روحانی در همایش تقدیر از مسئولین ستادهای انتخابات:

خلق حماسه را مدیون عنایات امام زمان(عج) و تدابیر رهبری هستیم

انتظار بی‌مورد ایجاد نکنیم

هر دولت جدیدی که روی کار می‌آید تغییر و تحولاتی در بدنه اجرایی کشور ایجاد می‌شود. گاهی این تغییرات بیشتر است و گاهی کمتر. زمانی فقط به تغییر مدیران ارشد محدود می‌شود و در مقطعی هم آن‌قدر وسعت تغییرات زیاد است که شاید اغراق نباشد اگر بگوییم حتی نیروهای خدماتی یک اداره نیز عوض‌می‌شوند.
کد خبر: ۵۷۲۷۶۵
انتظار بی‌مورد ایجاد نکنیم

الان هم یکی از این مقاطع است. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی با رای بالای مردم در انتخاباتی پرشور به عنوان رئیس‌جمهور آینده برگزیده شده است و دوازدهم مرداد به صورت رسمی دولت را تحویل می‌گیرد.

از همین حالا گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه روحانی در جریان است و مسلما این مساله مهم یکی از محورهای دیدارها و گفت‌وگوهایی است که او این روزها دارد.

طبیعتا خیلی از چهره‌ها نیز با شناختی که روحانی در سال‌های گذشته نسبت به آنها پیدا کرده است، از قبل به عنوان گزینه مناسب برای بر عهده گرفتن برخی پست‌ها در ذهن او هستند.

همزمان با این تغییر و تحولات، درخواستی که از رئیس‌جمهور منتخب وجود دارد و در پیام تبریک بسیاری از شخصیت‌ها در روزهای گذشته خطاب به روحانی بر آن تاکید شده است این‌که در تعیین کابینه خود نگاه جناحی نداشته باشد و از تمامی نیروهای متخصص و متعهد به نظام در دولت آینده بهره ببرد.

این موضوعی است که با توجه به مشی اعتدالی حسن روحانی در سال‌های گذشته می‌توان انتظار تحقق آن را داشت و خود او نیز در گفت‌وگو‌ها و سخنرانی‌های مختلف از جمله کنفرانس مطبوعاتی دوشنبه خود تاکید کرد که دولتی فراجناحی تشکیل خواهد داد.

از سوی دیگر این روزها همزمان با گمانه‌زنی درباره اعضای کابینه آینده، از برخی چهره‌ها و نامزدهای رقیب روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری به عنوان سکانداران برخی وزارتخانه‌ها یا معاونت‌ها نام برده می‌شود و بعضی از فعالان سیاسی به رئیس‌جمهور منتخب پیشنهاد می‌دهند که مثلا از فلان نامزد انتخاباتی در مسئولیت وزارت خارجه یا از نامزد دیگری در مسئولیت معاون اولی استفاده شود.

اگرچه این موضوع اگر محقق شود، می‌تواند فصل جدیدی در همدلی مسئولان پس از انتخابات محسوب شود، اما باید این حق را هم به رئیس‌جمهور منتخب داد که در پست‌های کلیدی دولت خود، افرادی را بگمارد که کاملا با او هماهنگ باشند و این‌گونه نباشد که بعد از مدتی، به سبب برخی اصطکاک‌ها در دولت روند امور مختل شود بنابراین بهتر است شخصیت‌های مختلف و فعالان سیاسی تا زمان معرفی کابینه که قاعدتا در همان یکی دو هفته اول پس از تنفیذ ریاست‌جمهوری صورت می‌گیرد، منتظر بمانند و اگر پیشنهادی دارند از طریق کانال‌های خاص به‌صورت خصوصی و محرمانه به رئیس‌جمهور منتخب ارائه کنند تا از ایجاد نوعی انتظار و توقع در بخش‌هایی از جامعه و فعالان سیاسی جلوگیری شود.

حسین نیک‌پور - گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها