خطاب به سناتورهای حامی تحریم‌های ایران:

گری سیک: آمریکا را دنباله‌روی اسرائیل نسازید

گری سیک، تحلیلگر و چهره امنیتی نام‌آشنای آمریکایی که سابقا عضو شورای امنیت ملی این کشور و همچنین از مسئولین بررسی اوضاع ایران در بحبوحه انقلاب اسلامی و تسخیرلانه جاسوسی بوده است، در تحلیلی که شبکه خبری سی‌ان‌ان به‌صورت اختصاصی آن را منتشر کرده از «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به‌عنوان «چوپان دروغگو» یاد کرده است.
کد خبر: ۵۸۰۶۲۵
نتانیاهو چوپان دروغگو است

بر اساس گزارش فوق، نخست‌وزیر اسرائیل سیاستمدار چندان زیرکی نیست. وقتی هدفی در ذهن داشته باشد، کاری جز اغراق و طرح سناریوهای مبتنی بر مکاشفه برای طرح مدعای خود نمی‌کند. او از زمانی که در عرصه سیاست بوده، چوپان دروغگو بوده است اما مساله این است که این رویکرد او، جواب می‌دهد!

بیش از 20 سال پیش، نتانیاهو مدعی شد که ایران تا پنج سال آینده به سلاح هسته‌ای دست می‌یابد مگر آنکه کسی دخالت کند و جلوی دست‌یابی این کشور به سلاح هسته‌ای را بگیرد. از سال‌های اولیه دهه 1990، تقریبا هرسال مقامات سیاسی و اطلاعاتی اسرائیل هشدار می‌دهند که ایران ظرف مدت سه تا پنج سال به سلاح هسته‌ای دست خواهد یافت مگر آنکه جلویش گرفته شود.

به‌نوشته گری سیک تجربه نشان داده است که خود اسرائیل و کشورهایی نظیر آفریقای جنوبی، هند و حتی پاکستان فقیر که فاقد زیرساخت‌های صنعتی مناسب است، ظرف چند سال از تصمیم سیاسی مبنی بر ساخت سلاح هسته‌ای، توانسته‌اند به سلاح هسته‌ای دست یابند. اما ایران با زیرساخت‌های صنعتی قدرتمند، دانشگاه‌های مهندسی استثنایی، جمعیتی آموزش‌دیده و دانشمندان هسته‌ای تحصیل کرده در غرب، با گذشت سه برابر زمان مزبور هنوز سلاح هسته‌ای نساخته است. شاید علت آن همان باشد که جامعه اطلاعاتی آمریکا هم بر آن اجماع دارد. ایران تصمیمی برای ساخت سلاح هسته‌ای اتخاذ نکرده است.

گری سیک در ادامه نوشتار تحلیلی خود با نگاهی به سخنان یکشنبه گذشته نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تصریح کرده است که نتانیاهو به‌شدت نیازمند محورهای جدیدی در گفتار خود است.

تقریبا در همان زمان که نتانیاهو این حرف‌ها را می‌زد، گروهی از 29 مقام سابق آمریکایی دولت این کشور را تشویق کردند که از فرصت روی کار آمدن حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتخب ایران برای رفع بن‌بست هسته‌ای بهره ببرد. آنان به دولت آمریکا توصیه کردند که با ایران گفتگوهای دوجانبه و چندجانبه ترتیب دهد و از هرگونه اقدام تحریک‌کننده‌ای که باعث از دست رفتن این فرصت می‌شود، بپرهیزد.

در همین حال، دو نماینده کنگره آمریکا نیز در نامه‌ای به باراک اوباما، رئیس‌جمهور این کشور از وی خواسته‌اند تا تلاش‌های دیپلماتیک برای حل مساله هسته‌ای ایران را بیشتر کند. این نامه حمایت بیش از 90 نماینده مجلس نمایندگان آمریکا از جمله بسیاری از جمهوری‌خواهان را هم جلب کرده است.

گری سیک در پایان گزارش خود تاکید کرده است: ما در برهه‌ای حساس قرار داریم. رئیس‌جمهور جدید ایران ظرف کمتر از سه هفته کار خود را شروع می‌کند و ما باید بین ادامه چالش‌های گذشته که تنها به جنگی دیگر در خاورمیانه می‌انجامد و یا یافتن یک راه‌حل دیپلماتیک، یکی را انتخاب کنیم. تضمینی نیست که دیپلماسی موفق شود اما ناتوانی در اقدام، یک شکست سیاسی واقعی خواهد بود.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها