jamejamonline
دانش عمومی کد خبر: ۵۸۹۸۸۶   ۲۹ مرداد ۱۳۹۲  |  ۰۹:۱۷

مرحله پیش‌آزمون چهارمین دوره مسابقات ملی طراحی ماشین، جمعه بیست و پنجم مرداد با حضور هفت تیم به میزبانی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار شد. این دوره از مسابقات ملی طراحی ماشین که به همت پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه شریف و با همکاری استادان دانشگاه مهندسی مکانیک و برق این دانشگاه برگزار می‌شود، به موضوع طراحی و ساخت موتورسیکلت‌های الکتریکی اختصاص دارد.

جدال موتورسیکلت‌ها در مسابقه ملی ‌طراحی‌ ماشین

پژوهشکده شهید رضایی با هدف گسترش مهارت‌ها در زمینه طراحی اجزای داخلی ماشین‌ها، حفظ پویایی در زمینه تدوین فناوری‌های نوظهور، کشف استعدادهای خلاق و گسترش زمینه‌ای برای طراحی وسایل نقلیه پاک، تاکنون سه دوره از مسابقات ملی طراحی ماشین را با موفقیت برگزار کرده که با استقبال خوبی از سوی دانشجویان و جامعه دانشگاهی مواجه شده است و بیش از 2000 نفر از دانشجویان سراسر کشور در قالب 200 تیم در این سه دوره از مسابقات شرکت کرده‌اند.

نخستین دوره مسابقات ملی طراحی ماشین سال 87، با موضوع طراحی و ساخت خودروی الکتریکی تک‌سرنشین با حضور 13 تیم برگزار شد. در دومین دوره از این مسابقات که سال 89 برگزار شد نیز 37 تیم در زمینه طراحی و ساخت خودروهای الکتریکی دونفره با هم به رقابت پرداختند.

در سومین دوره، تغییر سیستم سوخت‌رسانی یکی از انواع خودروهای ساخت داخل به سیستم ترکیبی برقی ـ احتراقی یا هیبریدی به عنوان موضوع مسابقه انتخاب گردید که با استقبال خوب دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور مواجه شد.

با توجه به اهمیت و جایگاه موتورسیکلت‌ها در صنعت حمل‌ونقل، در چهارمین دوره مسابقات ملی طراحی ماشین، طراحی و ساخت موتورسیکلت‌ الکتریکی به عنوان یک موضوع مهم مورد توجه قرار گرفته است.

موتورسیکلت‌ طراحی‌شده باید با برق شهری شارژ شود، بتواند با یک بار شارژ کامل مسافتی معادل 120 کیلومتر را بپیماید و سرعت بیشینه آن حداقل 50 کیلومتر بر ساعت باشد. این موتورسیکلت‌ نباید وزنی بیش از 80 کیلوگرم داشته باشد و هزینه تولید صنعتی آن نیز باید به تائید یک داور صنعتی کمتر از هشت میلیون باشد.

این دوره با حضور 51 تیم دانشگاهی از سراسر کشور، از مهر 91 آغاز شده و تاکنون مراحل طراحی به پایان رسیده است.

در مرحله ساخت 24 تیم حضور دارند که آزمون مقدماتی آن جمعه گذشته برگزار شد. تیم‌های شرکت‌کننده در مرحله پیش‌آزمون، موتورسیکلت‌های ساخته‌شده را در دو آزمون سرعت و برد به آزمایش گذاشتند تا پیش از مسابقات اصلی که شهریور امسال برگزار می‌شود، موتورسیکلت‌های ساخته‌شده را مورد ارزیابی قرار داده و با دیگر تیم‌های شرکت‌کننده نیز آشنا شوند.

در مرحله اصلی این مسابقه، تیم‌های شرکت‌کننده در مدت زمان سه روز ساخته‌های خود را در آزمون‌های مختلف ازجمله برد بزرگراهی، برد ترکیبی، مسیر دشوار، شتاب ترمز، سرعت، طراحی صنعتی و قیمت تمام شده به رقابت می‌گذارند.

فرانک فراهانی جم - گروه دانش

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
رصدخانه ملی افتتاح شد؛ با تلسکوپی که آینه نداشت!

رصدخانه ملی افتتاح شد؛ با تلسکوپی که آینه نداشت!

از وقتی خبر رسید قرار است رصدخانه ملی ایران پس از قریب به دو دهه تلاش و کوشش محققان کشور، صبح دوشنبه هفتم تیر افتتاح شود، موجی از غرور و شادی در دل همه علاقه‌مندان به پیشرفت علم در کشور و به‌ویژه میان دانشجویان اخترفیزیک و کیهان‌شناسی و محققان این حوزه ایجاد شد.

ضرورت تدوین دستورالعمل ساخت‌ و ساز در پهنه‌ های گسلی

ضرورت تدوین دستورالعمل ساخت‌ و ساز در پهنه‌ های گسلی

با توجه به این‌که وجود گسل و جابه‌جایی احتمالی آن هنگام زلزله در سطح زمین، تأثیر مخربی روی ساختمان‌ها و شریان‌های حیاتی واقع بر روی آن و اطراف داشته و خطرناک است، توجه به مخاطرات مربوط از مهم‌ترین پارامترهای برنامه‌ریزی توسعه شهری در مناطق لرزه‌خیز محسوب می‌شود؛ از این‌رو با توجه به قرارگیری شهر تهران روی گسل‌های فعال با سابقه لرزه‌خیزی، لازم است در مطالعات شهرسازی و طرح‌های تفصیلی مربوط، این عامل نیز لحاظ شود.

گفتگو

بیشتر
شبی که دلباخته دماوند شدم

به مناسبت روز ملی دماوند، گفتگو کرده‌ایم با مجید قهرودی، عکاس نجومی و کوهنوردی که خیره‌کننده‌ترین نماها را از عظمت دماوند ثبت کرده‌ است

شبی که دلباخته دماوند شدم

کار ناتمام محققان با آرسیبو

مدیر عملیاتی تلسکوپ رادیویی ساردینیا در گفتگو با جام‌جم از داغ‌ترین حوزه‌های مطالعاتی در اخترشناسی رادیویی می‌گوید

کار ناتمام محققان با آرسیبو