
مدتی پیش یکی از شرکتهای اصلی مخابراتی در ایالات متحده از همکاری خود با برخی خودروسازان برای اتصال سیستم رایانهای خودرو با نرمافزاری ویژه روی تلفن همراه هوشمند خبر داد. به این ترتیب فرد صاحب خودرو قادر خواهد بود با استفاده از تلفن همراه خود دستوراتی را به سیستم رایانهای ناوبری خودرو ارسال کند.
برای نمونه فرد میتواند دستگاه تهویه خودروی خود را پیش از رسیدن به خودرو از راه دور روشن کند تا هوای درون خودرو به دمای دلخواه برسد. همچنین میتواند موقعیت خودرو را در یک پارکینگ شلوغ براحتی شناسایی کند.
اما قابلیتهای این فناوری فقط به ارائه اطلاعات به صاحب خودرو محدود نمیشود. ارسال اطلاعات در مورد وضع خودرو به شرکت سازنده، یکی دیگر از کاربردهای جالب توجه این سیستم است. برای نمونه چنانچه خودروی شما در مسیری کوهستانی روی جاده بلغزد، پیغامی به یک شبکه مرکزی ارسال و شرکت سازنده متوجه این مساله شده و به این ترتیب پیغام هشداری به سایر خودروهای در حال حرکت در آن مسیر ارسال میکند. همچنین این شبکه مرکزی ممکن است خودروهای دیگر را در آن ناحیه به شکل خودکار در جریان وضع ویژه رانندگی در زمستان قرار دهد.
برقراری ارتباط به صورت بیسیم از طریق خودرو پدیده جدیدی نیست. سال 1996 شرکت جنرال موتورز برای نخستین بار سرویسی ویژه با نام OnStar را در برخی خودروهای خود قرار داد. این سرویس امکان برقراری ارتباط تلفنی راننده بدون نیاز به دست و فقط با فرمان صوتی را فراهم میکرد. ارتباط با مرکز پشتیبانی در صورت بروز حادثه و نیز مکانیابی، از دیگر امکانات این سیستم بود. همچنین صاحب خودرو میتوانست در صورت سرقت وسیله نقلیه، آن را از راه دور از کار بیندازد.
به هر حال فضای بشدت رقابتی صنایع خودروسازی از یک سو و پیشرفت سریع فناوریهای حوزه دیجیتال از دیگر سو سبب شده تا بسیاری دیگر از شرکتهای خودروسازی به طور جدی به گنجاندن سرویسهایی مشابه در محصولات خود روی آورند. برای نمونه شرکت خودروسازی فورد سیستمی به نام Sync را در برخی محصولات خود جای داده که امکان برقراری ارتباط بین رایانه داخلی خودرو و تلفن همراه صاحب آن را فراهم میآورد.
البته بازار خودروهای با قابلیت اتصال به شبکه، نوید روزهای بهتری را برای شرکتهای خودروسازی به همراه دارد. پیشبینی کارشناسان حاکی از آن است که ارزش محصولات جانبی این بازار از 17 میلیارد دلار سال 2012 به 53 میلیارد دلار در سال 2018 خواهد رسید.
شکی نیست که خودروهای با قابلیت اتصال به شبکه، مزایای فراوانی را با خود به همراه دارند. اما هر پدیدهای با خود مخاطراتی را به همراه خواهد داشت و این خودروها نیز از این امر مستثنا نیستند. شاید حواس پرتی راننده هنگام کار با این سیستم را بتوان اصلیترین عیب آن دانست. پژوهشی که توسط یک موسسه معتبر مطالعاتی به انجام رسید، نشان داد ابزارهایی که با فرمان صوتی راننده عمل میکند، درست همانند ارسال پیامک توسط راننده، سبب برهم خوردن تمرکز و پرت شدن حواس وی میشود.
یکی دیگر از مخاطرات پیش رو در استفاده از قابلیت اتصال بیسیم در خودروها را باید در احتمال سوء استفاده هکرها دانست. گروهی از دانشمندان در سال 2011 به این نتیجه رسیدند که با اندکی دانش فنی میتوان با استفاده از یک خط تلفن همراه، کنترل یک خودروی دارای فناوری اتصال به شبکه را در دست گرفت. از آن هنگام به بعد، شرکتهای تولید خودروسازی برای افزایش امنیت شبکه بیسیم خودروها، تلاشهای زیادی را انجام دادهاند.
پیشرفت قابلیتهای شبکههای مخابراتی از یک سو و پیشرفت نرمافزارهای ویژه طراحی شده برای خودروها از سوی دیگر سبب شتاب بخشی به رشد فناوری ارتباط بیسیم خودروها شده است. سال گذشته شرکت خودروسازی جنرال موتورز اعلام کرد تا سال 2014، بیشتر خودروهای تولیدی خود را به قابلیت اتصال با نسل چهارم شبکههای تلفن همراه (4G) مجهز میکند. به این ترتیب امکان اتصال به اینترنت پرسرعت برای سرنشینان خودرو مهیا و برای نمونه امکان تماشای یک فیلم همزمان با بارگذاری آن فراهم میشود.
این روزها نرمافزارهای مختلفی برای کنترل از راه دور تجهیزات مختلف (از تلویزیون گرفته تا دوربینهای مداربسته) طراحی میشود.
خودروسازان نیز از قافله عقب نماندهاند و نرمافزارهای جالبی برای کنترل از راه دور بخشهای مختلف خودرو طراحی کردهاند. به عنوان نمونه میتوان به نرمافزارهایی برای قفل یا باز کردن در خودرو از راه دور یا حتی روشن و خاموش کردن موتور با استفاده از تلفن همراه هوشمند اشاره کرد.
سرانجام این فناوریها میتواند سودمندیهای زیادی برای سلامت و ایمنی جامعه به همراه داشته باشد. شاید فناوری ارتباط «خودرو با خودرو» یا «خودرو با مرکز» بتواند به کاهش بار ترافیکی شهرها و نیز پیشگیری از تصادفات و سوانح مختلف رانندگی کمک کند.
technologyreview / مترجم: صالح سپهریفر
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد
دکتر حمیدرضا آصفی، سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه و دیپلمات ارشد کشورمان در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد