این روزها تحولات جهانی با دو محور قابل توجه همراه است. نخست اجماع جهانی در محکوم سازی جاسوسی آمریکا که نه تنها از مردم بلکه از تمام جهانیان بوده است. اسناد افشا شده از سوی ادوارد اسنودن نشان می‌دهد که‌ آمریکا نه تنها از شهروندان خود بلکه از تمام جهانیان از جمله مقامات کشورها نیز جاسوسی می‌کرده است.
کد خبر: ۵۸۲۰۱۴
نگاهی به دو رسوایی

هر چند که در گذشته آمریکایی‌ها اینگونه اقدامات را نشانه‌ای بر برتری جهانی خود عنوان و به نوعی جهانیان نیز در لوای نظام تک قطبی در برابر آن سکوت می‌کردند اما این بار نه تنها چنین اتفاقی روی نداده بلکه جهانیان به مقابله با آن روی آورده و خواستار پاسخگویی آمریکا شده اند. جهانیان تاکید دارند که آمریکا باید به خاطر این جنایت ضد بشری محاکمه و مورد بازخواست قرار گیرد.

دوم آنکه این روزها در صحنه جهانی از جمله در اروپا اقدامات گسترده ای برای اعمال تحریم‌های اقتصادی و حتی دانشگاهی و علمی علیه رژیم صهیونیستی آغاز شده است بگونه‌ای که در بسیاری از کشورهای اروپایی تحریم کالاهای صهیونیستی به یک امر مردمی مبدل شده است.

به عبارتی دیگر دامنه مقابله با صهیونیست‌ها از مرزهای فلسطین و جبهه مقاومت حتی به درون متحدان صهیونیست‌ها نیز رسیده است.

مجموع دو تحول مذکور یک اصل اساسی را آشکار می‌سازد و آن اینکه آمریکا و صهیونیست‌ها دیگر آن بازیگرانی نیستند که ادعا می‌کردند هر اقدامی بخواهند انجام می‌دهند و کسی نیز جلودار آنها نیست. رویکردهای گسترده جهانی به مقابله با‌ آمریکا و صهیونیست‌ها نشان می‌دهد که اندیشه مقاومت مبنی بر توانایی جهانی برای رویارویی با آمریکا و صهیونیست‌ها به امری جهانی مبدل شده است که نمود آن را در تحولات اخیر می‌توان مشاهده کرد.

امروز دیگر جهانیان حاضر به پذیرش ادعای نظام تک قطبی آمریکا و یا تهدیدات و تحرکات سلطه طلبانه صهیونیست‌ها نمی‌باشند و به مقابله با‌ آن می پردازند. این امر را می‌توان نشانه‌ای بر نهادینه شدن فرهنگ مقابله با دشمنان بشریت یعنی صهیونیست‌ها و آمریکا است که برگرفته از سالها ایستادگی مقاومت می باشد.

این تحولات نشان می‌دهد که با تکیه بر مقاومت می‌توان به اهداف و آرمان‌های بزرگ رسید در حالی که رویکرد به سازش دستاوردی به همراه نخواهد داشت. چنانکه بیداری امروز جهانی در برابر صهیونیست‌ها و رویکرد همگانی به تحریم این رژیم برگرفته از الگوهایی است که مقاومت در سالهای اخیر توانسته پیش روی جهانیان قرار دهد.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها