آگهی خوراک معنوی

سال‌های طولانی نیست که جعبه جادویی به خانه‌های مردم آمده است، اما طی همین سال‌های نه‌چندان دور و دراز توانسته به عنوان تاثیرگذارترین رسانه جمعی شناخته شود زیرا مردم هر قدر هم از طریق رسانه‌های دیگر اخبار را دنبال کنند، باز هم شب وقتی در خانه‌شان کنار دیگر اعضای خانواده نشسته‌اند ترجیح می‌دهند راس ساعتی که اخبار شروع می‌شود، یک بار دیگر آنها را از زبان و نگاه این جعبه جادویی بشنوند و ببینند، بعد هم در کنار دیگر اعضای خانواده سریال‌ها و برنامه‌های مختلف را تماشا کنند.
کد خبر: ۵۸۷۳۲۰
آگهی خوراک معنوی

همین اتفاق نشان می‌دهد تلویزیون رسانه‌ای است که تاثیری همه گیر بر اعضای یک جامعه دارد و هر چه را که رسانه ملی به عنوان برنامه پخش کند بر طرز فکر مردم و شکل‌گیری ذائقه‌شان اثرگذاری خواهد داشت.

این روزها لابه‌لای پیام‌های بازرگانی که هر شب از تلویزیون پخش می‌شود، در کنار انواع آگهی‌های بازرگانی بانک‌ها و محصولات خوراکی، تبلیغ نوعی خوراک معنوی یعنی یک کتاب نفیس هنرهای تجسمی و یک تئاتر را می‌بینیم که برای برخی مردم میان آن همه آگهی‌های جورواجور، کمی عجیب هم به نظر می‌رسد، چرا که این تبلیغ‌ها برای مردم جدید بوده و توجه آنها را به خود جلب کرده‌ است.

همین اتفاق کوچک نشان می‌دهد اگر میزان مطالعه در جامعه ما با میزان آرمانی و ایده‌آل فاصله دارد یا اگر مردم ما چندان مخاطب تئاتر نیستند و این هنر مهجور مانده است، می‌توان برای دعوت از آنها به سمت کتابخوانی و خرید کتاب یا تماشای تئاتر از رسانه ملی کمک گرفت و با تبلیغ در رسانه ملی برای این امور نیز فرهنگ‌سازی کرد، که البته قطعا به تمهیداتی هم از سوی صداوسیما و مدیران فرهنگی و هم هنرمندان نیاز دارد.

وقتی تبلیغ‌های تلویزیونی می‌تواند در محبوبیت یک کالا یا فیلم‌های سینمایی و خدمات تلفن‌های همراه تاثیرگذار باشد، این توان را دارد که با یک برنامه‌ریزی مناسب فضایی را برای فروش گیشه تئاتر و کتاب و آثار تجسمی هم فراهم کند و مرهمی بر زخم‌های اقتصاد فرهنگی نابسامان هنر در کشورمان باشد، قطعا این تبلیغ‌ها می‌تواند با تاثیرگذاری بالایی که دارد به کمک فعالیت‌های هنری و فرهنگی در جامعه آمده و مشکلات بسیاری را در این عرصه حل کند.

زینب مرتضایی‌فرد‌ - گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها