ثبت خاطره با خطر؟

همه می‌دانیم تکنولوژی بین مرز سود و زیان در حرکت است و تقریبا همه ابزار‌های نوینی که برای راحت و بهتر شدن زندگی فراهم شده است،می تواند آن روی سکه خطر را هم به ما نشان دهد.
کد خبر: ۵۸۰۸۸۳
ثبت خاطره با خطر؟

نمونه مشخصی از این بحث استفاده از سونوگرافی برای سلامت مادر و جنین است. از جمله کاربردهای سونوگرافی می‌توان به تشخیص حاملگی، مدت زمان حاملگی، تشخیص سن جنین، تشخیص ناهنجاری‌ها و بیماری‌های جنین اشاره کرد.

از آنجا که در انواع سونوگرافی‌ها بویژه نوع پیشرفته آن امواجی دارای فرکانس بالا ساطع می‌شود، امکان عارضه وجود دارد.

میزان و شدت این عوارض هنوز مشخص نشده، چرا که مدت مطالعه و تحقیقات در این باره هم کوتاه است و هنوز نتایج قطعی‌ای اعلام نشده است،اما محققان نسبت به مضر بودن این امواج و ابزارها دیدگاه‌های مشترکی دارند.

مثل همه ابزارهای نوین که در کشور ما فرهنگ متفاوت و بویژه مضری به خودشان می‌گیرند، از استفاده نابجا و نادرست گوشی‌های تلفن همراه گرفته تا فضای نت،ماجرای سونوگرافی‌ها هم به همین‌جا رسیده است.

ظاهرا برخی مادران باردار در دوران مختلف بارداری با سونوگرافی رنگی و گرفتن عکس‌های رنگی از جنین به فکر پر کردن صفحات آلبوم‌های پیش از تولد فرزندشان افتاده اند،این مساله و خطر ناشی از آن تا جایی جدی شده که یک متخصص زنان و زایمان در گفت‌وگو با ایسنا هشدار داده است: تهیه عکس رنگی سونوگرافی از جنین برای آلبوم خاطرات کودک به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

دکتر کتـایون نخجوانی با اشاره به ضرورت نداشتن سونوگرافی‌های مکرر می‌گوید: سونوگرافی باید برای تشخیص سلامت انجام شود و از سونوگرافی‌های بی‌دلیل باید جلوگیری کرد.

به اعتقاد او، سونوگرافی رنگی سه بعدی و چهار بعدی برای مواردی همچون آ.یو.جی.آر یا نقص رشد جنین داخل رحم، اختلال پرفوزین جفتی و دیابت حاملگی کاربرد دارد.

در واقع سونوگرافی رنگی سه بعدی و چهار بعدی به‌دلیل این‌که نمای بهتری از آناتومی سطحی جنین در اختیار پزشک قرار می‌دهد، کاربردهای بیشتری دارد نه برای تکمیل شدن آلبوم پیش از تولد نوزاد.

آوید طالبیان‌ -‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها