
وی با ذکر این نکته که در برخی از نظرسنجیها مردم سریال مادرانه را بهعنوان بهترین سریال ماه رمضان انتخاب کردند،گفت: دلیل این انتخاب قابل لمس بودن پیامهای آن بود.
امیر خوراکیان، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز با تحسین شجاعت رسانه ملی در تولید و پخش این سریال، اظهار کرد: در دو سال گذشته بنا به تحقیقاتی که انجام دادیم تصمیم گرفتیم، اولویتهای اجتماعی مردم را به سرفصلهای آموزشی تبدیل کنیم که حاصل آن استخراج 222 موضوع بود.
وی افزود: در سریال مادرانه بیش از 30 موضوع از موارد استخراجی این تحقیقات همچون معضلات اجتماعی، تربیت فرزند و خانواده به تصویر کشیده شد.
جواد افشار، کارگردان سریال مادرانه نیز در این مراسم گفت: ما نمیخواستیم به موضوعات دینی نگاهی سطحی داشته باشیم، بنابراین برای تمام مضامین و تک تک نماها وقت و هزینه صرف کرده و سختیهای فراوانی را تحمل کردیم که استقبال خوب مردم، خستگیمان را از بین برد.
وی تاکید کرد: در این سریال سعی ما این بود که به مضامین دینی به صورت لایهلایه بپردازیم، زیرا در ماه رمضان بهدلیل فضای معنوی جامعه میتوان اینگونه مضامین را به شکلی تاثیرگذار به بیننده منتقل کرد. در ادامه این نشست، سعید نعمتالله در مقام نویسنده فیلمنامه درباره شکلگیری قصه گفت: ایده این سریال را از خبری در روزنامه که مربوط به یک رانت خوار بود، گرفتم. پس از شنیدن این خبر سعی کردم به زندگی این رانت خوار از دریچهای دیگر نگاه کنم که تا به امروز کمتر به آن توجه شده است. در ضمن در این سریال سعی کردم تا حد ممکن متن دچار شعارزدگی نشود.
مهدی سلطانیسروستانی، بازیگر نقش اردلان درخصوص نقش خود گفت: اردلان در وهله نخست، یک شخصیت واقعی است و انسان واقعی نمیتواند بد مطلق یا خوب مطلق باشد. اردلان در وهله دوم، یک مرد و در لایه سوم، یک پدر است و در وجه دیگر یک رانتخوار است که برای رسیدن به رفاه و به خیالش خوشبختی همه را قربانی کرده، هرچند هیچوقت به خوشبختی دلخواهش نمیرسد زیرا دچار خلأ عشق و محبت است. من سعی کردم تا اردلان را با تمام این ویژگیها با بازیام خلق کنم.
عباس غزالی بازیگر نقش فرزاد نیز گفت: بازی در مادرانه را فراموش نمیکنم، چون شخصیتی که در این سریال ایفا کردم، لایههای فراوان و پیچیدهای داشت. فرزاد به گمانم آدم مثبتی است زیرا با تمام ناپختگیاش حاضر است برای رسیدن به هدف خود و تامین امنیت و رفاه خانواده قدم بردارد. در همین راستاست که امثال اردلان را سبب نداری خود و راه گریز از این اوضاع میداند.
سیدمهرداد ضیایی درخصوص پیام این سریال گفت: ما در اجتماع تقسیمبندیهایی داریم براساس نهادهایی مانند نهاد خانواده و آموزش و پرورش که همین نهادها انسان را برای ورود به جامعه آماده میکند. اما یکی از ویژگیهای سریال مادرانه این است که الگوی خاصی را به بیننده تحمیل نمیکند.
هستی مهدوی درخصوص نقش رها در این سریال گفت: رها را اصلا مقصر نمیدانم. رها دختری است با یکسری کمبود. او چون در خانه و در کنار خانواده آنها را پیدا نمیکند در خارج از خانه آنها را میجوید و با فرزاد آشنا میشود. وی ادامه داد: از خانوادهها تقاضا دارم به دختران همسن رها توجه کنند زیرا سن رها اصلا نصیحتپذیر نیست و فقط نیاز به کنار آمدن و مدیریت دارد وگرنه باید منتظر انحرافاتی تلخ و ویرانکننده باشیم.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
گفتوگو با میلاد بنیطبا، کارگردان فیلم سینمایی «مرجان» پیرامون دغدغههای ساخت و چالشهای اکران یک فیلم اجتماعی
یونس محمدی، تهیهکننده و مجری برنامه «مکث» :
«جامجم» در گفتوگو با رئیس باشگاه دانشپژوهان جوان بررسی کرد