خطاب به سناتورهای حامی تحریم‌های ایران:

گری سیک: آمریکا را دنباله‌روی اسرائیل نسازید

عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا تصویب قانون جدید تحریم‌ها علیه ایران را عاملی برای بروز جنگی دانسته که تصمیم درباره آن نیز در اسرائیل گرفته می‌شود نه در آمریکا.
کد خبر: ۶۲۸۱۴۱
گری سیک: آمریکا را دنباله‌روی اسرائیل نسازید

گری سیک، کارشناس ارشد مسائل ایران، استاد دانشگاه کلمبیا و عضو شورای امنیت ملی آمریکا در دولت‌های فورد، کارتر و ریگان در نامه‌ای خطاب به سناتور شومر، از نماندگان دموکرات حامی اعمال تحریم‌های بیشتر ایران، ضمن انتقاد از رویکرد برخی نمایندگان در تلاش برای تصویب قوانین تنبیهی بیشتر علیه ایران نوشت:«این قانون [قانون ایران عاری از تسلیحات هسته‌ای ۲۰۱۳] در حقیقت هر نوع اختیار مذاکره را با مشخص ساختن شرط‌های یک توافق غیرممکن، از دولت آمریکا سلب می‌کند. در عین حال این قانون، تصمیم درباره هر نوع اقدام نظامی علیه ایران را با متعهد ساختن آمریکا به حمایت از هر نوع اقدام نظامی توسط اسرائیل، به این رژیم ارائه می‌کند.

این قانون هدف اعلان شده اوباما مبنی بر تضمین اینکه ایران به سلاح هسته‌ای دست نمی‌یابد را نادیده می‌انگارد و به جای آن به هدف تعریف شده نتانیاهو اصرار می‌کند که شامل حذف توانایی ایران برای ساخت یک دستگاه هسته‌ای است. مطمئن هستم که می‌دانید حتی صلح‌آمیزترین فعالیت هسته‌ای می‌تواند برای اهداف هسته‌ای مورد استفاده واقع شود. می‌توان فاصله یک کشور از تسلیحات هسته‌ای را تنظیم کرد. اما نمی‌توان این احتمال را به صورت کامل حذف نمود. این یکی از مسائلی است که در بطن تلاش‌ها باری عدم اشعه هسته‌ای جای دارد.

یک دهه پیش، آمریکا و متحدین آن سعی کردند یک نتیجه خوب ممکن را با یک نتیجه عالی غیرممکن جایگزین سازند. در آن زمان، ما پیشنهاد ایران برای برخورداری از سه هزار سانتریفیوژ را رد کردیم و اصرار کردیم که این کشور نباید هیچ سانتریفیوژی داشته باشد. در نتیجه ایران هم‌اکنون ۱۹ هزار سانتریفیوژ دارد.

توافقی که با ایران بر روی میز گذاشته شده است بهترین فرصت در بیش از یک نسل گذشته بوده تا اطمینان حاصل شود که این کشور به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند. این قانون تلاش مذکور را حتی قبل از شروع آن به پایان می‌رساند.

علاوه بر تحمیل تحریم‌های جدید، که اعضای شورای امنیت سازمان ملل توافق کرده‌اند که این کار را انجام ندهد، این قانون دولت آمریکا را متعهد کرده که خلاف آن را عمل کند. این قانون به سادگی هر نوع مذاکره با ایران را به تسلیم بدون قید شرط حاکمیت ملی این کشور منوط می‌کند.

در حقیقت، اجرای اهداف این قانون نیازمند حضور دائمی آمریکات در فرآیند تصمیم‌گیری دولت ایران خواهد بود زیرا هیچ راهی وجود ندارد که تضمین شود هیچ کس در ایران برای ساخت یک سلاح هسته‌ای توطئه نمی‌چیند.

این کاری است که در عراق انجام دادیم. اسم این کار اشغال است و اشغال نه توسط مذاکره بلکه با جنگ به دست می‌آید. من از شما مصرانه تقاضا دارم که حمایت خود را از این قانون منتفی کنید».( تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها