عناوین صفحه اول روزنامه‌های صبح چهارشنبه

جشن​طلاق؛خوب،بد،زشت

عناوین صفحه اول روزنامه‌های صبح شنبه

پایان احمدی‌نژاد

روزنامه‌های صبح امروز ایران عناوین خبری صفحه اول خود را به مسائلی همچون تسهیلات ازدواج افزایش رشد جمعیت،ماجرای مرگ ۱۲تن در دریاچه سد کارون ۳،اعتراف جان کری به حمایت آمریکا از کودتای نظامی در مصر،جزئیات انتخاب رشته کنکوری‌ها،عقلانیت سیاسی یعنی دوری از تنش و چالش، دوربرگردان «پاستور» به «نارمک»،پایان عصر نفت در جهان و... که برخی از آنها در زیر می‌آید.
کد خبر: ۵۸۴۹۴۶
پایان احمدی‌نژاد

قانون:پایان احمدی‌نژاد

امروز چند ساعت بعد از مراسم تنفیذ، روحانی رئیس جمهور ایران می شود و پرونده 8 ساله پرماجرای احمدی نژاد بسته می شود. احمدی‌نژادی که بعد از 8 سال ریاست جمهوری ، علاوه بر مشکلات عدیده اقتصادی، تحریم‌های فزاینده و منازعات سنگین سیاسی را به‌عنوان میراث خود برجای گذاشت. ازحق نگذریم تحمل او در مقابل انتقادات فزاینده رسانه‌ای مثال زدنی وتاحدودی بی‌سابقه بود،اما هرچه بود سرانجام ماجرا تمام شد و محموداحمدی‌نژاد هم به پایان راه رسید. مثل خیلی های دیگر. خیلی‌هایی که شاید هیچ وقت گمان نمی‌کردند که روزی به ایستگاه آخر برسند. احمدی نژاد البته بازی را خیلی وقت بود که باخته بود . او از زمانی که مخالفت‌های  مردمی  به اوج رسید، بازنده اسمی عرصه سیاسی کشور شده بود اما با انتخابات 24 خرداد این باخت رسما  در پرونده محمود احمدی‌نژاد ثبت شد . او نه تنها دیگر حمایت مردمی را پشتوانه خود نمی دید بلکه در ساختار حاکمیت هم به گوشه انزوا خزیده بود و جز معدود دوستان خود حامی و هم پیمانی نداشت. این سرنوشت مردی است پرهیاهو و جنجال آفرین. پدیده نادری که در کمال غافلگیری، بزرگان و ریش سفیدان انقلاب و نظام را به باد تهمت ها و افتراها بست و شکاف‌های عدیده‌ای را بر پیکره متحد نظام و کشور تحمیل کرد.

 محمود احمدی‌نژاد کسی بود که شکل خاصی از ارائه آمارها و گزارش‌ها را در کشور نهادینه کرد . آنقدر افراط کرد تا اینکه جبهه‌ای وسیع از مخالفانش شکل گرفت. کسانی که برای رفتن‌اش لحظه شماری می کردند. از همان شادی‌های بعد از پیروزی روحانی در سطح خیابان های تهران پرواضح بود که مردم از رفتن احمدی نژاد شاد بودند. آنها در اوج خوشحالی فریاد می زدند " احمدی بای بای _ احمدی بای بای" اما این  سرخوشی چند روزی بیشتر در خیابان ها جاری نشد و خیلی زود به شبکه‌های اجتماعی کشیده شد . کمپین‌های مختلف بدرقه احمدی نژاد به‌راه افتاد و حتی گروهی حسابرسی و حسابخواهی جدی از او را  خواستار شدند . در هر صورت احمدی‌نژاد هر چه بود و هر چه تلخی در 8 سال به‌جا گذاشت در این یک ماه آخر شادی مضاعفی را برای رفتنش پدید آورد. این شادمانی امروز به اوج خود می رسد و او برای همیشه به تاریخ می پیوندد.

مردی که زیاد شعار می‌داد
قانون آنلاین در گزارشی  نوشته است: پس از هشت سال  فعالیت در پاستور به عنوان رئیس‌جمهور، حال واپسین ساعت‌های عمر دولت خود را مشاهده می‌کند.دولتی که بی‌شک یکی از جنجال‌ برانگیز‌ترین دولت های جمهوری اسلامی تا به امروز بوده‌است. مردی که سال 84 با شعار‌هایی از قبیل: دولت کارآمد و عدالت‌گستر، عدم وجود حرکت سختگیرانه در مورد حجاب بانوان ایرانی، سلامت مدیران، مبارزه با فساد اداری، پیشگیری از بروز شکاف بین دولت و مردم، گفتمان خدمت به جای قدرت، علمی کردن مدیریت، کاهش نرخ تورم از طریق کاهش هزینه‌های دولت و کاهش نرخ سود بانکی، بسط توسعه سیاسی از طریق بالا بردن قدرت نقد و مشارکت مردم و گفت‌وگوی بدون واسطه با مردم و کاستن از سفرهای غیرضروری خارجی و خودداری از همراه بردن خانواده و افراد غیرلازم در سفرهای خارجی، بخش‌هایی از وعده‌هایی بود که احمدی‌نژاد قبل و بعد از انتخاب به ریاست جمهوری در این زمینه به مردم ایران داد و توانست رقیب بزرگی چون هاشمی رفسنجانی را کنار بزند و وارد پاستور شود. اما تا چه حد پایبند وعده‌ها و شعارهای انتخاباتی خود بود جای بحث دارد.

وعده‌هایی که دادند و عمل نکردند
یکی از شعارهای انتخاباتی احمدی‌نژاد دیده شدن پول نفت بر سر سفره‌های مردم بود. وی در اولین سخنرانی پس از پیروزی در انتخابات باز هم وعده دیده شدن پول نفت بر سر سفره مردم را اعلام کرد. وی گفت که صنعت نفت ایران در اختیار یک خانواده خاص است که در جریان انتخابات از آن به نفع خود سوء استفاده کرده‌اند. او شفاف‌سازی صنعت نفت و گاز ایران و مبارزه با مافیا را از اهداف خود اعلام کرد و گفت: «فضای حاکم بر قراردادهای نفتی ما در زمینه تولید و صادرات روشن نیست. ما باید آن را شفاف سازیم.» او هیچگاه آنچه را که مافیای نفت می‌نامید روشن نساخت. به گفته او، این در قالب طرح سهام عدالت عملی شده، و به زودی سود این سهام نیز، عاید ۲ دهک پایین جامعه، بازنشستگان و دیگر کسانی که مستحق دریافت این سهام بوده‌اند، می‌شود. وی پیش و پس از پیروزی، بارها خود را از حامیان آزادی‌های اجتماعی معرفی کرده و گفت هنگامی‌که رقبای چپگرایش در سال های اول انقلاب با جوانان برخورد می‌کرده‌اند وی با آنان مخالفت می‌کرده و گفت:«همین آقایان مینی‌بوس سر خیابان‌های تهران می‌گذاشتند و سرباز می‌گذاشتند که آرایش‌های خانم‌های مردم را کنترل کنند و هر کدام غلیظ بود، سوار مینی بوس کنند و ما معترض بودیم که این‌ها خلاف شرع است. حق ندارید با مردم این‌گونه برخورد کنید، این‌ها مردم ما هستند». پس از بحث‌های مطرح شده راجع به طرح ارتقای امنیت اجتماعی فرمانده نیروی انتظامی عنوان کرد اختیار تعیین نوع پوشش مردم در طرح ابلاغی توسط احمدی‌نژاد به پلیس داده شده‌است و او در جریان جزئیات این طرح هم بوده‌است.او در اسفندماه ۱۳۸۵، قطعنامه‌های شورای امنیت در مورد تحریم‌های بین‌المللی بر سر برنامه هسته‌ای ایران را «کاغذ پاره» توصیف کرد. همچنین در اسفند ۱۳۸۶، با بی اهمیت توصیف کردن تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران اعلام کرده بود که «کسی برای این تهدیدات هویج (تره؟) هم خرد نمی‌کند» و در آذر ۱۳۸۷، خطاب به جامعه بین المللی گفته بود: «آن قدر قطعنامه بدهید تا قطعنامه‌دان شما پاره شود.» این صحبت‌ها در میان رجال و فعالان سیاسی داخل کشور با واکنش مثبتی روبه‌رو نشد و بسیاری نقدهایی تند در این باره مطرح کردند.

اما این واکنش‌ها به گفته‌های وی باعث نشد تا با تامل بیشتری سخنرانی کند و در جمع نخبگان استان گیلان در اسفند ۱۳۸۵، گفت: «برخلاف دیدگاه بعضی افراد، من معتقدم زنان گیلانی با حفظ عفاف خود در عرصه‌های مختلف کشاورزی حضور داشته‌اند»این اظهارات که ظاهراً ناظر به برخی لطیفه‌های قومی بوده‌است، با انتقاد شدید رمضان علی صادق‌زاده نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی مواجه شد. تا آن‌جا که صادق‌زاده به گلایه تاکید کرد «سایر مواضع ایشان نیز همین گونه‌است.»رمضان علی صادق‌زاده گفت: «ایشان مهمان ما در گیلان بوده‌اند، اما در چند ماه آینده اعتراضات خویش را به اطلاع مردم می‌رسانیم.» وی خاطرنشان کرد: «زنان گیلانی در عرصه کار و کوشش در تمام زمینه‌ها دوشادوش مردان فعالیت می‌کنند و حتی بیش از مردان در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.» وی افزود: «در طول تاریخ، مردان و زنان گیلانی باعث تقویت تشیع شده‌اند وفور امامزاده‌ها در سراسر استان، نشانه این امر است. آیت‌ا... بهجت که یکی از علمای شیعه هستند نیز از این سرزمین برخاسته‌اند.»

 سال پایانی ریاست جمهوری
اما خبرسازی‌ها و اتفاق‌های عجیب این دو دوره به این دیالوگ‌ها محدود نمی‌شود. چرا که محمود احمدی نژاد رکوردی دیگر از خود به‌ثبت رسانده و در طول ۸ سال ریاست جمهوری خود، 115 بار به سفرهای استانی رفته و ۱۱۹ سفر خارجی داشته است  که کشورهای آمریکا و ونزوئلا در صدر سفرهای دولت او قرار دارند، که سهم دولت اول او ۵۸ سفر بین‌المللی است. احمدی نژاد اولین سفرهای بین‌المللی خود را در هر دو دوره ریاست جمهوری، از  آمریکا آغاز کرد. از مرداد ۸۴ تا تیر ۹۲، به ۱۶ کشور آسیایی، ۱۲ کشور آفریقایی، ۷ کشور واقع در قاره آمریکا و ۵ کشور اروپایی سفر کرد.سفر احمدی‌نژاد به کشورهای اروپایی شامل روسیه، دانمارک، ارمنستان، آذربایجان و ترکیه بوده است.احمدی‌نژاد در مجموع ۹ بار به نیویورک، ۸ بار به ونزوئلا، ۶ بار به تاجیکستان، ۵ بار به کشورهای ترکیه، سوریه و قطر، ۴ بار به چین و آذربایجان، ۳ بار به بولیوی، سنگال، ترکمنستان و پاکستان، ۲ بار به برزیل، افغانستان، قزاقستان، سودان، ارمنستان، نیکاراگوئه، کوبا، اکوادور، عربستان و اندونزی و یک بار به سایر کشورهای دیگر از جمله: گامبیا، زیمبابوه، اوگاندا، مالی، نیجر، نیجریه، لبنان، موریتانی، ویتنام، مصر، بنین، غنا، عراق، کویت، الجزایر و... سفر کرده است.

یکشنبه سیاه
بعد از این ماجرا در تاریخ ۱۵ بهمن ۹۱ در جریان استیضاح وزیر کار در مجلس،احمدی‌نژاد به منظور دفاع از وزیر کار به مجلس رفت. احمدی‌نژاد در حین سخنرانی خود در دفاع از وزیر کار، خواهان پخش فیلم ملاقات فاضل لاریجانی و مرتضوی رئیس سازمان تامین اجتماعی شد. پس از پخش دقایقی از این فیلم،احمدی‌نژاد به دلیل کیفیت نامناسب به خواندن دیالوگ‌های آن پرداخت. محتوای این ویدئو مربوط به دیدار سعید مرتضوی رئیس سازمان تامین اجتماعی و فاضل لاریجانی درباره قرارداد واگذاری شرکت‌های تامین اجتماعی به بخش خصوصی بود. در خلال خواندن متن این دیالوگ‌ها توسط رئیس جمهور، مجلس برای دقایقی دچار تنش شد.بعداز پخش ویدئو هم تعداد زیادی از نمایندگان نسبت به این موضوع انتقاد داشتند که علی لاریجانی در واکنش به شلوغی صحن علنی گفت: امروز روز مهمی است. اجازه بدهید حرفشان را بزنند اگر موضوعی راجع به بستگان ما بوده، بگذارید در این باره حرفی بزنند.پس از پایان سخنان احمدی‌نژاد، علی لاریجانی سخنان وی را نامربوط به استیضاح و "تهمت" و "اتهام" خواند و مشکل احمدی‌نژاد را آن دانست که " بر اساس سلیقه عمل می‌کند و به قانون تمکین نمی‌کند".لاریجانی با "مافیایی" خواندن ضبط این جلسه، گفت: "اقدامات مافیایی و توطئه آمیز در سطح یک رئیس جمهور نیست و برخی رفتارهای دولت کیان اخلاقی جامعه را به فساد می‌کشاند. رئیس جمهور ادبیات اخلاقی را رعایت نمی‌کند استیضاح یک چیز بود چرا اینها را مطرح کردید؟ اما خوب شد شما که مرتب در جامعه «بگم بگم» راه انداخته‌اید این فیلم را پخش کردید و حرفتان را زدید تا مردم شخصیت شما را بیشتر بشناسند".علی لاریجانی همچنین به نقل از داوود احمدی‌نژاد، برادر محمود احمدی‌نژاد، گفت که اطرافیان رئیس دولت با سازمان مجاهدین خلق و بیگانگان رابطه دارند و دچار فساد مالی هستند.پس از سخنان لاریجانی، احمدی‌نژاد خواستار صحبت کردن شد که لاریجانی چنین اجازه‌ای به او نداد و گفت: "شما شئونات جمهوری اسلامی را رعایت نکردید واتهام زدید دیگر حقی برای صحبت کردن ندارید، به سلامت".تحلیلگران از وقایع این روز تحت عنوان یکشنبه سیاه یاد کردند.

چند ساعت دیگر تا خداحافظی
برخلاف آنچه عباس عبدی در یادداشت اخیر خود با عنوان «چرا آمد و چرا رفت؟»  معتقد بود که دولت احمدی نژاد که آن همه سروصدا داشت، بی سروصدا می‌رود،روزهای ساکتی را پشت سر نگذاشت. در انتخابات با حضور در ساختمان وزارت کشور از رفیق گرمابه و گلستان خود،اسفندیار رحیم مشایی حمایت کرد و گفت من مشایی هستم و مشایی من است و... وبارها وبارها در خصوص عدم تایید صلاحیت وی تهدیداتی را مطرح کرد.اما کارساز نشد و مشایی رد صلاحیت شد. حال در این روزها نیز مشغول حکم دادن و عزل و نصب مدیران بود و در نهایت برای خود مجوز دانشگاه صادر کرد تا مبادا پس از این هشت سال از عرصه دور بماند.به هرحال هشت سال گذشت.

جام جم

واکنش‌ها به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران
تسهیلات ازدواج افزایش رشد جمعیت
نامناسب بودن نیمی از بازی‌های رایانه‌ای موجود در بازار
احمدی نژاد:توفانی بنیان افکن ریشه صهیوینست‌ها را برخواهد کند

خراسان

فریاد آزادی قدس در سراسر ایران طنین انداز شد
مجلس نمایندگان آمریکا تشدید تحریم‌های ایران را تصویب کرد
ماجرای مرگ ۱۲تن در دریاچه سد کارون ۳
عراقچی: سیاست تحریم حل و فصل موضوعات را پیچیده تر می کند

کیهان

فریاد یکپارچه جهان اسلام فلسطین تنها نیست
وزیر نفت: درآمد کشور از صادرات گاز به 25 میلیارد دلار می‌رسد
اعتراف جان کری به حمایت آمریکا از کودتای نظامی در مصر

جمهوری اسلامی

خروش یکپارچه ملت ایران و جهان اسلام علیه استکبار و صهیونیسم
مصر در آستانه حمام خون جدید
مخالفت چین، روسیه و ترکیه با تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران
جزئیات انتخاب رشته کنکوری‌ها

رسالت

واشنگتن در تحریم ایران تنها می ماند
طنین فریاد مرگ بر آمریکا و مرگ بر صهیونیسنم در ایران و جهان
باهنر:موضع گیری ئوزرای پیشنهادی علیه فتنه برای مجلس اهمیت دارد
روحانی:رژین صهیونیستی زخمی است که باید از بین برود

سیاست روز

عقلانیت سیاسی یعنی دوری از تنش و چالش
آمریکا بر بی صداقتی‌هایش مهر تایید زد
احمدی نژاد:توفانی بنیان افکن صهیونیست‌ها را بر خواهد کند
چشم انتظار کابینه یازدهم

آفرینش

زمان برگزاری و توزیع کارت آزمون بورد دندانپزشکی
امور فرهنگی را باید به دست خبرگان آن سپرد
احمدی‌نژاد: کلید تسلط بر دنیا، خاورمیانه است
جان کری:اقدام ارتش مصر دموکراتیک بود

تهران امروز

خروش علیه اشغالگری صهیونیست‌ها
اعتراض جهانی به مصوبه مجلس آمریکا
بازار خودرو در رکود تابستانی
امروز؛ تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری روحانی

حمایت

فریاد رهایی قدس در ایران اسلامی طنین انداز شد
با وجود نگرانی دولت اوباما؛طرح‌تشدیدتحریم‌های‌نفتی‌ایران‌در‌کنگره‌آمریکا‌به‌تصویب‌رسید
ضرورت‌های اصلاح قانون نظام صنفی
وزیر دادگستری:ارتباط صمیمی با مردم‌اعتمادبه‌دستگاه‌قضاراافزایش‌داده‌است

قانون

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:شنود در ایران مانند اروپا نیست
پایان احمدی‌نژاد
اصلاح طلبان از کابینه سهمی نخواستند
سد راه آشتی ملی نشوید

تابناک

تخلف یک میلیارد یورویی در بانک مسکن!
روحانی از امشب رسماً رئیس‌جمهور می‌شود
بهره‌کشی تبلیغاتی از نفرات برتر کنکور
ایران یکپارچه مرگ بر اسرائیل شد

شرق

 دوربرگردان «پاستور» به «نارمک»
 راهپیمایی «روز قدس» در حمایت از فلسـطین
 60 میلیارد دلار سرمایه ایران در بانک‌های خارجی بلوکه است
 شروع مقتدرانه آسمانخراش‌ها در بسکتبال آسیا

مردم سالاری

حبیب‌الله عسگراولادی:دموکراسی را به شرط چاقو قبول نداریم
مثبت نگاه کنیم تا دولت قوی روی کار بیاید
احتمال بازگشت شرایط هشدار در مصرف آب
پلیس با سایت‌های شرط بندی برخورد می‌کند

بهار

تحریم‌های جدید کنگره کاخ سفید را هم نگران کرد
کابینه روحانی یکشنبه به مجلس می‌رود
آزمون استخدامی مخفیانه در میراث‌فرهنگی و گردشگری
وزیر خارجه آلمان احتمال داد:سطح مذاکرات هسته‌ای با ایران به وزیر ارتقا می‌یابد

ابتکار

اسباب کشی دولتی‌ها به دانشگاه احمدی نژاد
تحریف سخنان روحانی جنجال آفرید
ارزیابی عارف از اعضای کابینه یازدهم
آیا ناطق نوری در کنار روحانی می‌نشیند؟

آرمان

امید و همدلی ایرانیان در روز قدس
فهرست قطعی کابینه یازدهم
نشست بزرگان در منزل آیت‌الله
 12 نفر در کارون جان باختند

دنیای اقتصاد

خلق حماسه پرشکوه «قدس» در سراسر ایران
کلید پاستور در دست روحانی
بیمه معاملات پیش‌فروش
پایان عصر نفت در جهان
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۷
میترا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
۰
۰
احمدی نژاد مرد واقعی بود كسی كه از ابتدای ریاستش حامی مردمی داشت و در انتهای ریاستش هم ثابت كرد كه فقط حامی مردمی دارد و این بهترین داروها برای سلامت اقتصاد ایران همیشه تلخ ترین دارو هاست پس احمدی نژاد پدرانه این دارو را برای سلامتی اقتصاد به او داد فارق از ناسزاهایی كه می دونست خواهد شنید
lvnl
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
۰
۰
خانم میترا فقط بگو سیب زمینی الان كیلو چنده
ارادانی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
۰
۰
رفتی اما گرانی و اقتصاد خراب را به دكتر روحانی تحویل داده روز نامه جام جم كه یكی از روز نامه های مورد نظر من است چرا خود پس به او اعتراض داری
naser
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
۰
۰
واقعأ شجاعت احمدی نژادقابل ستایش است
مهدی
Germany
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
۰
۰
احمدی نژاد ساخت و تاخت ولی متاسفانه چشم بصیرت چیزی نیست كه همه بخوان داشته باشن.
512
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
۰
۰
خانم میترا یا از این گرونی خبر نداری یا توهم زدی كمی به دورو اطراف خودت نگاه كن بعد در مورد احمدی نژاد حرف بزن.از خواب بیدار شو
موری
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
۰
۰
هركی میخواددفاع كنه ازش یانكنه دیگه هرچی كه بودتموم شدبایدببینیم فرداچی میشه
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها