ضیغمی/ روزنامه خراسان

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
amir ghdrate
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
۱
۲
خداوكیلی تا حالا بازیگری مثل خانم كیان افشار ندیدم تو هیچ كجا هیچ كس تركونده بود

نیازمندی ها