شهرها و جاذبه‌ها

روستاهای گلستان بدون امکانات شهر می‌شوند

در حالی تب شهر شدن در استان گلستان بالا گرفته و قرار است تا پایان سال، شمار شهرهای استان افزایش یابد که هنوز امکانات و تجهیزات مورد نیاز در برخی مناطق تازه تاسیس شهری، سنتی و اولیه است و متناسب با نیاز شهروندان نیست.
کد خبر: ۵۸۴۷۷۲

تامین امکانات و زیرساخت‌های مورد نیاز از جمله ضوابطی است که قبل از تبدیل روستا به شهر باید مورد توجه قرار گیرد.در ده روز گذشته روستای مزرعه و سنگدوین علی‌آباد کتول از روستا به شهر تبدیل شد که شهر مزرعه رسما شروع به کار کرد و شهر دوم نیز در آستانه آغاز فعالیت است.

طبق تعریف، شهر محلی است با حدود قانونی واقع در محدوده جغرافیایی بخش، دارای ویژگی‌هایی خاص از نظر بافت ساختمانی، اشتغال، خدمات شهری و ارتباطات که حداقل دارای ده هزار نفر جمعیت است.یک کارشناس امور اجتماعی در این باره به مهر گفت: صرف تبدیل روستا به شهر نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای اهالی باشد؛ بلکه باید زیرساخت‌های مورد نیاز زندگی شهری نیز در این مناطق فراهم شود.محمد دیلم افزود: تا پایان سال قرار است دو شهر دیگر به تعداد شهرهای گلستان افزوده شود؛ این در حالی است که برخی از شهرهای تازه تاسیس استان با وجود گذشت سال‌ها، همچنان از امکانات و تجهیزات لازم بی‌بهره است.وی گفت: در یک شهر جدید باید متولی اداره امور آب منطقه جغرافیایی مشخص شود، مشخصات شبکه برق، تعداد منبع‌های ساخته شده، منابع وصول عوارض و درآمدهای ممکن‌الوصول برای اداره شهرداری شامل کسب و پیشه، پروانه ساختمان، عوارض کشتارگاه، عوارض سطح شهر و... مشخص شده باشد.

سنگدوین، چهارمین شهر علی‌آباد کتول

نماینده مردم علی‌آباد کتول نیز که تاکنون دو دهستان حوزه انتخابیه‌اش به شهر تبدیل شده است، گفت: شهر سنگدوین به عنوان بیست و هشتمین شهر استان و چهارمین شهر علی‌آباد کتول مورد تصویب هیات دولت قرار گرفت.

رحمت‌الله نوروزی افزود: در بحث شهر شدن روستاهای مزرعه کتول و سنگدوین که هر دو از دهستان کتول است، در ملاقاتی که سال گذشته با رئیس‌جمهور داشتم، موافقت ایشان را گرفتم. پس از طی مراحلی شهر سنگدوین با جمعیت 4130 نفر از توابع دهستان کتول به عنوان بیست و هشتمین شهر گلستان اعلام شد.

سرپرست شهرداری تازه تاسیس مزرعه کتول نیز گفت: مزرعه کتول دارای بیش از 4500 نفر جمعیت است و ساختمان دهیاری مزرعه تبدیل به ساختمان شهرداری شده است.

در عین حال معاون عمرانی استاندار گلستان نیز گفت: سه شهر جدید دیگر تا پایان امسال در استان دارای شهرداری خواهد شد و تعداد شهرهای استان به 30 شهر خواهد رسید.

عبدالرضا دادبود افزود: احداث ساختمان جدید شهرداری، استقرار آتش‌نشانی و تجهیز ماشین‌آلات از جمله برنامه‌های ماست و زمینه‌سازی برای ارائه خدمات به شهروندان نیاز به همکاری شهرداری ، شورا و شهروندان دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها