جای خالی نظارت بر فرآورده‌های لبنی

شیرهایی که سلامت مردم را می‌درند

مصرف‌ شیر در ایران کمتر از نصف‌استاندارد‌ جهانی است

استخوان‌ ایرانیان ‌شکننده‌تر از همیشه!

مصرف شیر در کشور ۱۴درصد کاهش پیدا کرده و به نصف استاندارد جهانی رسیده است. دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با هشدار در خصوص روند تدریجی حذف مصرف شیر و لبنیات از سبد غذایی خانواده‌ها اعلام کرده است که کاهش مصرف شیر به عنوان اصلیترین منبع کلیسیم، احتمال پوکی استخوان و شکستگی‌های استخوانی را افزایش می‌دهد و این در حالی است که در حال حاضر با مشکل پوکی استخوان رو به رو هستیم.
کد خبر: ۵۸۵۷۲۸

 

سالهاست شعار روزی سه لیوان شیر روی بسته بندی تمام محصولات لبنی به چشم می‌خورد. شعاری که برای عمل کردن به آن، مدتی توزیع شیر دولتی و شیر رایگان در مدارس در دستور کار قرار گرفت تا شاید سرانه ۷۰کیلوگرمی مصرف شیر در ایران به رقم ۱۶۹کیلوگرم در جهان نزدیک شود؛ این رقم البته در اروپا به ۳۰۰کیلوگرم هم می‌رسد اما در ایران تا به حال به بیشتر از ۹۵کیلوگرم نرسیده است. با این حال، گرانی هزینه‌های تولید این روند را هم متوقف کرد تا شیر ارزان قیمت، مدتی بعد از هدفمندی یارانه‌ها از سبد تغذیه‌ای خانواده‌ها حذف و سهمیه شیر دانش آموزی هم با مشکل تامین و توزیع مواجه شود.
در حالی که استاندارد جهانی از حداقل ۱۶۹کیلوگرم حکایت می‌کند، با این کاهش مصرف، سرانه شیر در ایران به کمتر از نصف استاندارد جهانی کاهش پیدا کرده است؛ رقمی که البته در برخی کشورهای اروپایی تا ۳۰۰کیلوگرم در سال هم می‌رسد
به گفته دکتر زهرا عبداللهی از سال گذشته با افزایش قیمت شیر خرید آن از سوی مردم تا ۱۴ درصد کاهش یافته و با در نظر گرفتن تورم سال جاری، قطعا این روند تشدید می‌شود و مردم کمتر شیر می‌خرند.
عبداللهی ضمن تاکید بر اهمیت مصرف کافی شیر و لبنیات از سوی آحاد جامعه به کاهش مصرف شیر به دنبال افزایش قیمت هشدار داد و گفت: با در نظر گرفتن تورم سال جاری، بی‌تردید درصد کاهش خرید» شیر «به عنوان منبع مهم کلسیم و پروتئین از سوی مردم، بیشتر خواهد شد.
وی شیر را منبعی مهم در تامین کلسیم و پروتئین مورد نیاز بدن خواند و گفت: مصرف این ماده غذایی مهم جهت جلوگیری از پوکی استخوان مطرح است. در شرایطی که اکنون هم در زمینه پوکی استخوان با مشکلاتی مواجهیم، ادامه روند کنونی کاهش مصرف شیر می‌تواند بار بیماری‌ها و شکستگی‌های استخوانی را افزایش داده و هزینه‌های مراقبتی زیادی را به دنبال داشته باشد.
وی از تدوین سند ملی تغذیه و امنیت غذایی با همکاری انستیتو تغذیه و موسسه ملی تحقیقات سلامت خبر داد و گفت: این سند پس از تصویب در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی به شورای سلامت استان‌ها ابلاغ می‌شود تا در جهت بهبود امنیت غذایی اقدامات لازم صورت گیرد.
عبداللهی کنترل و ثابت نگه داشتن قیمت مواد غذایی را از مهم‌ترین شروط برقراری امنیت غذایی دانست و گفت: اهمیت این موضوع از آن جهت است که مردم باید توانایی خرید مواد غذایی مهم را داشته باشند. بر این اساس این مقوله در سند ملی تغذیه و امنیت غذایی مورد توجه قرار گرفته است. تا پیش از این کاهش ۱۴درصدی، سرانه مصرف شیر در ایران در بهترین وضعیت ۹۵کیلوگرم در سال برآورد می‌شد. در حالی که استاندارد جهانی از حداقل ۱۶۹کیلوگرم حکایت می‌کند و با این کاهش مصرف، سرانه شیر در ایران به کمتر از نصف استاندارد جهانی کاهش پیدا کرده است. رقمی که البته در برخی کشورهای اروپایی تا ۳۰۰کیلوگرم در سال هم می‌رسد. بر اساس آمارهای سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، فائو، فنلاندی‌ها با مصرف سالانه ۳۶۱ کیلوگرم شیر مایع، بیشترین سرانه مصرف شیر در دنیا را به خود اختصاص داده‌اند و بعد از آن‌ها، سوئد، هلند، سوئیس و یونان قرار دارند. در انتهای لیست ۱۰۰پله‌ای میزان مصرف شیر نیز کشورهای نیکاراگوئه، سیشل و مولداوی قرار دارند. بر اساس آمار فائو سرانه مصرف شیر در کشورهای مختلف جهان به این شرح است: فنلاند ۳۶۱ کیلوگرم، سوئد ۳۵۵ کیلوگرم، فرانسه ۲۶۰ کیلوگرم، آمریکا ۲۵۳ کیلوگرم، انگلیس ۲۵۱ کیلوگرم، روسیه ۱۷۲ کیلوگرم، ترکیه ۱۳۸ کیلوگرم، آذربایجان ۱۱۹ کیلوگرم، گینه۱۱۳ کیلوگرم، سوریه ۱۱۲ کیلوگرم، لبنان ۱۰۶ کیلوگرم، اردن ۸۸ کیلوگرم، مولداوی ۷۹ کیلوگرم. سرانه مصرف شیر در ایران نیز حدود ۷۰ کیلوگرم است و با این میزان مصرف نام ایران در بین این ۱۰۰کشور به چشم نمی‌خورد. به عبارت دیگر اگر هر کیلوگرم شیر ۴ لیوان باشد، فنلاندی‌ها در سال حدود ۱۴۵۰ لیوان شیر می‌خورند که این رقم برای ایرانی‌ها ۲۹۰ لیوان شیر است. یعنی هر ایرانی روزانه کمتر از یک لیوان شیر مصرف می‌کند. بر اساس اعلام انجمن صنفی صنایع شیر کشور هر فرد برای تهیه شیر و لبنیات به قیمت آزاد باید ماهانه ۲۰ هزار تومان هزینه کند و البته اگر قیمت‌ها ثابت بماند. این در حالی است که شیر باید ارزان‌ترین کالا در کشور باشد چون هیچ ماده غذایی را نمی‌توان جایگزین شیر کرد و تمام دهک‌ها باید حداقل مصرف آن را داشته باشند.
بازار لبنیات در طول یک سال گذشته حداقل ۷بار تکان خورده و قیمت‌ها صعود کرده‌اند. موج جدید گرانی لبنیات از تابستان سال گذشته به راه افتاد و آخرین دور از افزایش قیمت شیر و لبنیات افزایش ۱۵ درصدی قیمت‌ها بود که کمتر از یک ماه قبل صورت گرفت
>> ابتکار

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها