وزارت ورزش و جوانان می‌گوید تکلیف 400 نفری که برای دریافت مجوز مراکز مشاوره ثبت‌نام کرده‌اند، نامشخص است

واگذاری صدور مجوز مراکز مشاوره ازدواج به سازمان نظام روان‌شناسی

با لغو مسئولیت صدور مجوز مراکز مشاوره از سوی وزارت ورزش و جوانان از این به بعد دیگر سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره مسئول صدور مجوز مراکز مشاوره است،این درحالی است که تاکنون صدها نفر در سامانه وزارت ورزش و جوانان برای دریافت مجوز ثبت‌نام کرده و قرار بود تا اواخر هفته آینده مراسم تحلیف مجوز 40 متقاضی نیز برگزار شود.
کد خبر: ۵۸۷۹۴۰

هنوز چند روز از شروع به کار دولت جدید نمی‌گذرد که لغو یکی دیگر از مصوبات دولت گذشته خبرساز شده است، با لغو این مصوبه سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره عهده‌دار صدور مجوز مراکز مشاوره ازدواج می‌شود، عباسعلی اللهیاری رئیس این سازمان به جام‌جم می‌گوید: همه این ماجرا‌ها به دلیل برداشت اشتباهی است که دولت گذشته از ماده 43 قانون برنامه و توسعه داشته است.

منظور اللهیاری این نکته است که دولت به اشتباه قسمتی از مسئولیت صدور مجوز مراکز مشاوره را به وزارت ورزش و جوانان و سازمان بهزیستی محول کرده بود.

با توجه به همین نکته اوایل هفته گذشته هیات تطبیق مصوبات مجلس شورای اسلامی تشکیل جلسه داده و به این نتیجه رسید که این مصوبه باید لغو شود.

این در حالی است که مریم نجابتیان، مدیر گروه مشاوره وزارت ورزش و جوانان به جام‌جم می‌گوید: همه کار‌ها با هماهنگی سازمان نظام روان‌شناسی بوده و آنها در جریان بوده‌اند به همین دلیل ما هم از لغو این مصوبه شوکه شده‌ایم، زیرا این مصوبه دولت است و فکر نمی‌کنم بتوان آن را با یک نامه لغوکرد.

علاوه بر این، نجابتیان به 400 نفری اشاره می‌کند که در سامانه وزارت ورزش و جوانان برای دریافت مجوز ثبت‌نام کرده‌اند و با لغو مصوبه دچار مشکل می‌شوند، او ادامه می‌دهد: قرار بود تا هفته آینده مراسم تحلیف مجوز 40 متقاضی برگزار شود، اما به این شکل باید منتظر بمانیم.

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره در مقابل می‌گوید: ما برای صدور مجوز مراکز آیین‌نامه داریم و طبق آن عمل می‌کنیم هر کدام از افرادی هم که در سامانه وزارت ورزش و جوانان ثبت‌نام کرده‌اند، باید شرایط را طبق آیین‌نامه داشته باشند، ما مطابق با قانون کار می‌کنیم نه بیشتر و نه کمتر.

اما مدیر گروه مشاوره وزارت ورزش و جوانان می‌گوید: با توجه به مصوبه هیات دولت که در بیست و چهارم آبان 1391 بوده است قرار بود وزارت ورزش و جوانان مجوز مراکز مشاوره را صادر کند و سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره پروانه فعالیت افراد را صادر کند.

این در حالی است که با توجه به نامه‌ای که روز گذشته وزارت ورزش و جوانان از مجلس دریافت کرده همه بندهایی که وظایف وزارت ورزش و جوانان را مشخص کرده بود، ملغا اعلام شده است.

نجابتیان می‌افزاید: ما حدود دو سال پیگیر این کار بوده‌ایم و درست نیست این مصوبه لغو شود به همین دلیل فعلا دست نگه داشته‌ایم تا تکلیف‌مان مشخص شود.

تکلیف متقاضیان مراکز مشاوره چه می‌شود؟

به گفته رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوه آنها از همکاری با دیگر سازمان‌ها استقبال کرده و تلاش می‌کنند با همکاری وزارت ورزش و جوانان هر چه بهتر فعالیت‌ها را درخصوص صدور مجوز مراکز مشاوره ازدواج ادامه دهند.

وی درباره متقاضیانی که در سامانه وزارت ورزش و جوانان ثبت‌نام کرده‌اند، می‌گوید: وزارت ورزش و جوانان باید مدارک این افراد را در اختیار ما قرار دهد تا ما آنها را مطابق با آیین‌نامه‌ای که داریم بررسی کنیم تا درخواست متقاضیان به سرانجام برسد.

علاوه بر این، رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره با اشاره به صدور مجوز 300 مرکز مشاوره از سوی این سازمان تاکنون تاکید می‌کند که ارائه خدمات مشاوره ازدواج باید به صورت تخصصی انجام شود.

اللهیاری عنوان می‌کند: متخصصان مشاوره در سازمان ما فعالیت می‌کنند به همین دلیل وقتی تمامی خدمات از سوی یک سازمان ارائه شود، کارها بهتر انجام خواهد شد و البته با توجه به لغو این مصوبه، نظارت بر مراکز مشاوره نیز در حیطه کاری این سازمان است.

مراکز همسرگزینی مجوزهای خود را از وزارت جوانان می‌گیرند

محمد حاتمی، معاون سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره با انتقاد از نادیده گرفته شدن نقش سازمان نظام روان‌شناسی در تدوین آیین‌نامه در دولت قبلی می‌گوید، سال گذشته نامه‌ای به محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور وقت نوشته و با بیان توضیحاتی، قرار شد که آیین‌نامه اصلاح و مجوزهای مراکز مشاوره با امضای سازمان نظام روان‌شناسی و وزارت جوانان یا سازمان بهزیستی صادر شود، اما این نظر سازمان را تامین نکرد.

به گفته معاون سازمان نظام روان‌شناسی، در نهایت این آیین‌نامه در هیات تطبیق مجلس بررسی شد و اعضای هیات اعلام کردند آیین‌نامه با قانون تشکیل سازمان نظام مشاوره مغایرت دارد و این موضوع را به دولت ابلاغ کردند.

وی تصریح می‌کند: امیدوارم دولت جدید نقش نظارتی سازمان نظام روان‌شناسی را مورد توجه قرار داده و بار دیگر آیین‌نامه نوشته شده و ابلاغ شود.

البته این به معنای همکاری نکردن سازمان با وزارت جوانان و سازمان بهزیستی نبوده و این دو نهاد می‌توانند مجوز مراکز مشاوره را با سازوکارهای تعیین شده از سوی سازمان نظام مشاوره صادر کنند.

وی درباره صدور مجوز مراکز همسرگزینی عنوان می‌کند: در این موضوع سازمان نظام مشاوره و روان‌شناسی دخالت نمی‌کند و اگر قرار باشد چنین مراکزی مجوز بگیرند، متقاضیان باید مجوزهای خود را از وزارت جوانان دریافت کنند. تا آنجا که در جریان هستم تاکنون وزارت جوانان هیچ مجوزی نداده و قرار است این مراکز درجه‌بندی شده و ابتدا مجوزهای آنها با درجه 3 صادر می‌شود. در صورت ارائه خدمات مناسب درجه‌های مراکز همسرگزینی به 2 و 1 ارتقا پیدا می‌کند.

معاون سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره درباره این‌که پیش از اصلاح آیین‌نامه در مجلس آیا نماینده سازمان نظام مشاوره در جلسات تائیدصلاحیت و صدور مجوز در وزارت جوانان حضور داشتند، می‌افزاید: وزارت جوانان و سازمان بهزیستی به نقش نظارتی ما اذعان داشته و نماینده این سازمان در جلسات آنها حضور داشتند. هم‌اکنون پس از ابلاغ آیین‌نامه جدید دولت نیز قرار نیست همکاری ما با سازمان بهزیستی و وزارت جوانان قطع شود و قطعا مجوز مراکز مشاوره با هماهنگی آنها صادر می‌شود.

مصوبه‌هایی که کارشناسانه نیست

ماه‌ها از زمانی که وزارت ورزش و جوانان از متقاضیان دریافت مجوز تاسیس مراکز مشاوره دعوت به ثبت‌نام کرده، می‌گذرد و در حالی که بیش از 400 متقاضی برای این کار برنامه‌ریزی کرده بودند به یکباره خبر لغو مصوبه هیات دولت منتشر شده و فعالان این عرصه را بیش از پیش سردرگم می‌کند، افزون بر این امروزه خدمات مشاوره قبل از ازدواج جایگاه ویژه‌ای در جوامع پیدا کرده و کارشناسان بر لزوم گسترش هرچه بیشتر آن تاکید دارند، بنابراین تغییر و تحول‌های غیرکارشناسانه در این زمینه می‌تواند هزینه زیادی بر جامعه تحمیل کرده و آمار آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق را در کشور بالا ببرد.

به همین دلیل باید هشدار داد که بهتر بود درباره صدور مجوز مراکز مشاوره و همسرگزینی از ابتدا تفکیک درستی انجام می‌شد.

مهدی آیینی / گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها